













































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben met een Prius naar midden Frankrijk gereden. Heen over de snelweg, met zo’n 130-140 km/h. Verbruik rond de 1 op 16. Let wel, da’s inclusief een aantal fikse hellingen.
Terug binnendoor, via de route national, door dorpen en steden. Gewoon normaal rijden, met zo nu en dan een flinke inhaalactie, scoorden wij gemiddeld 1 op 19. Dat zijn verbruikscijfers die je met geen enkele benzine bx kan halen, helemaal niet met de gehanteerde rijstijl.
Daarbij, hoe kun je nu een bx uit de jaren ‘80 gaan vergelijken met één van de modernste voertuigen van dit moment? Die vergelijking slaat helemaal nergens op….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Daarbij heeft een Prius toch een automaat? Normaal gesproken drukken die het gebruik ook nog eens wat.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
waterman771 schreef:Daarbij, hoe kun je nu een bx uit de jaren ‘80 gaan vergelijken met één van de modernste voertuigen van dit moment? Die vergelijking slaat helemaal nergens op….
Niet.
Maar je kunt wel kijken of een BX de nieuwerwetse prestaties ook kan benaderen. En dat lukt dus ook niet zonder kunstgrepen.
waterman771 schreef:Ik ben met een Prius naar midden Frankrijk gereden. Heen over de snelweg, met zo’n 130-140 km/h. Verbruik rond de 1 op 16. Let wel, da’s inclusief een aantal fikse hellingen.
Terug binnendoor, via de route national, door dorpen en steden. Gewoon normaal rijden, met zo nu en dan een flinke inhaalactie, scoorden wij gemiddeld 1 op 19. Dat zijn verbruikscijfers die je met geen enkele benzine bx kan halen, helemaal niet met de gehanteerde rijstijl.
Daarbij, hoe kun je nu een bx uit de jaren ‘80 gaan vergelijken met één van de modernste voertuigen van dit moment? Die vergelijking slaat helemaal nergens op….
Mwa, met een BX misschien niet maar ik ben ook vaak genoeg met xantia’s naar zuid frankrijk afgereisd met een gangetje van 140-150 en dan reed zo’n ding gewoon nog doodleuk 1 op 14 en via de route national was het zonder uitzondering tussen de 1 op 16 en 1 op 17. En dat met een antieke 2 liter 8 klepper. dus zo bijzonder vind ik die 1 op 16 en 1 op 19 niet, zeker niet als je je bedenkt dat het én hybride techniek is én ongeveer 10 jaar nieuwere techniek betreft.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
waterman771 schreef:Ik ben met een Prius naar midden Frankrijk gereden. Heen over de snelweg, met zo’n 130-140 km/h. Verbruik rond de 1 op 16. Let wel, da’s inclusief een aantal fikse hellingen.
Hmmm, mijn wagens werden altijd zuiniger in de bergen. Ook door Zwitserland had ik prachtige verbruikscijfers. Als ik in NL met een BX-niks (150-blok) op de snelweg bij 130km/u continu een verbruik van 1 op 17 haal, dan zal ik die Prius zeker in Frankrijk verslaan!














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
metro2005 schreef:waterman771 schreef:Ik ben met een Prius naar midden Frankrijk gereden. Heen over de snelweg, met zo’n 130-140 km/h. Verbruik rond de 1 op 16. Let wel, da’s inclusief een aantal fikse hellingen.
Terug binnendoor, via de route national, door dorpen en steden. Gewoon normaal rijden, met zo nu en dan een flinke inhaalactie, scoorden wij gemiddeld 1 op 19. Dat zijn verbruikscijfers die je met geen enkele benzine bx kan halen, helemaal niet met de gehanteerde rijstijl.
Daarbij, hoe kun je nu een bx uit de jaren ‘80 gaan vergelijken met één van de modernste voertuigen van dit moment? Die vergelijking slaat helemaal nergens op….
Mwa, met een BX misschien niet maar ik ben ook vaak genoeg met xantia’s naar zuid frankrijk afgereisd met een gangetje van 140-150 en dan reed zo’n ding gewoon nog doodleuk 1 op 14 en via de route national was het zonder uitzondering tussen de 1 op 16 en 1 op 17. En dat met een antieke 2 liter 8 klepper. dus zo bijzonder vind ik die 1 op 16 en 1 op 19 niet, zeker niet als je je bedenkt dat het én hybride techniek is én ongeveer 10 jaar nieuwere techniek betreft.
1 op 17 met een 2.0? Droom lekker verder…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:metro2005 schreef:waterman771 schreef:Ik ben met een Prius naar midden Frankrijk gereden. Heen over de snelweg, met zo’n 130-140 km/h. Verbruik rond de 1 op 16. Let wel, da’s inclusief een aantal fikse hellingen.
Terug binnendoor, via de route national, door dorpen en steden. Gewoon normaal rijden, met zo nu en dan een flinke inhaalactie, scoorden wij gemiddeld 1 op 19. Dat zijn verbruikscijfers die je met geen enkele benzine bx kan halen, helemaal niet met de gehanteerde rijstijl.
Daarbij, hoe kun je nu een bx uit de jaren ‘80 gaan vergelijken met één van de modernste voertuigen van dit moment? Die vergelijking slaat helemaal nergens op….
Mwa, met een BX misschien niet maar ik ben ook vaak genoeg met xantia’s naar zuid frankrijk afgereisd met een gangetje van 140-150 en dan reed zo’n ding gewoon nog doodleuk 1 op 14 en via de route national was het zonder uitzondering tussen de 1 op 16 en 1 op 17. En dat met een antieke 2 liter 8 klepper. dus zo bijzonder vind ik die 1 op 16 en 1 op 19 niet, zeker niet als je je bedenkt dat het én hybride techniek is én ongeveer 10 jaar nieuwere techniek betreft.
1 op 17 met een 2.0? Droom lekker verder…
Droom lekker verder? Dat zijn gewoon de cijfers die ik daar haalde op de binnenwegen.
Lange stukken + warm weer + niet harder dan 90 geeft ongekend goede verbruikscijfers, vergis je daar niet in !
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX






























Totaal aantal Berichten: 11869
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Een prius is wel hoogmodern, maar dat wordt gecompenseerd door een algemeen autoprobleem van nu: corpulentie. Een Golf weegt een paar honderd kilo méér dan een BX!! Ten dele verdedigbaar, maar who needs DVD-spelers in de hoofdsteunen enz. enz.?
Het punt is m.i. dat we met moderne techniek wel verder zijn gekomen maar dat we die vooruitgang een beetje nekken door zoveel meet zooi nodig te hebben voor we iets een auto gaan noemen. Het nettoverbruik daalt dan niet! Dat zou wél kunnen. Niemand gaat dat toegeven, en daarom zie ik er de gewone domme academisch totaal niet verantwoorde lol wel van in om met een ouwe hut als een BX net zo zuinig te kunnen rijden…
De break haalde 1:18,4, trouwens. Dat stelt me iets teleur, maar op dit moment weet ik gewoon noodzakelijk onderhoud waardoor het zou verbeteren. Dus.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
heb vanavond gekeken. ik had 1:11,7. hoewel ik zowizo op moment over de benzine prijs niet te klagen heb. 1,22.4






























Totaal aantal Berichten: 11869
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Idd! Ik tankte vanochtend duur voor 1,085 de liter (diesel dus)! Fluitend aan de pompzuil
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
waterman771 schreef:Het grote voordeel van de Prius haal je er uit in en rond de stad. Het stadsverbruik is zéér laag, vergeleken met andere niet hybride auto’s.
Overigens vind ik dit hele topic nergens op slaan. Een Bx kan je niet met een moderne prius vergelijken.
Dat is jouw mening.
Op autoweek kun je anders wel degelijk bij “Vergelijk met andere auto” een BX met een Prius vergelijken.
Ik zou ook niet weten waarom je daar in een topic niet over zou kunnen praten. Het blijkt al een pagina of 4 wél te kunnen in ieder geval.
Ich bin ein Breaker














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
karel schreef:Op autoweek kun je anders wel degelijk bij “Vergelijk met andere auto” een BX met een Prius vergelijken.
Dat is jouw mening, en dit is de site van autoweek niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Doet me denken dat ik in mijn studententijd met een zeer studentikoze Skoda 105 op stap was. Dat scoorde over de Franse routes nationales ook nog heel behoorlijke verbruikscijfers; ik geloof dat ik met één tank 1:17.8 gescoord heb - waar normaal iets van 1:13 - 1:14 was.
Maar dit dwaalt af.
Ich bin ein Breaker






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Thiezz schreef:ik hou niet van treuzelaars. 120 is idd maximum snelheid maar als je met 120/130 aankomt en er gaat er ineens een met 100 passeren dan vind ik dat hinderlijk. en ik ben niet zo dat ik dan ga bumperkleven en moeilijk doen. ik houd netjes afstand maar dan nog. als je 100 wil rijden blijf dan rechts tussen de vrachtwagens en ga 90/95 rijden.
Jij vindt dus dat ik maar 80 achter een vrachtwagen aan moet blijven rijden terwijl ik 100 wil, omdat jij 130 wilt kunnen blijven rijden
Overigens ben ik geen notoire 100-rijder, maar als ik een keer zin heb om rustig te rijden dan doe ik dat.
Eveneens ben ik tevens ook.
waterman771 schreef:karel schreef:Op autoweek kun je anders wel degelijk bij “Vergelijk met andere auto” een BX met een Prius vergelijken.
Dat is jouw mening, en dit is de site van autoweek niet.
Twee uiterst scherpe observaties!
Ich bin ein Breaker