Heb het idee dat de climate control van mij 98 xm niet goed werkt.
Als ik die gewoon instel op 20 graden blijft het wel heel koud binnen!
Wanneer ik m op 25 graden instel gaat het wel.
iemand een idee wat dit zou kunnen zijn??
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Hé, daar ben ik nu ook mee bezig.
Ik had i.v.m. andere problemen het aircopaneel eruit van de week en zag aan de achterzijde een correctieschuif zitten.
Deze kan je verschuiven van F naar C, alleen is het me niet duidelijk waar deze letters voor staan.
Ik vermoed een correctie tussen “froid” naar “chaud”.
Ik heb de schuif (die volledig naar de C stond) nu in de middenpositie gezet en heb de indruk dat de afwijking is afgenomen.
Morgen zal ik hem eens volledig naar de F schuiven en proberen wat dat doet…
Groet, Piet
Ik denk meer aan Fahrenheit en Celsius….
Dat lijkt me ook Matthijs… Mijn vorige XM wilde ook niet echt warm worden. Met wat extra vloeistof in het koelsysteem werd ie wel warmer. Geen idee of je er wat aan hebt…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Piet Visser schreef:
Ik vermoed een correctie tussen “froid” naar “chaud”.
Lijkt mij gezien de betekenis Koud / Warm een terrechte conclusie
(vraag me alleen af of de bedoede schuif wel een correctieschuif is…. maar goed ik ben een type 1 rijder)
Hoezo Fahrenheit en Celcius??...... die woorden betekenen toch beide temperatuur…






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Matthijs2006 schreef:Ik denk meer aan Fahrenheit en Celsius….
Het verschil tussen Fahrenheit en Celsius is een elektronisch in te stellen setting en is niet meer dan een ander getalletje op het display.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
IK ervaar soms hetzelfde, en ben erachter dat de kleppen in/achter het dashboard niet goed werken, en dat er bv koude lucht uit de roosters komen die naar je gezicht blazen. Door zachtjes met de blaasrichting- schuif te draaien komt het meestal wel goed. Ook de temp schuif wil nog wel eens haperen, zodat ie steenkoude of bloedhete lucht blijft geven terwijl ie de andere kant op gedraaid is. Ook dan langzaam heen en weer draaien zodat e.e.a. schijnbaar weer oppakt
Andere mogelijkheden: motorthermostaat blijft open staan, of je ventilatortje boven je hoofd draait niet meer en/of het temp.voelertje aldaar is stuk..























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Re: Koud in de xm!
verkuilm schreef:Heb het idee dat de climate control van mij 98 xm niet goed werkt.
Als ik die gewoon instel op 20 graden blijft het wel heel koud binnen!
Wanneer ik m op 25 graden instel gaat het wel.iemand een idee wat dit zou kunnen zijn??
Het zou wel eens het motortje kunnen zijn die idd de klep bediend voor de koude en warme lucht, (ik heb dit zelfde ook eens aan de hand gehad met een 405, motortje vervangen en alles was weer oké).
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Die kleppen willen ook wel eens zwaar gaan lopen in de loop der jaren.
Kwestie van het mechaniekje loshalen en een beetje aan die kleppen raggen, zodat ze weer gangbaar worden.
Als je de temperatuur op max. zet wordt hij dan wel warm?
Heb hem zelf ook altijd op 23 graden staan, middelste uitstroomopeningen naar boven, 20 is te laag.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Belangrijk om te weten is: komt de motor zelf écht goed op temperatuur??? De meter moet echt netjes rond de 90 graden staan namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
P’cies, daarom kan koelvloeistof bijvullen mss wel helpen…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
XMTurboCT schreef:P’cies, daarom kan koelvloeistof bijvullen mss wel helpen…
Te weinig koelvloeistof kan idd tot uitval van de kachel leiden. Maar… als de motortemp zelf te laag is, werkt het ook niet meer. Een kapotte thermostaat komt vaak voor bij het nieuwe type v6 24v. Ik heb er meerdere moeten vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
waterman771 schreef:Belangrijk om te weten is: komt de motor zelf écht goed op temperatuur??? De meter moet echt netjes rond de 90 graden staan namelijk.
Komt bij mij niet boven de 80°C, behalve als het heel warm is en ik dan ook nog eens veel voor het stoplicht of in de file sta. Of het nu zomer of winter is.
Volg je hart, gebruik je hoofd.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik kom ook niet boven de 70 graden, binnen kan ik het trouwens goed heet krijgen! Als je hem wat warmer zet, zeg 25 graden en het werkt dan goed mag je er lijkt mij van uit gaan dat de motortjes goed zijn. Ik zou de temp opnemers eens doormeten, te beginnen met de gene in het dak. Zit vaak ook vol met stof.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
De 2.1 td van mijn Broo komt momenteel ook niet aan de 90 graden eerder 75 graden, raarrrr.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoe lager de temperatuur van de motor blijft, hoe groter de verliezen aan rendement zullen zijn, en hoe sneller er slijtage zal ontstaan.
De ideale bedrijfstemperatuur ligt bij een diesel toch écht op minimaal 80 graden, en bij een benzine motor tussen de 90 en 95 graden.
Thermostaatjes gaan vaak stuk en zijn een vergeten onderdeel bij het reguliere onderhoud
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste