Rottige schakelen EBV6 na (ongevraagde) update
ronald1963
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 28-06-2007

Gepost: 21 november 2008 07:37 PM

Ik breng auto naar garage voor 30.000 km beurt…
Vraagt men: is er nog iets bijzonders?
Ik: nee, hij rijdt prima, geen problemen, dus gewoon de beurt geven!

‘s middags opgehaald en toen begon het gedonder.
De bak schakelde heel anders. Met een fluwelen voet rijdend leek ie het heel aardig te doen.
Maar bij ‘gemiddeld’ of méér gasgeven in “A” kwam er een vreemd verschijnsel direct na elke keer opschakelen in vooral lagere versnellingen.
Secondenlang lijkt de motor te aarzelen, om dan ineens en met een schok wel te trekken. Passagiers vragen zich af of ik niet met m’n rechtervoet aan het rotzooien ben!
Hij doet ‘t niet altijd, maar wel vaak. Heel vreemd. Koude of warme motor maakt niet echt uit.
Het bleek dat de monteur, hoewel het hem niet was gevraagd of opgedragen, maar uit eigen initiatief de motor en versnellingsbak software had geupdate. Kan niet ongedaan worden gemaakt!!

Een ander verschijnsel: kennelijk heeft Citroen besloten dat er in de schakelkarakteristiek vanalles moest veranderen. Zo valt op dat het heel anders gaat als je in “A"met de flipper opschakelt (doe ik vaak want wil vaak eerder schakelen dan de bak dat doet).
Vb: ik schakel tijdens optrekken met de flipper bij 70 of 80 of zo naar “A6”. Even later wordt er voor me een beetje afgeremd, tot onder de 60, en het verkeer trekt weer op.
Vroeger zou de bak ook bij rustig afremmen tot 60-65, terugschakelen naar 5 en bij wat gasgeven voor het optrekken weer terugschakelen naar 4 of 3, afhankelijk van de gasstand.
Nu lijkt ie te denken: jij moest zonodig in 6 rijden, nou dan zùl je ook in 6 rijden. Zolang de motor boven stationair toerental blijft, houdt ie ‘m in de gekozen hoge versnelling, en zelfs bij volgas geven blijft ie gewoon volhouden. Pas met ‘kick-down’ gaat ie ineens terugschakelen en ga je met loeiende motor in 2 of 3 vooruit. Enige manier om dit te omzeilen is met de flippers terugschakelen.
Dit gedrag houdt ie minutenlang na het opschakelcommando vol, dan pas gedraagt ie zich weer normaal.

Dit is gewoon K%t rijden, daar heb je geen Citroen voor…
Oplossing is nog niet in zicht. De dealer bestelt een nieuwe koppeling en drukgroep, ik geloof niet dat dat dè oplossing wordt.

Meer mensen met dit verschijnsel???

C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 21 november 2008 08:35 PM
  [ # 1 ]

Ligt volgens mij zuiver aan de software, enkele dagen geleden kreeg ik men auto ook terug van een reparatie (althans dat was de bedoeling eigenlijk is het probleem er nog steeds), en de abk schakelde ook helemaal anders.
Nu na enkele dagen werkt alles terug zoals vroeger. Maar vooral het aarzelen en na enkele seconden een snok herkende ik.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 24 november 2008 07:41 PM
  [ # 2 ]

Kan het iets te maken hebben met het feit dat je de motor laten ‘chippen’ hebt en dat nu ‘dankzij’ de overijverige mecanicien wat parameters naar de knoppen geholpen zijn (dat je nu een mix hebt van gechipte paramters en niewe standaard Citroen parameters) ? Want je spreekt over geupdate motor- en versnellingsbaksoftware ?

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 24 november 2008 09:46 PM
  [ # 3 ]

je hebt de auto laten chip tunen ? zo ja geen garantie.  en ja dan kan de EB6C regeleenheid aardig in de zeik raken, hij heeft zogenoemde ken velden (basis waarden) die zijn gekoppelt aan je MMC (motormanagment computer), kloppen deze niet meer dan gaat alles in de zeik, of te wel terug naar fabrieks handel en kijk het dan eens aan. 

vorige week een klant langs geweest. kreeg ook problemen na het updaten van zn EB6V xomputer, moest een nieuwe bak onder Surprised

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 24 november 2008 10:28 PM
  [ # 4 ]
citroënmonteurtje schreef:

vorige week een klant langs geweest. kreeg ook problemen na het updaten van zn EB6V xomputer, moest een nieuwe bak onder Surprised

Joh! Een versnellingsbak vervangen omdat er in de computer die hem aanstuurt softwarematig iets niet goed gaat? Weet je ‘t zeker…?  Wink

Gr Martijn

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 24 november 2008 11:19 PM
  [ # 5 ]

Ik geloof dat ik het niet meer begrijp, hoe kan een software update nu een nieuwe bak noodzakelijk maken.

Lijkt mij sterk, ik weet niet wie dit verteld heeft maar ik denk dat een ander probleem wordt overdekt met een update.

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 24 november 2008 11:43 PM
  [ # 6 ]
Martijn de Ruijter schreef:
citroënmonteurtje schreef:

vorige week een klant langs geweest. kreeg ook problemen na het updaten van zn EB6V xomputer, moest een nieuwe bak onder Surprised

Joh! Een versnellingsbak vervangen omdat er in de computer die hem aanstuurt softwarematig iets niet goed gaat? Weet je ‘t zeker…?  Wink

Gr Martijn


te minste de klant vertelde dat dat de bak vaag is gaan doen na dat de EB6V computer was geupdate… Wink  vond het ook al raar. maar ach kan mij het schelen ....

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 24 november 2008 11:51 PM
  [ # 7 ]

Ik ben nog niet echt overtuigd

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 25 november 2008 01:06 AM
  [ # 8 ]

Ofwel is de bak ok, maar is er iets serieus mis met de software, en moet men dus zorgen voor nieuwe software.

Ofwel was er al iets mis met de bak, en heeft men als (niet-helpende) oplossing eerst nog eens nieuwe software geprobeert.

Maar een bak vervangen omdat de recentste software niet goed is, dit zou te gek zijn, en eigl totaal ondenkbaar.

Mijn 2e optie zal dus wrs dichter bij de waarheid zitten.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Casey
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 167
Geregistreerd: 20-11-2007

Gepost: 25 november 2008 07:43 PM
  [ # 9 ]

Mwah, ik ben geen expert (heb zelf de volautomaat Wink) maar het kan natuurlijk een gevalletje 1+1=2 zijn:

1: De wagen is gechipt: andere kenmerken
1: De schakelsoftware is geupdate: vergist zich in schakelgedrag wegens foute kenmerken.
+
_____________________
2: Resultaat: na een tijdje met de niet goed schakelende bak rijden, is je hele bak naar zijn grootje, en moet er inderdaad een nieuwe bak onder…

Van 17/11/07 tot 31/12/09: C4 Picasso 7pl, Diesel FAP 138 pk, Automaat,
Exclusive, Pack Techno, Navidrive,
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 26 november 2008 12:19 PM
  [ # 10 ]
Casey schreef:

Mwah, ik ben geen expert (heb zelf de volautomaat Wink) maar het kan natuurlijk een gevalletje 1+1=2 zijn:

1: De wagen is gechipt: andere kenmerken
1: De schakelsoftware is geupdate: vergist zich in schakelgedrag wegens foute kenmerken.
+
_____________________
2: Resultaat: na een tijdje met de niet goed schakelende bak rijden, is je hele bak naar zijn grootje, en moet er inderdaad een nieuwe bak onder…

daar dacht ik eigenlijk ook aan, de 2.0HDI kan pak meer koppel geven, en pk’s, zie andere modellen waar deze gebruikt wordt, toch wordt dit laag gehouden en alles wijst er op dat het voor de versnellingsbak te ontzien is, waarschijnlijk voor lang mee te gaan (150000km+), als je dan toch het teveel aan koppel er op zet via chipping bijvoorbeeld, en dit ‘extra’ ook regelmatig gebruikt, is het te verwachten dat de koppeling en/of versnellingsbak-onderdelen daar onder lijden en stukken sneller aan vervanging toe zijn, dat in samenwerking met software die waarschijnlijk nog niet verwacht dat bijvoorbeeld de koppeling zo ver versleten is en dergelijke. Dit is precies de reden waarom ik liever van chippen afblijf als er geen krachtigere versie bestaat van dezelfde auto/motor-combinatie. Ik hoop voor Ronald dat ze het nog in garantie vervangen, want ik kan inbeelden dat dit geen garantie is, tenzij de chipper dit gaf.
Buren van een kennis hebben ook de 2.0HDI, en hebben deze ook laten chippen en rijden redelijk sportief, ze gaan hem/haar nu verkopen, ze hebben zowat hetzelfde als Ronald voor, bak die niet meer doet wat zou moeten, goed functioneren.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
ronald1963
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 28-06-2007

Gepost: 08 december 2008 08:28 PM
  [ # 11 ]

ff afwezig geweest, dus niet gereageerd.
Over het chippen: Is nu weer origineel, dealer had door de update in feite alles overschreven.
Dat koppel: het vreemde is dat het chippen 100% zeker niet een koppeltoename gaf naar bijv. 380 nm zoals veel tuners beloven. Het verschil in koppel, als het er al was, was marginaal. Wel kwam het vermogen er na schakelen en plots gasgeven voor het gevoel iets vlotter in.
Dat maakte dat ik me afvraag of er bij de C4P met 2.0HDI niet nog andere ‘trucs’ dan alleen software gebruikt wordt om het koppel te beperken. Zo weet ik niet of er een waste-gate op de turbo zit, en zoja hoe die gestuurd wordt? Als het ‘m daarin zit kun je chippen wat je wilt maar krijg je hoogstens héél veel roet in de uitlaat door veel te veel brandstof in te spuiten. Op zich niet onwaarschijnlijk gezien de enorm verroete EGR klep die nu ook vervangen is ...

Bovendien wordt het vermogen met een EBV6 niet alleen door motormanagement en gaspedaal bepaald; de bak kan het vermogen er proportioneel uithalen ivm het schakelen. En ik heb geen idee hoe dat allemaal samenwerkt.

Overigens rijdt ie nu na enkele weken weer prima, het schakelen-inhouden-snok-vermogen is er wel uit.

Wel is het nieuwste schakelprogramma K** omdat ie zoals ik al schreef een beetje vreemd omgaat met de bak als je in A opschakelt en vervolgens uit laat rollen. Daarna zelfs volgas geven zonder kickdown resulteert niet in terugschakelen. Dan kan ie bijv. in 6 vanaf 1000 toeren of zo op willen trekken. Kickdown gebruiken en ie knalt terug naar 2 of 3, wat wel weer het andere uiterste is. ff wachten op (hopelijk betere) nieuwe update dus….

Enneh nu het glad is ook een wat vreemd verschijnsel: met redelijk wat gaswegrijden kan resulteren in slip, de ASR (onder de ESP knop bij de C4P) grijpt in en haalt het vermogen eruit. Terwijl ie dat doet schakelt ie op naar 2, de ASR schakelt kennelijk uit, vervolgens lijkt ie te denken, oh je geeft behoorlijk gas en ik rij nog stapvoets en schakel dus terug naar 1.
Ondertussen rij je dus redelijk wat secondenlang zo rustig vooruit dat de vrachtwagens je rechts inhalen om vervolgens met een spurt alsnog een inhaalpoging te doen. Valt mee te leven, maar wel een beetje vreemd ...

C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 09 december 2008 02:22 PM
  [ # 12 ]

tja, dat van die esp/asr heb ik totaal niet, bij ons is er een update gedaan (YJL of zoiets dacht ik) zo’n goeie maand geleden, ook ik rij af en toe met wat gas bij , bij het vertrekken thuis, en als het echt glad is, zie ik de esp/asr ingrijpen, vooral iets verder in een bocht vanuit stilstand, maar dat is dan esp denk ik, al rij ik nog maar nauwelijks 20 km/u dan. Nooit heeft de auto daarvoor geschakeld naar een andere versnelling als anders. Wel is het zo, heb ik het idee, zeker nu ik een keertje op sneeuw heb gereden voor er gestrooid was, dat de asr vrij laat ingrijpt, de wielen zijn al aan het doorslippen hoor je, voor die ingrijpt, en esp grijpt dan weer zeer vroeg in, zelfs als je duidelijk nog geen slip aan het doen bent, maar hooguit wat overhelt door de bocht, al kan dat misschien ook het asr zijn, die bij draaing van het stuur sneller ingrijpt? tja, in elk geval heb ik er geen klagen over, maar de 1.6 is niet dezelfde als de 2.0, misschien dat er een verschil is tussen esp/asr en/of schakelgedrag.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 09 december 2008 06:17 PM
  [ # 13 ]
Gunther schreef:

tja, dat van die esp/asr heb ik totaal niet, bij ons is er een update gedaan (YJL of zoiets dacht ik) zo’n goeie maand geleden, ook ik rij af en toe met wat gas bij , bij het vertrekken thuis, en als het echt glad is, zie ik de esp/asr ingrijpen, vooral iets verder in een bocht vanuit stilstand, maar dat is dan esp denk ik, al rij ik nog maar nauwelijks 20 km/u dan. Nooit heeft de auto daarvoor geschakeld naar een andere versnelling als anders. Wel is het zo, heb ik het idee, zeker nu ik een keertje op sneeuw heb gereden voor er gestrooid was, dat de asr vrij laat ingrijpt, de wielen zijn al aan het doorslippen hoor je, voor die ingrijpt, en esp grijpt dan weer zeer vroeg in, zelfs als je duidelijk nog geen slip aan het doen bent, maar hooguit wat overhelt door de bocht, al kan dat misschien ook het asr zijn, die bij draaing van het stuur sneller ingrijpt? tja, in elk geval heb ik er geen klagen over, maar de 1.6 is niet dezelfde als de 2.0, misschien dat er een verschil is tussen esp/asr en/of schakelgedrag.

Ik herken dit probleem ook niet.

Wat me wel stoort aan het ESP/ASR is dat het ASR erg laat en dan vrij brutaal ingrijpt.
Zeker al de wielen in een draai staan grijpt het erg laat in, en dan vaak met serieuze schokken.
Dit zou eigl beter kunnen.
Eens op snelheid echter en dan gas geven werkt het wel probleemloos.
Het is enkel bij het vertrekken dat het te laat ingrijpt.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Beno
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
Gepost: 09 december 2008 06:39 PM
  [ # 14 ]

Ik heb precies dezelfde problemen. Bij mij schakelt de bak (als extra probleem) ook soms terug naar 5 bij het rijden op CC met 120+ km/h. Is ontstaan nadat de auto voor een reparatie naar de dealer is geweest.

Bij inhalen/accelereren reageert de auto soms ook heel traag, net of hij even los moet komen. Soms knalt hij dan ineens terug naar 2 of 3 met >4000 toeren als gevolg.

Zal eens gaan navragen of de dealer bij mij stiekem ook een update heeft uitgevoerd.

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 10 december 2008 01:39 PM
  [ # 15 ]
picassoke schreef:

Ik herken dit probleem ook niet.

Wat me wel stoort aan het ESP/ASR is dat het ASR erg laat en dan vrij brutaal ingrijpt.
Zeker al de wielen in een draai staan grijpt het erg laat in, en dan vaak met serieuze schokken.
Dit zou eigl beter kunnen.
Eens op snelheid echter en dan gas geven werkt het wel probleemloos.
Het is enkel bij het vertrekken dat het te laat ingrijpt.

Schokken doet hij niet wanneer esp of asr inschakelt, zo erg is het niet, maar ik bedoel, je hoort de wielen al doorslippen en dan wordt er pas ingegrepen, weliswaar niet abrupt, blijkbaar is er ergens een verschil tussen de 2 liter en 1.6 daarin.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook