Totaal aantal Berichten: 48
- C3 Picasso 1.6 HDi Exclusive
M’n XM 2.0i uit 1993 heeft de laatste tijd nogal last van ‘psssshhhhhtt’. ‘smorgens bij het starten doet ie het heel lang, onderweg af en toe kort bij het optrekken (dan klinkt het echt pijnlijk) en ik weet echt niet goed wat ‘k ermee moet…
Heb het onlangs eens voorgelegd aan een lokale dealer en die wist me te vertellen dat het aan het onderdeel lag waarop de centrale sfeer zit (ondertussen weet ‘k ook al dat dit de disjoncteur/conjoncteur is). Vorige eigenaar zou te lang met een slechte centrale sfeer rondgereden hebben (die ‘k onlangs trouwens heb vervangen) waardoor het ding flink tegen z’n tanden zou hebben gekregen. De garagehouder wist me ook te vertellen dat dit op zich geen kwaad kan. Maar het klinkt echt niet goed.
Kan iemand me vertellen wat ik hieraan kan doen. Enig idee qua kosten?
De auto loopt ook vrij hard de laatste tijd…
Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik ben niet zo’n techneut en zou heel graag nog een paar jaar met deze verder heerlijke wagen verder kunnen…
Groeten,
Wiebe
ondertussen weet ‘k ook al dat dit de disjoncteur/conjoncteur is)
Zou je mij ook eens kunnen uitleggen wat dat voor ding is?

Wel, veel meer weet ‘k ook niet. Die garagist zei me dus dat het over het onderdeel gaat waarop de centrale sfeer zit en via via hoorde ‘k dat dit disjoncteur of conjoncteur zou heten. Maar zoals ‘k al zei ben ‘k geen techneut en kan ‘k me hier maar weinig bij voorstellen. Iemand die hier antwoord op weet?

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
In verstaanbaar nederlands is dit de drukregelaar .
In België worden alle dingen van een citroen zeker dooor de wat oudere monteurs ops: in het frans benoemt .
Vroeger kregen we in België alleen de Franse versies van de chop manuals ( werkplaatshandboeken ) en was alle communicatie met de invoerder op de ” Place de L’yzer ” ( ijzerplaats ) in het Frans , of je kon weken wachten op een antwoord .
Ik ben me ooit eens rot geschrokken toen ik in het magazijn van de Nederlandse DS club nederlandstalige werkplaatshandboeken zag liggen
Heb ze dan maar gelijk gekocht .
Walter
Meten is weten , gissen is missen

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Re: ‘vreemde geluiden’ disjoncteur/conjoncteur
Old Mike schreef:M’n XM 2.0i uit 1993 heeft de laatste tijd nogal last van ‘psssshhhhhtt’. ‘smorgens bij het starten doet ie het heel lang, onderweg af en toe kort bij het optrekken (dan klinkt het echt pijnlijk) en ik weet echt niet goed wat ‘k ermee moet…
Heb het onlangs eens voorgelegd aan een lokale dealer en die wist me te vertellen dat het aan het onderdeel lag waarop de centrale sfeer zit (ondertussen weet ‘k ook al dat dit de disjoncteur/conjoncteur is). Vorige eigenaar zou te lang met een slechte centrale sfeer rondgereden hebben (die ‘k onlangs trouwens heb vervangen) waardoor het ding flink tegen z’n tanden zou hebben gekregen. De garagehouder wist me ook te vertellen dat dit op zich geen kwaad kan. Maar het klinkt echt niet goed.
Kan iemand me vertellen wat ik hieraan kan doen. Enig idee qua kosten?
Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik ben niet zo’n techneut en zou heel graag nog een paar jaar met deze verder heerlijke wagen verder kunnen…
Groeten,
Wiebe
Ik heb de hogedrukregelaar onlangs laten vervangen door een gereviseerde bij Chyparse voor iets van €135,=.Maar het overmatige gesis en getik zou ook door de debietregelaar kunnen komen.
Wat bedoel je met
Dat ze snel rijdt, of dat de vering stug is, of iets anders?
Volg je hart, gebruik je hoofd.

ze loopt vrij stug is wat ‘k bedoelde, je zou niet direct zeggen dat je in een hydraulisch geveerde citroën rijdt. Bij name op kleine oneffenheden in het wegdek, voel je die nogal fel in de auto. Ook drempels neemt ze niet meer zoals ‘k dat voorheen (na het vernieuwen van vier veerbollen) gewoon was.
Wat is de debietregelaar precies?
(vrij snel kan ze ook wel, maar dat is dan weer een andere zaak )

Totaal aantal Berichten: 4871
- Xsara Scootertje.
Heb je ook de hyrdactive bollen (de middelste bol) mee vervangen of laten vullen, zo niet dan kan ze ook als een plank veren.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Wanneer heb je welke bollen laten vervangen , of zijn ze gevuld ??
en zijn er de juiste bollen onder geplaatst ??
In belgie zijn niet veel hydractieve XM’s geleverd , kan je zien als je een knopje “SPORT ” hebt naast de versnellingspook .
Walter
Meten is weten , gissen is missen

Old Mike schreef:ze loopt vrij stug is wat ‘k bedoelde, je zou niet direct zeggen dat je in een hydraulisch geveerde citroën rijdt. Bij name op kleine oneffenheden in het wegdek, voel je die nogal fel in de auto. Ook drempels neemt ze niet meer zoals ‘k dat voorheen (na het vernieuwen van vier veerbollen) gewoon was.
(vrij snel kan ze ook wel, maar dat is dan weer een andere zaak
)
De debietregelaar verdeelt de hydrauliek over de gebruikers, enerzijds de stuurbekrachtiging, anderzijds de vering/remmen.
Als deze intern niet goed meer sluit hoor je gesis. Ik denk niet dat de debietregelaar de oorzaak zal zijn van het stugge veergedrag.
Brandt je hydractief lampje bij het starten?

wbogaerts schreef:Wanneer heb je welke bollen laten vervangen , of zijn ze gevuld ??
en zijn er de juiste bollen onder geplaatst ??
In belgie zijn niet veel hydractieve XM’s geleverd , kan je zien als je een knopje “SPORT ” hebt naast de versnellingspook .
Walter
In juli zijn voor en achter hervulde bollen geplaatst. In oktober een nieuwe centrale sfeer (Oosterlinck in Aalter heeft toen via m’n chassisnr het juiste type opgezocht).
Het is een hydractieve XM, links van de pook kan ‘k hem via een schuivertje op normaal of sport zetten.

Brian schreef:Old Mike schreef:ze loopt vrij stug is wat ‘k bedoelde, je zou niet direct zeggen dat je in een hydraulisch geveerde citroën rijdt. Bij name op kleine oneffenheden in het wegdek, voel je die nogal fel in de auto. Ook drempels neemt ze niet meer zoals ‘k dat voorheen (na het vernieuwen van vier veerbollen) gewoon was.
(vrij snel kan ze ook wel, maar dat is dan weer een andere zaak
)
De debietregelaar verdeelt de hydrauliek over de gebruikers, enerzijds de stuurbekrachtiging, anderzijds de vering/remmen.
Als deze intern niet goed meer sluit hoor je gesis. Ik denk niet dat de debietregelaar de oorzaak zal zijn van het stugge veergedrag.Brandt je hydractief lampje bij het starten?
Als dat het lampje linksboven in het dashbord is (soort veertje) dan brandt dat bij het starten.

Old Mike schreef:Brian schreef:
Brandt je hydractief lampje bij het starten?
Als dat het lampje linksboven in het dashbord is (soort veertje) dan brandt dat bij het starten.
Dan ligt het in ieder geval niet aan de veercomputer

- Xsara Scootertje.
Dan kan spoelen misschien helpen!?

de drukregelaar spoelen? en waarmee dan wel?

- Xsara Scootertje.
Het hele veersysteem kunje spoelen via de ontluchtingsnippels van de remmen,
Zijn bijde hydractieve bollen vervangen of alleen de voorste, de achterste word nog wel eens vergeten, omdat ze op een rotplaats en achter een hitte schiltje zit, direkt achter de middelste dwasgeplaatste uitlaatdempert.
Ze zou ook zomaar lek kunnen zijn!! (de nieuw geplaatste hydractievebol)

eXpelliarMus schreef:Het hele veersysteem kunje spoelen via de ontluchtingsnippels van de remmen,
Zijn bijde hydractieve bollen vervangen of alleen de voorste, de achterste word nog wel eens vergeten, omdat ze op een rotplaats en achter een hitte schiltje zit, direkt achter de middelste dwasgeplaatste uitlaatdempert.Ze zou ook zomaar lek kunnen zijn!! (de nieuw geplaatste hydractievebol)
enkel de voorste hydractieve bol is vervangen…
het sissende geluid heb ‘k al van voor het vervangen van de bol. Dat was ook de reden dat ‘k die heb laten vervangen. Een dag of twee was het over en dan is het opnieuw begonnen.