kijk, opgelost!
en bekrachtigen werkt zo:
een dynamo is een spoel die ronddraaid in een magnetisch veld. Daardoor komt er spanning van die spoel. Om nu een beetje meer prik uit die spoel te krijgen, moet je de magneet sterker maken. Dat kan met electriciteit: door ook weer een spoel. Dat is dan de stator (stilstaande) of bekrachtigingsspoel. Tja, als daar geen spanning meer opstaat heb je de opbrengst van een fiets-dynamo. (nou ja, iets meer. Maar je snapt het)
Je dynamo is nog lang niet stuk: prima meetwaarden.
Groeten, Rob
Een duidelijk verhaal Rob! En weer wat wijzer! Het lijkt wel een opleiding: “Citroens draaiende houden”
Mooie is dat de bx techniek nog valt te snappen!





















Totaal aantal Berichten: 2779
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Grappig, dit heb ik ook met de GSA. Alleen gaat daar het acculampje (nog) niet van branden. Als ik gas geef gaat de kachelventilator harder draaien en bij stationair draaien met de lichten aan zakt de toerenteller naar nul als er nog iets bij komt, b.v. remlichten, knipperlichten, kachel.
Dat zou dus ook heel goed die spanningsregelaar kunnen zijn dus…
De dynamo is nog goed, de accu is wel van een te licht type. Geen startproblemen overigens. Het stoort me ook niet echt, ‘t staat alleen wat slordig.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
controleer de zekeringen!!!





















Totaal aantal Berichten: 2779
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Check! (Zitten maar 5 in)
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Even een vraagje, welke zekering is dat want in m’n boekje kan ik het niet vinden. Ik heb ondertussen wel al een nieuwe spanningregelaar met koolborstels erin geklust, maar ‘snachts zie ik het accu-lampje nog steeds licht opgloeien.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Bij mij was het F1. Heb je een zelfde 1.4?
meten, mannen. Eerst meten.
vaak wordt er maar wat vervangen en dan loopt het in de papieren.
Mocht je zomaar zaken vervangen: mag ik de oude onderdelen? Begin ik een handeltje!
Groeten, Rob
Bij alle dynamo’s behalve de mitsubishi , zijn de sleepringen waar de koolborstels op lopen ongeveer 1 mm dik
Als de borstels versleten zijn zijn de ringen vaak ook tot bijna op het kunststof door.
Vervangen van borstels helpt dus maar tijdelijk .
En de spanning komt van de stator , niet van de rotor.
40 Ampere door de koolborstels gaat niet 150.000 km goed
De rotor wordt bekrachtigd door de spannings regelaar
nanko schreef:En de spanning komt van de stator , niet van de rotor.
een onmisbare toevoeging om het basisprincipe te kunnen begrijpen. Dank daarvoor. Jammer dat we je niet gezien hebben bij het bedenken van een oplossing. Doe je ook de taalfouten?
En los daarvan: de diodes in de spanningsregelaar gaan met grote regelmaat stuk. Qua fout en qua meetwaarden maakt dat geen verschil met versleten koolborstels. En omdat het één unit is blijft het advies: koolborstels/spanningsregelaar vervangen. Bij een dynamofout kunnen de koolborstels of de baantjes nog prima in orde zijn.
Of wou je een nieuwe dynamo adviseren?
Groeten, Rob
Ik heb een volt meter in de auto gesleuteld. Dus kon ik nog beter op onderzoek uit!
Alle verbruikers uit en al rijdende: opladen accu 13,8 volt
Alles aan behalve kachel: 13.0 V
Alles aan: 12.5 V dus het acculampje brand terecht!
Trap ik op de rem: zie ik het dashboardlicht minder worden en de voltmeter gaat verder naar links! Owww jee!
De dynamo is dus op het einde van zijn leven!











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Waar heb je de meter op aangesloten? De bekabeling in de auto zelf geeft ook weerstand. Je kunt beter rechtstreeks op de accu meten. En daar dus door een relais geschakeld je spanning vandaan halen!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
De stroom komt vrijwel rechtstreeks van de accu. Als het acculampje al gaat branden en je ziet dat er 12,5 V wordt aangegeven dan heb ik een aardig precies metertje dacht ik.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Het zou leuk zijn om het laad amperage te meten. Zover ik weet zit er een dynamo van “maar” 50 ampère in. Stationair gaat die dat zeker niet halen, en kan de spanning dus ook aardig dalen.
En wat bedoel je met vrijwel rechtstreeks?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik zou niet weten wat hoe sterk de dynamo is. Een accu dient toch gewoon met 13,8 V geladen te worden? En niet met 12,5 V ook al staat alles aan wat je kan bedenken?
Met vrijwel rechtsstreeks bedoel ik dat het niet een doorgeknipt radio kabeltje is of een kabeltje van een lampje. De + is via het contact geschakeld en van de - zou ik het niet weten eigelijk. Het ziet er uit als een degelijke kabel.