Verlos mij, ophanging vraag
--Arne--
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 05 november 2008 10:14 PM

Een vraag die heel erg snel beantwoord kan worden door een C1 rijder:
Is de achterwielophanging geveerd met torsieveren of schroefveren?

Schroefveren lijkt me belachelijk, maar volgens de site van de autoweek is dat wel degelijk het gebruikte systeem. De Peug 107 heeft daarentegen volgens die site torsieveren! Vreemd.

Hoe groot is de overeenkomst met de Aygo eigenlijk? Komen de motoren ook overeen? En wie heeft ‘m gebouwd?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43050
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 november 2008 10:16 PM
  [ # 1 ]

C1, Aygo en 107 zijn technisch geheel gelijk! Motor en bak komen van…. Daihatsu ( 90% Toyota eigendom..)

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
--Arne--
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 05 november 2008 10:18 PM
  [ # 2 ]

Juist, dat verklaart ook verbruik dat zo verdacht veel op de cuore lijkt.
Ophanging heb ik gevonden, torsie natuurlijk. Gelukkig maar, het is geen Duitser.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 06 november 2008 11:02 AM
  [ # 3 ]

Die van mij heeft gewoon schroefveren achter. Stuitert heerlijk Cool. Zo ook deze Forum C1:

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 november 2008 11:05 AM
  [ # 4 ]

Juist. En waarom zou torsie beter zijn?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 06 november 2008 11:21 AM
  [ # 5 ]

Juist. En waarom zou torsie beter zijn?

Als student reed ik een VW 1200 Kever met rondom torsieveren. Later is die vervangen door een 2CV met schroefveren. I rest my case.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 november 2008 11:29 AM
  [ # 6 ]

R4 met torsie…. Bah..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
--Arne--
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 11 november 2008 07:27 PM
  [ # 7 ]

Dan staat er blijkbaar een foutje in de geschiedenis post van de C1, of er zijn twee soorten ophanging leverbaar. Lijkt me stug, maar kan.

Torsie is beter omdat:
- Alles zit aan de achterste chassisbalk over de breedte, dat heeft als voordeel dat de wielkasten niet dragend zijn. (= minder lomp)
- Veren zelf bevatten minder staal. (= minder lomp)
- Uitslag van de vering kan meestal groter, afhankelijk van de manier van construeren natuurlijk, maar citroën kan dat wel. Comfortabel.
- Gaat nooit kapot.

Als voorbeeld kan je even naar de ophanging van de AX of Saxo of 205 oid. kijken, prachtig gebouwd! Echt slim. Een foto gevonden:

 

De kever heeft torsieveren maar daar hebben die idiote Duitsers een gruwelijke fout begaan: Beide torsieveren lopen maar tot halverwege de auto!! Betekent dat er slechts de helft van de uitslag is op gelijke belasting. Dat verklaart dus ook de wegligging, ronduit beroerd.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 12 november 2008 12:51 PM
  [ # 8 ]

Ik denk dat ik weet waar de verwarring vandaan komt.

De C1/Aygo/107 heeft achter een zgn “twist beam” ophanging.

Dat is een semi-onafhankelijke achterwielophanging waarbij de draagarmen via een torsiebalk met elkaar verbonden zijn. De langsarmen zijn per kant afgeveerd met schroefveren.

De torsiebalk fungeert meestal ook als stabilisatorstang (anti-rol bar)
dus die heeft de C1 niet:

hier schematisch van de Yaris:

NB Autoweek is geen goede bron, kijk maar eens bij de C6, daar klopt werkelijk niks van de technische details. (McPherson Shocked  Laughing )

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook