1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Koud in de xm!
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 06 november 2008 01:59 AM

Heb het idee dat de climate control van mij 98 xm niet goed werkt.
Als ik die gewoon instel op 20 graden blijft het wel heel koud binnen!
Wanneer ik m op 25 graden instel gaat het wel.

iemand een idee wat dit zou kunnen zijn??

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 06 november 2008 02:38 AM
  [ # 1 ]

Hé, daar ben ik nu ook mee bezig.
Ik had i.v.m. andere problemen het aircopaneel eruit van de week en zag aan de achterzijde een correctieschuif zitten.
Deze kan je verschuiven van F naar C, alleen is het me niet duidelijk waar deze letters voor staan.
Ik vermoed een correctie tussen “froid” naar “chaud”. Rolling Eyes

Ik heb de schuif (die volledig naar de C stond) nu in de middenpositie gezet en heb de indruk dat de afwijking is afgenomen.
Morgen zal ik hem eens volledig naar de F schuiven en proberen wat dat doet…

Groet, Piet

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 06 november 2008 08:08 AM
  [ # 2 ]

Ik denk meer aan Fahrenheit en Celsius….

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 06 november 2008 08:54 AM
  [ # 3 ]

Dat lijkt me ook Matthijs… Mijn vorige XM wilde ook niet echt warm worden. Met wat extra vloeistof in het koelsysteem werd ie wel warmer. Geen idee of je er wat aan hebt…

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 06 november 2008 10:31 AM
  [ # 4 ]
Piet Visser schreef:

Ik vermoed een correctie tussen “froid” naar “chaud”. Rolling Eyes

Lijkt mij gezien de betekenis Koud / Warm een terrechte conclusie Exclamation
(vraag me alleen af of de bedoede schuif wel een correctieschuif is…. maar goed ik ben een type 1 rijder)

Hoezo Fahrenheit en Celcius??...... die woorden betekenen toch beide temperatuur…

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 06 november 2008 11:09 AM
  [ # 5 ]
Matthijs2006 schreef:

Ik denk meer aan Fahrenheit en Celsius….

Het verschil tussen Fahrenheit en Celsius is een elektronisch in te stellen setting en is niet meer dan een ander getalletje op het display.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 06 november 2008 11:56 AM
  [ # 6 ]

IK ervaar soms hetzelfde, en ben erachter dat de kleppen in/achter het dashboard niet goed werken, en dat er bv koude lucht uit de roosters komen die naar je gezicht blazen. Door zachtjes met de blaasrichting- schuif te draaien komt het meestal wel goed. Ook de temp schuif wil nog wel eens haperen, zodat ie steenkoude of bloedhete lucht blijft geven terwijl ie de andere kant op gedraaid is. Ook dan langzaam heen en weer draaien zodat e.e.a. schijnbaar weer oppakt

Andere mogelijkheden: motorthermostaat blijft open staan, of je ventilatortje boven je hoofd draait niet meer en/of het temp.voelertje aldaar is stuk..

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 06 november 2008 06:35 PM
  [ # 7 ]

Re: Koud in de xm!

verkuilm schreef:

Heb het idee dat de climate control van mij 98 xm niet goed werkt.
Als ik die gewoon instel op 20 graden blijft het wel heel koud binnen!
Wanneer ik m op 25 graden instel gaat het wel.

iemand een idee wat dit zou kunnen zijn??

Het zou wel eens het motortje kunnen zijn die idd de klep bediend voor de koude en warme lucht, (ik heb dit zelfde ook eens aan de hand gehad met een 405, motortje vervangen en alles was weer oké).

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 06 november 2008 08:31 PM
  [ # 8 ]

Die kleppen willen ook wel eens zwaar gaan lopen in de loop der jaren.
Kwestie van het mechaniekje loshalen en een beetje aan die kleppen raggen, zodat ze weer gangbaar worden.

Als je de temperatuur op max. zet wordt hij dan wel warm?

Heb hem zelf ook altijd op 23 graden staan, middelste uitstroomopeningen naar boven, 20 is te laag.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 november 2008 08:43 PM
  [ # 9 ]

Belangrijk om te weten is: komt de motor zelf écht goed op temperatuur??? De meter moet echt netjes rond de 90 graden staan namelijk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 06 november 2008 08:45 PM
  [ # 10 ]

P’cies, daarom kan koelvloeistof bijvullen mss wel helpen…

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 november 2008 08:47 PM
  [ # 11 ]
XMTurboCT schreef:

P’cies, daarom kan koelvloeistof bijvullen mss wel helpen…

Te weinig koelvloeistof kan idd tot uitval van de kachel leiden. Maar… als de motortemp zelf te laag is, werkt het ook niet meer. Een kapotte thermostaat komt vaak voor bij het nieuwe type v6 24v. Ik heb er meerdere moeten vervangen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 06 november 2008 09:26 PM
  [ # 12 ]
waterman771 schreef:

Belangrijk om te weten is: komt de motor zelf écht goed op temperatuur??? De meter moet echt netjes rond de 90 graden staan namelijk.

Komt bij mij niet boven de 80°C, behalve als het heel warm is en ik dan ook nog eens veel voor het stoplicht of in de file sta. Of het nu zomer of winter is.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 06 november 2008 11:05 PM
  [ # 13 ]

Ik kom ook niet boven de 70 graden, binnen kan ik het trouwens goed heet krijgen! Als je hem wat warmer zet, zeg 25 graden en het werkt dan goed mag je er lijkt mij van uit gaan dat de motortjes goed zijn. Ik zou de temp opnemers eens doormeten, te beginnen met de gene in het dak. Zit vaak ook vol met stof.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 06 november 2008 11:09 PM
  [ # 14 ]

De 2.1 td van mijn Broo komt momenteel ook niet aan de 90 graden eerder 75 graden, raarrrr. Confused

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 november 2008 11:19 PM
  [ # 15 ]

Hoe lager de temperatuur van de motor blijft, hoe groter de verliezen aan rendement zullen zijn, en hoe sneller er slijtage zal ontstaan.

De ideale bedrijfstemperatuur ligt bij een diesel toch écht op minimaal 80 graden, en bij een benzine motor tussen de 90 en 95 graden.

Thermostaatjes gaan vaak stuk en zijn een vergeten onderdeel bij het reguliere onderhoud Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook