Brandstofmeter kapot?
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 19 november 2008 05:51 PM

Bij mijn CX TD2 heb ik hetvolgende probleem:
De brandstofmeter geeft continu aan dat deze vol is dat terwijl ik zeker weet dat de tank half leeg is.
Ik heb al een beetje gezocht wat het kan zijn, maar tot nu toe nog geen succes.
Heeft iemand een idee?

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 19 november 2008 06:34 PM
  [ # 1 ]

Misschien is de aangever in de tank defect, of er is kortsluiting in de bedrading naar de tank. In de kofferruimte onder de bekleding zitten twee grote doppen. Daaronder zit de aangever, en als je de stekker verbinding losmaakt en de meter gaat naar 0 is de bedrading én de meter in orde. De kans is dat de aangever in de tank defect is. Blijft de meter op ‘vol’ staan, zit de bedrading ergens klem op massa of de naald in de klok loopt vast. De bedrading loopt onder de vloermatten naar voren.

Succes, Tibor

Profiel  
 
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 20 november 2008 12:25 AM
  [ # 2 ]

Heb zojuist de grote dop losgehaald in de kofferbak en de stekkers losgestrokken van de contacten!
Daarna contact aangezet en de meter bleef op vol staan! De naald in de meter zit niet vast want je ziet de meter van 0 naar 1 lopen als je het contact aanzet.
Kan ik dan concluderen dat het een massa probleem is?

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 20 november 2008 03:01 AM
  [ # 3 ]

Geen idee of dit overeenkomsten heeft met de CX, maar bij mijn BX had ik ongeveer hetzelfde. De meter gaf een te hoog niveau aan. Na lang zoeken heb ik gevonden dat de massa van het metertje niet goed verbonden was. Deze heb ik gelinkt aan een massa van een ander metertje en probleem opgelost! Dit uitzoeken heeft bij mij een hoop frustratie veroorzaakt, maar des te leuker als het erna weer werkt!

Edit ter illustratie:

Profiel  
 
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 20 november 2008 01:20 PM
  [ # 4 ]

Het lijkt inderdaad op een massa probleem! Ik vraag me af of ik ook nog een extra massa draadje naar de tank moet trekken om ervoor te zorgen dat de meter weer het juiste volume gaat aangeven?

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 20 november 2008 02:23 PM
  [ # 5 ]

Bij mijn BX kon ik de bekabeling van tank richting dashboard makkelijk doormeten en daar bleek niks fout te zitten. Je zegt dat de meter ook naar 1 gaat als de draden richting tank niet aangesloten zitten. Dan lijkt me dat het probleem zich bij het metertje bevindt.

Groeten,
Jeroen

Profiel  
 
Gepost: 20 november 2008 03:57 PM
  [ # 6 ]

De meter blijft hetzelfde aangeven als je de stekkers van de tank losmaakt, dus de massa daar is niet het probleem. Ofwel heb je een draadbreuk (dat kun je meten) ofwel is de massa aan de meter zelf (dashboard) dus niet goed… Omdat ie op vol blijft staan, zou ik denken aan een draadbreuk, maar dat is puur op boerenverstand en dat zou best wel eens mis kunnen zijn).

Profiel  
 
Archont
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 25-04-2007

Gepost: 20 november 2008 09:18 PM
  [ # 7 ]

kan het ook niet aan de vlotter liggen??

wij hebben jarenlang rond gereden met een vlotter die krom was (tank was beginnen krimpen en hebbenz e weer moeten opblazen-citroen evasion)

En als de meter in het midden stond wisten we dat het tijd werd om te tanken, bleef ook lang vol staan.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 20 november 2008 09:37 PM
  [ # 8 ]

De CX heeft een cilinder met daaromheen een spiraal van draad. Langs de cilinder schuift de vlotter naar benenden. Het kan heel goed zijn, dat de vlotter bovenin wat vast zit. Dat de meter in het dash naar nul gaat bij het uitzetten van het contact klopt dan ook.

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 20 november 2008 11:21 PM
  [ # 9 ]

Weet je zeker dat de stekkers achterop de tellerunit allemaal goed zitten?
Ik heb ook dat probleem gehad.

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 25 november 2008 12:12 AM
  [ # 10 ]

Opgelost!

Ik heb het probleem opgelost!

Weet je zeker dat de stekkers achterop de tellerunit allemaal goed zitten?
Ik heb ook dat probleem gehad.

Dankzij deze opmerking heb ik de stekkers nog eens nagekeken en ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn motoroliedruksensor had verwisseld met de benzinemeter schakelaar!
Waarschijnlijk gebeurt toen ik de lampjes heb vervangen in mijn tellerunit vorig jaar Surprisedops:

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
sander-pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008

- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Gepost: 25 april 2012 09:17 PM
  [ # 11 ]

mijn brandstof meter geeft helemaal niks aan

kan ik spanning op de draden bij de vlotter zetten om te kijken of de meter goed is ?


of kan ik de meter testen bij de tellerbak ?

hoor het graag

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25361
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 april 2012 09:56 PM
  [ # 12 ]

nee! draad op de vlotter aan aarde leggen! dan zou de meter vol aan moeten geven!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
peterdgschippers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 26-08-2021

Gepost: 26 augustus 2021 08:07 PM
  [ # 13 ]

Ik ben in bezit van een CX 2.0Pallas 1977 en heb ook problemen met de benzinemeter. Nu las ik hier dat er wellicht een massa probleem bij de vlotter kan zijn. Heb de vlotter gezocht, maar niet gevonden dus. Zou iemand me aan kunnen geven hoe ik bij aansluiting van de vlotter kom?

BVD

Peter Schippers

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 augustus 2021 09:12 PM
  [ # 14 ]

Bij een CX uit ‘77 moet je de tank verwijderen. Aansluiting van het vlotter zit bovenop de tank.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9116
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 augustus 2021 06:12 AM
  [ # 15 ]

Of op de juiste plek een gat in de kofferbodem zagen. Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook