1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Temperatuur loopt op bij stilstaan
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 13 november 2008 08:49 PM

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort weer een Citroen, namelijk een Xantia 2.0 16v.
Het is 1 groot feest om mee te rijden, alleen heb ik 1 vraagje.

Als ik rijdt staat de temperatuur meter rond de 80 op de meter.
Als ik stilsta loopt ie al snel op richting de 100, waarna ie zich blijkt de herstellen en zakt naar 90, eenmaal aan het rijden gaat ie weer naar 80 op de meter.

Omdat ie naar 100 oploopt en 110 het maximale is op de meter vraag ik jullie of dit gedrag normaal is voor de 2.0 16v motor.

Thanks!

Bob

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 13 november 2008 08:54 PM
  [ # 1 ]

Mijn XM doet hetzelfde met een nieuwe thermostaat, (de oude thermostaat hield ‘m constant op 90). Lijkt me aardig normaal dus.

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 13 november 2008 08:54 PM
  [ # 2 ]

Nee, dit is niet normaal.

Je thermostaat is duidelijk aan vervanging toe…

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 13 november 2008 09:02 PM
  [ # 3 ]

1 antwoord dat het normaal is en 1 antwoord dat het niet normaal is.

Nog meer mensen met een Xantia ervaringen??

Bob

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 13 november 2008 09:07 PM
  [ # 4 ]

De thermostaat van een Xantia behoort een warmtegetal te hebben van 75/83.
Bij 75 graden gaat ie dus open, bij 83 staat ie vol open.

Bij 92 graden hoort de koelventilator bij te komen.
Warmer mag ie dus nooit worden…. Exclamation

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 13 november 2008 09:10 PM
  [ # 5 ]

ok, maar de meter veranderd dus wel degelijk bij stilstaan?
Hij blijft dus niet zoals b.v. VW constant op 90.

Wat kost overigens een nieuwe thermostaat?

Bob

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 13 november 2008 09:12 PM
  [ # 6 ]

Nee, maar het is duidelijk dat je thermostaat niet meer werkt zoals ie hoort te doen.
Ik heb de mijne laatst vervangen en was 25 Euro kwijt voor de thermostaat.

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 november 2008 09:24 PM
  [ # 7 ]

Alvorens een nieuwe thermostaat te gaan halen, even het volgende:

Slaan de beide koelfans wel aan? En doen ze het dan ook op zowel de lage stand als op de hoge stand?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 13 november 2008 09:57 PM
  [ # 8 ]

Dit duid niet op een thermostaat probleem, dan koelt die nl niet af.

Dit lijkt op je fan die niet of slecht aanslaan. Zo te zien draait die alleen op de hoge stand, een stand die eigenlijk alleen voor extreme omstandigheden is bedoelt.

Daardoor krijg je ook schommellingen.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 13 november 2008 10:56 PM
  [ # 9 ]

Net weer test ritje gemaakt.

Bij rijden ronde de 80.
Eenmaal stil al snel tot bijna 100, dan hoor je de fan aanslaan en zakt ie tot iets boven de 90.
Fan slaat ongeveer om de 5 minuten aan en ik heb geen airco, dus waarschijnlijk maar 1 fan.

Wat bedoelen jullie met 2 standen van de fan??

Bob

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 13 november 2008 11:05 PM
  [ # 10 ]

langzaam en snel draaien Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 13 november 2008 11:06 PM
  [ # 11 ]

Ok, ik hoor hem alleen om de 5 minuten als een gek te keer gaan.

Hij slaat het langzame dus over….....

Wat nu te doen???

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 13 november 2008 11:11 PM
  [ # 12 ]

even een vraag in algemeen…. 90graden is langzaam 100 graden is snel?

in dat geval krijgt hij mogelijk geen signaal en en hetthermocontact defect zijn.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 13 november 2008 11:15 PM
  [ # 13 ]

Ik snap het nu helemaal niet meer Crying or Very sad

100 graden heeft ie nooit gehaald, hij blijft er net onderhangen als de koelfan aanslaat, dan zakt ie weer naar 90.

Thermostaat of koelfan ? Of alle twee…..

De verwarming in de auto doet het wel!!!

Ik hoor de koelfan dus wel aanslaan rond de 95…...

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 13 november 2008 11:38 PM
  [ # 14 ]

ok dan slaat mogelijk stand 2 aan op 95 graden, stand 1 hoort volgens mij al eerder aan te slaan…...

Mijne draait volgens mij al bij 90 graden Rolling Eyes  Mijne komt nooit boven de 90 uit!

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 14 november 2008 12:24 AM
  [ # 15 ]

1e optie Thermo contact.

2e optie kan zijn dat je weerstand verdampt is.

Voor stand 1 zijn er 2 manieren: Bij 2 ventilatoren worden ze in serie gezet, bij 1 ventilator word er een weerstand in serie gezet.

2e optie kan ook zijn dat de zekering van de voeding van 1 van je fans overleden is waardoor de serie schakelling (stand 1) niet werkt.

3e optie is je relais die ergens hapert, de fan is wel een zware belasting.

4e optie is corrosie op je contacten ergens.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook