1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ervaringen met 1,6 VTI op C4 GP
joep2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 09-11-2008

Gepost: 09 november 2008 04:12 PM

Heeft iemand ervaring met de 1,6 VTI? Ik wilde een 2 liter met gas bestellen, maar deze is helaas niet meer leverbaar. De opvolger van de 2 liter is de 1,6 THP. Deze wordt echter niet met gas geleverd (vanwege de turbo). Ik overweeg nu om de ligne business te bestellen met de 1,6 VTI. Ik twijfel omdat ik bang ben dat de auto met deze motor ondergemotoriseerd is. Dus wie heeft al gereden in de 1,6 VTI?

Profiel  
 
aerdt
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 27-01-2008

- C3 Aircross 1.2 pure tech Origins
Gepost: 09 november 2008 05:50 PM
  [ # 1 ]

De 1.6VTI is vergelijkbaar met zijn voorganger de 1.8 de specificaties komen aardig overeen. Deze motor maakt van de GP geen scheurijzer, maar heeft voldoende power voor comfortabel rijplezier Exclamation

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 10 november 2008 12:41 PM
  [ # 2 ]

Ik heb de oude en nieuwe benzinemotoren even op een rijtje gezet (ik krijg de kolommetjes helaas niet netjes onder elkaar):         

Oude motoren:  Pk toeren Nm toeren Gewicht
1.8 met handbak     125 6000   170 3750   1485
2.0 met EB6V         143 6000   200 4000   1535
2.0 met automaat     143 6000   200 4000   1575

Nieuwe motoren:      Pk toeren Nm toeren Gewicht
1.6 Vti met handbak   120 6000   160 4250   1461
1.6 THP met EB6V     150 5800   240 1400   1505
1.6 THP met automaat 140 6000   240 1400   1543

Wat mij opvalt is het enorm lage toerental waarop de max. trekkracht van de 1.6 THP wordt bereikt. Lijkt wel een diesel!

Zo te zien is de 1.6 THP een waardig opvolger van de oude 2.0.
Alleen jammer dat-ie niet met lpg uitgerust kan worden.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
Gepost: 10 november 2008 12:51 PM
  [ # 3 ]

De automaat komt ook mooi een klasse lager in de houderschapsbelasting.

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 10 november 2008 01:07 PM
  [ # 4 ]
graddus schreef:

De automaat komt ook mooi een klasse lager in de houderschapsbelasting.

Ja, ook dat nog, bovendien lager verbruik, minder CO2-uitstoot, en voor de EB6V en handbak een hoger energie-label (B ipv C).

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
Gepost: 10 november 2008 01:14 PM
  [ # 5 ]

Is er ook iemand die wat gefundeerder info kan geven over het niet mogelijk zijn van LPG in combi met een turbo? Is dit een algemeen gegeven, is het iets dat alleen voor dit type motor geldt? etc. etc.

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 10 november 2008 01:15 PM
  [ # 6 ]
graddus schreef:

Is er ook iemand die wat gefundeerder info kan geven over het niet mogelijk zijn van LPG in combi met een turbo? Is dit een algemeen gegeven, is het iets dat alleen voor dit type motor geldt? etc. etc.

Zo is dat! Wij willen turbo + LPG!  Laughing

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
stephan10
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 10 november 2008 10:00 PM
  [ # 7 ]

Op Vialle.nl geven ze aan dat ook turbo motoren op lpg lopen.
Ik zou gewoon eens een mail sturen naar vialle, en vragen of dit mogelijk is.
Heb ik ook gedaan, om te vragen of voor mijn auto een lpg installatie ontwikkeld werd.
Kreeg netjes antwoord met meteen de vraag of ze mijn auto als applicatie auto konden gebruiken.
Aangezien in dit soort motoren (1.6 turbo) de toekomst ligt denk ik dat vialle niet achter kan blijven.

Profiel  
 
Pablo Picasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 05-11-2008

Gepost: 11 november 2008 12:01 AM
  [ # 8 ]

1.6 Turbo op gas.

Ik weet het niet, de 1.6 is een motor die net op de markt is. Geïntroduceerd in de nieuwe Mini en iets later in de Peugeot 207 opgedoken.

Meestal lopen die gasjongens wat achter i.v.m. de ontwikkeltijd die ze nodig hebben. De combi turbo en LPG kan overigens technisch prima. Volvo heeft heel wat 2.5 liter turbo’s op LPG rondrijden (o.a. van de KLPD) en ook de iets oudere 1.8 turbo van VW/Audi/Seat loopt er prima op.

Grand Picasso Exclusive 2.0 HDiF Automaat (geen EB6V). Pack Hifi, Panorama, Gris Fer, trekhaak.
(Vanaf Februari 2009 onderweg, inmiddels 90.000 probleemloze kilometers)

Profiel  
 
joep2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 09-11-2008

Gepost: 11 november 2008 02:12 AM
  [ # 9 ]

De turbo motor is niet door Citroen goedgekeurd voor LPG. Dit houdt in dat de fabrieksgarantie vervalt bij gebruik van LPG met de turbo. Ik heb met de klantenservice van Citroen gebeld. Volgens hun komt er voorlopig ook geen goedkeuring.

Profiel  
 
grijsijzer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 17-11-2008

Gepost: 29 november 2008 07:33 PM
  [ # 10 ]

Tot nu toe tevreden

Het is duidelijk een kwestie van wat je verwacht. Ik heb nu 3 dagen (= plm 300 km) mijn GC4 Prestige met 1.6VTi. De auto is geleverd met LPG maar tot nu toe heb ik (advies van de dealer) alleen op benzine gereden. Ik heb het meeste alleen gereden maar ook wel een gedeelte met twee volwassenen en drie kinderen.

De prestaties vallen me niet tegen, zij het dat de auto pas goed loskomt vanaf ongeveer 2000 toeren. Het scheelt denk ik dat ik deze auto niet heb gekozen om zijn sportieve prestaties maar om de ruimte en het comfort.

Profiel  
 
joep2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 09-11-2008

Gepost: 29 november 2008 09:30 PM
  [ # 11 ]

Re: Tot nu toe tevreden

grijsijzer schreef:

Het is duidelijk een kwestie van wat je verwacht. Ik heb nu 3 dagen (= plm 300 km) mijn GC4 Prestige met 1.6VTi. De auto is geleverd met LPG maar tot nu toe heb ik (advies van de dealer) alleen op benzine gereden. Ik heb het meeste alleen gereden maar ook wel een gedeelte met twee volwassenen en drie kinderen.

De prestaties vallen me niet tegen, zij het dat de auto pas goed loskomt vanaf ongeveer 2000 toeren. Het scheelt denk ik dat ik deze auto niet heb gekozen om zijn sportieve prestaties maar om de ruimte en het comfort.

Hoe is het met het comfort van de motor? Is motor luidruchtig? Hoe is de geluidsproductie bij 120 tot 140 km/h?

Profiel  
 
grijsijzer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 17-11-2008

Gepost: 30 november 2008 04:43 PM
  [ # 12 ]

Re: Tot nu toe tevreden

joep2 schreef:
grijsijzer schreef:

Het is duidelijk een kwestie van wat je verwacht. Ik heb nu 3 dagen (= plm 300 km) mijn GC4 Prestige met 1.6VTi. De auto is geleverd met LPG maar tot nu toe heb ik (advies van de dealer) alleen op benzine gereden. Ik heb het meeste alleen gereden maar ook wel een gedeelte met twee volwassenen en drie kinderen.

De prestaties vallen me niet tegen, zij het dat de auto pas goed loskomt vanaf ongeveer 2000 toeren. Het scheelt denk ik dat ik deze auto niet heb gekozen om zijn sportieve prestaties maar om de ruimte en het comfort.

Hoe is het met het comfort van de motor? Is motor luidruchtig? Hoe is de geluidsproductie bij 120 tot 140 km/h?

Ik heb nog niet harder gereden dan plm 120 (=124 op de teller), hij is nog zo nieuw Wink
De motor moet dan aardig zijn best doen, zo rond de 3600 toeren. Voor de rust zou je een 6e versnelling willen hebben. Aan de andere kant: hiervoor reed ik een VW Touran diesel, die maakte bij 120 minder toeren (in 6e versnelling), maar meer lawaai.
De C4 zal met deze motor bij 120 niet meer abrupt versnellen als je ineens gas geeft, maar het wat geleidelijker doen. Dat past naar mijn gevoel ook wat meer bij de relaxte manier van rijden die deze auto uitstraalt, maar dat is persoonlijk.

Kortom: een grotere motor zal hem wat vinniger maken, maar voor mij is deze motor prima.

Profiel  
 
joep2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 09-11-2008

Gepost: 02 december 2008 05:45 PM
  [ # 13 ]

Bedankt grijsijzer,

Jij heb toch proefgereden met de 1,8? Is er nog veel verschil tussen de 1,6 VTI en 1,8. En zo ja, wat zijn de verschillen? Ik heb wel een proefrit gemaakt met de 1,8 en de 1,6 VTI is nergens beschikbaar voor een proefrit. Daarom ben ik benieuwd naar de verschillen tussen deze twee motoren. Confused:

Profiel  
 
grijsijzer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 17-11-2008

Gepost: 03 december 2008 11:05 PM
  [ # 14 ]

Eerlijk gezegd weet ik de 1.8 niet meer helemaal precies, het aankoop- en levertraject (werkgever, leasemaatschappij, dealer, vakantie, onderhandelingen, etc, etc) heeft nogal wat tijd in beslag genomen.

Wellicht dat de 1.8 bij hogere snelheden iets rustiger was, maar mijn 1.6 is nog niet echt ingereden (600 km) dus misschien verandert dat nog. Tot zo’n 80 km/u zijn ze allebei fluisterstil, dat viel me bij de proefrit al op en nu eigenlijk steeds weer.

Maar raar dat je nergens in een 1.6 kunt proefrijden. Iets anders wordt toch voor gas/benzine niet meer verkocht?

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 03 december 2008 11:11 PM
  [ # 15 ]

Je mag er inderdaad toch wel van uit gaan dat de ‘oude’ 1.8 en 2.0 demowagens snel verruilt worden voor de nieuwe 1.6 varianten..

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook