3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
10W 40
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 14 november 2008 04:40 PM
  [ # 31 ]

Sommigen hier hebben echt een plaat voor hun kop, maar goed. 10W40 is gewoon toegestaan voor

eviltwin schreef:

Daarvoor raadt men 5W30 aan. Ik kan mij voorstellen dat die formulering ook voor de oudere FaP Diesels interessant is. Met name omdat de volsynthetische 5W30 fosfor- en zwavel-vrij is. Wat de levensduur van het FaP ten goede komt.

Maar hoe dan ook nooit 10W40.

Ik zit in een Citroën serviceboekje van 2005 (met C4 / C5 ph2) te kijken, en daar sluit men voor HDiFappers de 5W30 expliciet uit. In dit geval Total Future 9000 5W30.

WARNING: Vehicles HDi FAP (*) do not accept the energy economy
oil TOTAL ACTIVA FUTUR 9000 5W30 for France, TOTAL QUARTZ
FUTURE 9000 5W30 outside France.

Verder:

Use of oil grade 10W40.
It is possible to use the semi-synthetic oil 7000 10W40 on HDi and HDi
FAP vehicles.
WARNING: To avoid difficulties when starting from cold (< 20°C), use
5W40 oil.

10W40 is dus gewoon bruikbaar in HDi’s.

Ook voor de benzinemotor van TS (een ‘normale’ EW10) is 10W40 gewoon toegestaan volgens Citroën.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 14 november 2008 05:01 PM
  [ # 32 ]
rb schreef:

Sommigen hier hebben echt een plaat voor hun kop…

In ruil daarvoor hebben die lieden wel een gezonde dosis tact meegekregen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 november 2008 05:08 PM
  [ # 33 ]
rb schreef:

Use of oil grade 10W40.
It is possible to use the semi-synthetic oil 7000 10W40 on HDi and HDi
FAP vehicles.
WARNING: To avoid difficulties when starting from cold (< 20°C), use
5W40 oil.

10W40 is dus gewoon bruikbaar in HDi’s.

Ook voor de benzinemotor van TS (een ‘normale’ EW10) is 10W40 gewoon toegestaan volgens Citroën.

Toegelaten is dus iets héél anders als aanbevolen: Sterker nog: onder de 20graden wordt het zelf afgeraden om 10w40 te gebruiken.

Dus, wie heeft hier nu een plaat voor zijn kop? Confused

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 14 november 2008 05:12 PM
  [ # 34 ]

@rb:
PSA heeft 4 jaar geleden besloten om over te stappen van de 10W40 naar de 5W40 motorolie, omdat er diverse inwendige vervuilings en startproblemen waren.
Alle Peugeot en Citroen dealers moesten verplicht overstappen naar de 5W40 motorolie.
Dat er in onderhoudsboekjes van net na die tijd nog 10W40 vermeld staat kan wel zijn, maar nu moet er 5W40 gebruikt worden om problemen te voorkomen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Activa CT Turbo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 14 november 2008 05:13 PM
  [ # 35 ]

10W-40 zal voor een groot aantal motortypen worden toegestaan echter het wil niet zeggen dat het technisch de beste oplossing is en ik heb ook helemaal niet ontkent dat 10W-40 is toegestaan.

We zijn (neem ik aan) autoliefhebbers en om dan te willen bezuinigen op motorolie vind ik eigenlijk een marginale discussie. Er zijn meer argumenten te verzinnen om een 5W-40 motorolie te verkiezen boven een 10W-40 motorolie zelfs met identieke specificaties zoals men heeft kunnen lezen blijven meeste argumenten overeind.

Voor moderne PSA diesels met FAP is een LowSAPS motorolie aan te bevelen. De fabrieksafvulling van alle PSA auto’s nu is ACEA C2 5W-30. Een dure brandstofbesprarende synthetische Laag SulPhaat As, Phospor en Zwavel motorolie en dat is niet voor niets…..
Je beschermt zo je catalysator en voorkomt verstopping door as van het roetfilter. dat as brand niet op tijdens regeneratie van het FAP. Ook voor alle PSA benzine motoren wordt nu ACEA C2 voorgeschreven in 5W-30.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 14 november 2008 07:26 PM
  [ # 36 ]

Vandaag de olie van mijn HDi ververst. Heb er een 5W50 volsyntheet ingegoten die voldoet aan ACEA A3/B3 en API SL-CF.

Het onderhoudsboekje (modeljaar 2003) schrijft 5W40 voor in dezelfde specificaties. Die specificaties heb ik ook als uitgangspunt genomen voor de vervangende olie. Ik wilde wel een hittebestendiger olie gebruiken.

Overigens nemen de dealers het ook niet te nauw met de voorgeschreven olie. Volgens de onderhoudshistorie is er vanalles ingegaan, 10W40, 5W40, 5W30. En dat waren gewoon merkdealers.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 14 november 2008 08:55 PM
  [ # 37 ]

Overigens nemen de dealers het ook niet te nauw met de voorgeschreven olie. Volgens de onderhoudshistorie is er vanalles ingegaan, 10W40, 5W40, 5W30. En dat waren gewoon merkdealers.

Das waar. De Xm die ik heb gekocht moet normaal volgens het boekje ook 10 W 40,halfsyntheet hebben.
Maar sinds ze nieuw is, is er ook steeds 5 W 40 full syntheet ingegaan,zonder enig probleem tot op heden.  Wink

Profiel  
 
Texter
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 28-02-2006

Gepost: 15 november 2008 12:53 PM
  [ # 38 ]

Hehe subtiel Blooper.

Maxlife 10W40 bestaat voor iets van 30% uit dopes, heeft een extreem detergerende werking en creeert zelf een nieuwe beschermlaagje op slijtplekken. Tenzij je alleen maar kleine afstanden rijdt zul je er dus alleen maar profijt bij hebben, lijkt me. Ik gebruik het spul nu een paar jaar in een verouderd blok -ontworpen voor pindakaas- en het bevalt prima. Meer vermogen en het gemiddelde verbruik ligt nog steeds onder de fabrieksopgave. Hoe het bevalt in een C5 met moderne, turboloze toerenmaker op LPG weet waarschijnlijk de monteur die het spul erin gegooid heeft wel.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 15 november 2008 01:50 PM
  [ # 39 ]

Wat een vriendelijkheid weer hier! Very Happy

Kijk eens op deze link

of op andere artikelen van Auto Motor Techniek. Leesvoer tot kerstmis..

Citroen!

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 15 november 2008 04:18 PM
  [ # 40 ]
waterman771 schreef:
rb schreef:

Use of oil grade 10W40.
It is possible to use the semi-synthetic oil 7000 10W40 on HDi and HDi
FAP vehicles.
WARNING: To avoid difficulties when starting from cold (< 20°C), use
5W40 oil.

10W40 is dus gewoon bruikbaar in HDi’s.

Ook voor de benzinemotor van TS (een ‘normale’ EW10) is 10W40 gewoon toegestaan volgens Citroën.

Toegelaten is dus iets héél anders als aanbevolen: Sterker nog: onder de 20graden wordt het zelf afgeraden om 10w40 te gebruiken.

Dus, wie heeft hier nu een plaat voor zijn kop? Confused

Ik, want ik heb niet de tijd genomen om mijn posting nogmaals te lezen voor de ‘OK’ knop aan te klikken..
Bij deze een afdruk van de voorschriften die Citroën voor 2005 hanteerde: bij de 20 graden was een ‘min’ verdwenen, my bad.

Activa CT Turbo schreef:

We zijn (neem ik aan) autoliefhebbers en om dan te willen bezuinigen op motorolie vind ik eigenlijk een marginale discussie.

Eens. Er zit bij mij als autoliefhebber/olieleek al enkele jaren achtereen 5W50 volsyntheet in, nu weer van Mobil1, volgende keer misschien van een ander merk. Voor mij (onterecht?) geruststellender op de Autobahn als de olietemperatuurmeter richting 130 graden gaat. Maar goed, ook voor de carterinhoud geldt: ieder zijn meuk..

Het is mij alleen onduidelijk welk drama er zou ontstaan als er in een standaard ongeblazen EW10 met 2 ton op de klok een 10W40 wordt gegoten, indien de nadere specificaties gewoon worden gerespecteerd. Natuurlijk kan ‘beter’ altijd, maar ik kan me niet voorstellen dat een Cit-dealer dat zou doen als de 10W40 zo slecht zou zijn voor die motor:

Martijn de Ruiter schreef:

Ik zou me er niet zo druk om maken… Ik gooi al een hele tijd 10w40 in EW-motoren die een slokkie olie lusten en dat gaat al jaren prima. En je hoeft echt niet op eieren te rijden als de motor nog koud is!

Gr Martijn

Profiel  
 
Activa CT Turbo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 15 november 2008 05:08 PM
  [ # 41 ]

In een oudere EW 2.0 motor met 2 ton op de klok een 10W-40 werkt ook. Echter een 5W-40 zal beter in staat zijn de motor schoon te houden of al gevomde vervuiling weer op te ruimen. Een dealer koopt voor hem vaak helaas gewoon de goedkoopste kwaliteit olie in waar een behoorlijke dealer marge inzit. Vaak is het verhaal van dealers: klanten zijn niet bereid om meer geld te betalen voor duurdere olie, daarom gewoon 10W-40, werkt prima. Of dat voor de klant op langere termijn ook het beste is? Ik denk van niet en heb 5W-40 ACEA A3/B4 kwaliteit motorolie wat voor mijn Activa CT Turbo een goede kwaliteit is.

Het vuil (voornamelijk oxidatieproducten en koolresten) wordt als door een zeep (detergenten) opgenomen door de olie en vervolgens fijn gedispergeerd in oplossing gehouden door de dispergenten in de olie. Bij een vieze motor adviseer ik daarom sneller te verversen voor het flush effect. Eigenlijk hetzelfde principe als Total Rincage flush olie voor het hydraulisch systeem.

Het vervuilingsproces sluipt erin door de jaren heen bij mindere kwaliteit motorolie. Als bestuurder heb je dat niet meteen door dat al na 50.000km je motor meetbaar minder presteerd. Een schone motor die altijd goede kwaliteit olie heeft gehad zal na 200.000km mits netjes bereden nog steeds bijna vergelijkbare prestaties kunnen leveren tov een nieuwe motor. Zeker PSA motoren.

Vervuiling zien we bij hydraulische klepstoters, inlaatkleppen waar veel vervuiling/deposits kunnen vormen en vervuiling aan zuigers en zuigerveren. Als een zuigerveer gaat kleven door depositvorming, dan neemt de hoeveelheid doorblaasgassen toe. Als een zuigerveer echt vast gaat zitten, kan heel de cylindervoering beschadigd worden. Einde oefening voor de motor.

Een motor die schoner is zal zoals gezegd beter presteren en zuiniger zijn. Bovendien zal een 5W tov een 10W brandstof besparen voordat de 100ºC olietemperatuur is bereikt door het viscositeitsverschil. Tevens zou een 5W-40 langere verversingsinterval aankunnen. PSA heeft nu verversingsintervallen tot 30.000km en dat is grotendeels aan de synthetische 5W-30 olie te danken. Een 10W-40 zou het waarschijnlijk maar 15.000km uithouden.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 16 november 2008 05:41 PM
  [ # 42 ]
Activa CT Turbo schreef:

In een oudere EW 2.0 motor met 2 ton op de klok een 10W-40 werkt ook.

niet als de klepstoters raar gaan doen.

Bovendien zal een 5W tov een 10W brandstof besparen voordat de 100ºC olietemperatuur is bereikt door het viscositeitsverschil.

maar door de hogere viscositeit bij lagere temperaturen komt de 10W40 wél sneller op temperatuur.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 24 november 2008 02:40 AM
  [ # 43 ]
Citrophile schreef:

@rb:
PSA heeft 4 jaar geleden besloten om over te stappen van de 10W40 naar de 5W40 motorolie, omdat er diverse inwendige vervuilings en startproblemen waren.
Alle Peugeot en Citroen dealers moesten verplicht overstappen naar de 5W40 motorolie.
Dat er in onderhoudsboekjes van net na die tijd nog 10W40 vermeld staat kan wel zijn, maar nu moet er 5W40 gebruikt worden om problemen te voorkomen.

sorry maar dat is niet waar.

Het advies van de PSA groep was om over te stappen op 5W30!!! Dat was ook het advies van de technische dienst. Natuurlijk met wat uitzonderingen voor motoren met FAP filter, een enkele 2.0 16v en sommige jumper motoren.

Toen meende zowel Total als de commerciele dienst van Citroen een brief te moeten sturen dat het commerciel gezien beter was over te stappen op 5w40 want in alle uitzonderingsgevallen (die ik hierboven beschreef) moest 5w40.

Zo is het verhaal in de wereld gekomen dat je over moest stappen op 5w40. Overigens wat is moeten?? Het is een advies.

En nee ik vergis met echt niet, ik ben dealer en nee ik vergis met niet met de nieuwe Ineo olie die we nu moet gaan gebruiken.

maar voor de duidelijkheid in de Alle C5 en met uitzondering van de 2.2 16V HDI mag 10W40.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 24 november 2008 02:56 AM
  [ # 44 ]

Tuurlijk het mag, maar als dealer ga je toch geen risico nemen? Als de klant zelf ervoor kiest om een 10W40 te nemen, dan is het zijn zorg.

Wat is het prijsverschil tussen een 10W40 en een 5W40, volgens mij nihil en daarmee hou je de motor beter en langer schoon dan met een 10W40.

Ik begrijp de discussie niet om met een 10W40 de motor te blijven afvullen met beurten.

Met de VTI/THP, V6 en diverse HDI`s die net zijn uitgebracht moeten met een 5W30 worden afgevuld met beurten.
Al een aantal jaar vult PSA als firstfill 5W30 in de meeste en misschien wel alle motoren.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Activa CT Turbo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 24 november 2008 12:09 PM
  [ # 45 ]

@Eviltwin
als je klepstoters eenmaal raar gaan doen door bv vervuiling of schade zijn we al in een stadium aanbeland dat de discussie over een 5W of 10W olie niet echt meer relevant is. Dan los je dat ook niet zomaar meer op met een 5W motor olie.

Een 10W warmt marginaal sneller op dan een 5W, dat had ik uitgelegd waarom dat juist meer brandstof kost. Als je mijn antwoord goed geïnterpreteerd hebt zie je dat ik je constatering bevestigde van het iets sneller opwarmen door de hogere viscositeit echter het opwarmen komt voornamelijk door de warmte afkomstig van het verbrandingsproces.
Zoals gezegd, de kosten zijn veel groter dan de baten.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook