Vervangwagen C1 1.4 HDI, ervaringen
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 13 november 2008 01:17 AM

Ik rij nu 2 dagen in een C1 tje als vervanging voor mijn C4 picasso.
Morgen gaat de 3e dag in.
Ik ben vrij aangenaam verrast, voor dat geld is het een echte meevaller.
- Motorgeluid op de snelweg is laag, (nauwelijks hoorbaar)
- vinnig in eerste 3 versnellingen
- erg zuinig (1/25 of 4L/100 km ongeveer)
- voorin vrij ruim

Nadelen zijn er natuurlijk ook:
- ophanging is hard, nog iets harder dan een audi A3 Very Happy, en toch wel een groot verschil met mijn picasso
- achterin is ruimte beperkt (kan ook niet anders, dus eigl geen echt nadeel)
- veel interieur tikjes van de kunststof, ook wat rammeltjes
- erg karige uitrusting (gn airco, radio,...)
- weggedrag op snelweg is wat vaag
- voelt niet erg veilig op de snelweg als je een grotere auto gewoon bent
- boven 130 is er echt vermogen tekort, zeker op helling, zelfs op vals plat omhoog is 130 de topsnelheid

Maar de meeste nadelen zijn eigenlijk niet meer dan begrijpbaar omdat de snelweg niet de hoofdzaak is waarom de C1 gemaakt is.
En de uitrusting is logisch gezien de lage prijs.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 18 november 2008 02:18 AM
  [ # 1 ]

Leuk dat je een impressie plaatst van de C1 diesel. Lijkt me het ultieme spaarvarken. Helaas worden diesels in Nederland momenteel erg zwaar belast bij aanschaf, waardoor de C1 1.4 HDI hier een zeldzaam verschijnsel zal blijven. Het zijn erg leuke karretjes!  Very Happy

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 18 november 2008 11:58 AM
  [ # 2 ]

Het verbruik is idd erg laag, maar ook hier mag je veel rondrijden eer je de aanzienlijk hogere aankoopprijs hebt terugverdient.
En dan nog eens elk jaar een aanzienlijk hogere wegenbelasting door de hogere cilinderinhoud.
IK geloof dat ik eens gelezen heb dat je 30.000 km per jaar moet rijden minstens.
En daar vind ik de C1 niet echt ideaal voor. Zeker geen slecht autotje, maar ik voelde me er toch niet veilig in op de snelweg tussen de grotere auto’s. Op de snelweg is het comfort ook al niet zo goed, gebrek aan vermogen, weggedrag op snelweg was ook niet alles,...
Dus toch een gigantisch en logisch verschil met mijn picasso.
Maar ik zou het wel graag kopen als 2e autotje. Dan is het ideaal, maar dan kom je dus weer voordeliger uit met een benzine.
En aangezien de benzine versie maar iets minder dan een liter meer verbruikt blijft ook daar het verschil erg beperkt. Zeker icm het steeds kleiner wordende verschil tussen diesel en benzine.
En natuurlijke het heerlijke motorgeluidje van de 1.0 benzine niet vergeten Very Happy

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Hugo Boss
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 28-03-2007

Gepost: 18 november 2008 06:56 PM
  [ # 3 ]

Op de snelweg moet je gewoon in de C1 een iets ander weggedrag aanleren… in zn 5 alleen rijden bij constante snelheid.. wil je versnellen moet je echt terug naar zn 4 of zelfs zn 3… 5 kan ook wel, maar dan moet je veel geduld hebben en boven de 150 is het beste er wel uit…
hij is wel wat zijwindgevoelig… maargoed, daar hebben alle kleine autootjes wel last van, hoewel ik het bij mijn renault clio wel een stuk minder merk…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook