Ik sta met een Franse CX 2500 diesel in Peronne in Noord Frankrijk. Tot nu toe ging alles perfect, maar twee dagen geleden starte hij ineens niet meer.
Wat heb ik al gedaan: gloeibougies gechecked, zijn goed.
Ik heb gepompd op de brandstofpomp om te ontluchten.
De accu is niet erg best, maar met startkabels slaat hij ook niet aan.
Het draadje van de afsluiter op de pomp krijgt stroom.
Ik heb een startkabel direkt van de accu naar de gloeiers verbonden
en dit helpt ook niet. Ik ben qua mogelijkheden uitgeput en nogal radeloos,
ik vermoed ergens een draadje los of zo, maar ik kan niets vinden.
Alvast dank voor de tips. Ik kan morgen pas reageren.

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Volgens mij lees ik uit je verhaal het antwoord al, maar ik vraag het toch maar
Je hebt niets veranderd/gesleuteld/verwijderd/toegevoegd voordat de auto niet meer wilde starten?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het zou dus met de brandstoftoevoer te maken moeten hebben. Lekker lang doorstarten zonder voorgloeien zou uiteindelijk tot starten moeten leiden. Lijkt me. Dus pomp of injectoren, zo lijkt mij.
In een ‘82 zit nog een oud type diesel zonder ditributieriem,en riem op de pomp.
Dus moet ie nog op tijd staan.
Misschien lucht in het systeem,defecte inspuitpomp,filter verstopt,de koppakking eruit.
Je zou het nog eens met startpilot kunnen proberen,of iets wat erop lijkt.
Ik heb ooit een oude cx diesel gehad waar de olie zolang niet meer van ververst was dat het wel stroop leek.
Die starte ook heel moeilijk,moeizaam ronddraaien,en alleen met startpilot kwam er leven in.
Eenmaal warm was de olie dunner,en was het geen probleem.
Succes.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
25trd schreef:Volgens mij lees ik uit je verhaal het antwoord al, maar ik vraag het toch maar
![]()
Je hebt niets veranderd/gesleuteld/verwijderd/toegevoegd voordat de auto niet meer wilde starten?
Ik was vergeten dat 1 november een feestdag is in Frankrijk, toen zondag en maandag en dinsdag was de computerwinkel dicht.
Dus een gedwongen weekje Picardie, ik wil de auto niet achterlaten.
Ik heb niks veranderd, hij deed het perfect en ineens niet meer.
Het ligt zeker aan de brandstoftoevoer, ik denk een kapotte afsluiter.
We zijn er mee bezig.
Ik laat nog wel weten hoe het afloopt.
die afsluiter zorgt er als hij stuk is meestal voor dat je de auto niet meer uit kan zetten, maar voor de zekerheid kun je het binnenwerk eruit halen (het veertje ook).
verder weet je heel zeker dat de gloeipluggen het doen? wordt alleen het topje rood na een paar seconden?
lucht kun je ook wel uitsluiten door van bovenaf diesel te laten toelopen met bijvoorbeeld een trechter.
die pompjes gaan ook vaak stuk.
Met name de accu lijkt me toch wel verdacht, want overstarten met zo’n diesel lukt alleen met echt goeie kabels.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v