3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Turbo C4 1.6 HDI kapot na 45000km en ik krijg geen garantie
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 01 december 2008 07:11 PM
  [ # 31 ]
picassoke schreef:

Maar veel langer zou ik het zeker niet uitstellen. (olie heeft veel van zijn smering verloren en eventuele andere filters)
Maar 5000 km is wel erg veel erover.

Hier lopen de meningen over uiteen. In Duitsland heeft een professor bewezen dat het onzin is om olie vaak te verversen. Hijzelf heeft meer dan 3 ton gereden met dezelfde olie. Alleen af en toe iets bijgevuld. De viscositeit van zijn olie was nog steeds evengoed als in het begin. Hij beweert dat vaak olie verversen alleen maar goed is voor de verkoper.

Profiel  
 
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 01 december 2008 07:13 PM
  [ # 32 ]
C4sohier schreef:

Ik heb 37.000 km op de teller staan en binnen 3 weken vertrek ik op skiverlof (1750 km heen en terug). Aan het tempo dat ik rijd, heeft mijn auto na het skiverlof een paar 100 km meer dan 40.000 km gereden.

Gezien deze discussie, zal ik toch een afspraak maken voor het onderhoud net voor mijn verlof ... Better safe than sorry.

Maar ik vermoed dat jij alle beurten bij de dealer laat uitvoeren. Dat deed OP niet. So, no problem.

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 01 december 2008 07:19 PM
  [ # 33 ]

Als je dus de beurten niet door de dealer laat uitvoeren doet Citroen wel moeilijk ?

Overigens ben ik het eens met het feit dat de huidige olieen (of is het olies) echt veel langer meegaan dan de onderhoudsinterval van 20000 kilometer

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 01 december 2008 07:26 PM
  [ # 34 ]
Segerfan schreef:
C4sohier schreef:

Ik heb 37.000 km op de teller staan en binnen 3 weken vertrek ik op skiverlof (1750 km heen en terug). Aan het tempo dat ik rijd, heeft mijn auto na het skiverlof een paar 100 km meer dan 40.000 km gereden.

Gezien deze discussie, zal ik toch een afspraak maken voor het onderhoud net voor mijn verlof ... Better safe than sorry.

Maar ik vermoed dat jij alle beurten bij de dealer laat uitvoeren. Dat deed OP niet. So, no problem.

Inderdaad, alle beurten door de dealer.
Maar als ‘erover is erover’ gehanteerd wordt in geval van garantiezaken, dan maakt het niet uit of je 100, 500, of 5000 km teveel hebt gereden vooraleer je de auto binnenbrengt voor onderhoud.

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 01 december 2008 07:27 PM
  [ # 35 ]
Segerfan schreef:
picassoke schreef:

Maar veel langer zou ik het zeker niet uitstellen. (olie heeft veel van zijn smering verloren en eventuele andere filters)
Maar 5000 km is wel erg veel erover.

Hier lopen de meningen over uiteen. In Duitsland heeft een professor bewezen dat het onzin is om olie vaak te verversen. Hijzelf heeft meer dan 3 ton gereden met dezelfde olie. Alleen af en toe iets bijgevuld. De viscositeit van zijn olie was nog steeds evengoed als in het begin. Hij beweert dat vaak olie verversen alleen maar goed is voor de verkoper.

Ik heb les gehad van een prof die net hetzelfde vertelde. Maar de constructeur deelt deze mening niet ...

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 01 december 2008 07:32 PM
  [ # 36 ]

of zou het misschien te maken hebben met het feit dat de auto’s dan te lang niet in de werkplaats komen ?

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
Hansdj
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 18-04-2008

Gepost: 01 december 2008 08:25 PM
  [ # 37 ]
hbeck schreef:

of zou het misschien te maken hebben met het feit dat de auto’s dan te lang niet in de werkplaats komen ?

Dit is de enige reden…...........................bij VW zijn er al uitvoeringen die om de 80000km een beurt moeten hebben.

Citroën Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Ambiance ....LPG Icare…bluetooth geleverd 4 Juli 2008.
inmiddels al weer 180000km gereden.
02-06-2008 geproduceerd in Spanje de dame gaat terug naar de leasemaatschappij, en wij gaan verder in een Volkswagen

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 01 december 2008 08:39 PM
  [ # 38 ]

Tuurlijk, ik bedoelde ook geen vraag te stellen maar vast te stellen dat het onzin is om een auto om de 20000 kilometer in de garage te hebben. Technisch gezien geen enkele noodzaak

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 01 december 2008 09:04 PM
  [ # 39 ]
hbeck schreef:

Tuurlijk, ik bedoelde ook geen vraag te stellen maar vast te stellen dat het onzin is om een auto om de 20000 kilometer in de garage te hebben. Technisch gezien geen enkele noodzaak

En dat is natuurlijk allemaal wetenschappelijk bewezen.  Laughing  Kom op, het is een onomstotelijk feit dat de eigenschappen van olie veranderen naarmate deze ouder wordt en/of gebruikt wordt. Dat de olie na verloop van tijd niet meer aan de voorgeschreven specificaties voldoet, is dus een feit. Dat dit schade kan aanbrengen aan de te smeren delen is ook al een logisch gevolg. En om die reden heeft de fabrikant een verversingsinterval voorgeschreven. Wil je je daar niet aan houden, dan is het risico voor jou, daar teken je immers voor!

Of deze verversingsinterval nu onzin is of niet, staat hier eigenlijk volledig buiten. Je hebt een contract afgesloten waarin de fabrikant wil uitsluiten dat het aan gebrekkig onderhoud kan liggen. Als beide partijen zich daar aan houden, is er geen enkele discussie mogelijk.

Je zou in dit geval hooguit de dealer kunnen aanspreken op zijn slechte voorlichting. Maar of je dat enig recht op coulance geeft, betwijfel ik.

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 01 december 2008 10:51 PM
  [ # 40 ]

Ik kan het niet wetenschappelijk aantonen maar verschillende artikelen op internet tonen mijns inziens aan dat olie eigenlijk een levenlange levensduur heeft als je er niet te gek mee omgaat, met andere woorden. Als je je motor netjes behandelt en niet teveel op toeren rijdt, neem van mij dan aan dat de 20000 oliewissel echt niet nodig is.

Mijn eerste auto (een Ford Taunus 12M uit 1965) had elke 5000 kilometer nieuwe olie nodig. Toendertijd (een jaar of 30 geleden) was de olie niet van die kwaliteit die het nu is.

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 01 december 2008 10:57 PM
  [ # 41 ]

Olie zal op zich mss langer meekunnen dan 20.000 km bij de 1.6 en 30.000 km bij de 2.0HDI.

Maar dat de olie aan kwaliteit verliest is zeker. De smerende kracht gaat gewoon achteruit.
En nu gaat je motor ook niet stuk bij het eerste het beste verlies aan smeringskwaliteit van de olie.

Dus het zal wel wat langer zonder kunnen misschien, maar men gaat dit niet doen als het niet nodig is.
Alle merken doen het, en alleen met ongeveer een interval tussen de 20.000 en 30.000 km.
Bij BMW wordt er aangegeven wanneer de olie ververst moet worden aan de hand van sensoren die de smering meten. En na 20.000 tot 30.000 km (afhankelijk van het gebruik) zeggen deze sensoren dat de olie aan verversing toe is. Wat aantoont dat er wel degelijk verval op zit.

Men zal ook rekening houden met een ruime marge, net als dat het geval is voor bvb koppelbeperkingen voor versnellingsbakken.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 01 december 2008 11:20 PM
  [ # 42 ]
picassoke schreef:

En na 20.000 tot 30.000 km (afhankelijk van het gebruik) zeggen deze sensoren dat de olie aan verversing toe is. Wat aantoont dat er wel degelijk verval op zit.

Of hoe de sensoren door de fabrikant zijn af- of ingesteld Wink

Profiel  
 
cx gti turbo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 04-09-2008

Gepost: 01 december 2008 11:25 PM
  [ # 43 ]

een turbo speelt in dit verhaal een belangerijke rol een beetje turbo draait 120.000 rpm hij draait op een oliefilm omdat er simpel weg geen lagers tegen kunnen dit is ook het geval waneer er stevig word doorgereden en je zou de auto gelijk uit zetten houd dit in dat de turbo nog een zeg maar 30.000rpm draait op olie die niet meer circuleert. hier gaat de kwalitiet van de olie aanzienlijk achterruit dan heb ik het nog niet over de turbo dat is het onderdeel dat in de praktijk als eerst kapot gaat door onjuist gebruik of vervuilde olie of een defect onderdeel van belang is uit te zoeken waardoor de turbo defect is geraakt om het in de toekomst te voorkomen denk ierbij aan een second opion door bv turboworld

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 01 december 2008 11:28 PM
  [ # 44 ]
cx gti turbo schreef:

een turbo speelt in dit verhaal een belangerijke rol een beetje turbo draait 120.000 rpm hij draait op een oliefilm omdat er simpel weg geen lagers tegen kunnen dit is ook het geval waneer er stevig word doorgereden en je zou de auto gelijk uit zetten houd dit in dat de turbo nog een zeg maar 30.000rpm draait op olie die niet meer circuleert. hier gaat de kwalitiet van de olie aanzienlijk achterruit dan heb ik het nog niet over de turbo dat is het onderdeel dat in de praktijk als eerst kapot gaat door onjuist gebruik of vervuilde olie

dit vind ik wel een belangrijke…
in het instruktieboekje van de C5 staat duidelijk dat als je gereden hebt
je de wagen even stationair moet laten draaien voordat je hem mag uitzetten…
Wink

Dieselmotor met
turbocompressor(en)
Laat de motor voor het afzetten
altijd enkele seconden stationair
draaien, zodat het toerental van de
turbocompressor(en) voldoende
kan dalen.
Geef nooit gas bij het afzetten van
de motor, om te voorkomen dat de
turbocompressor(en) beschadigd
raken.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 01 december 2008 11:39 PM
  [ # 45 ]
hbeck schreef:

Mijn eerste auto (een Ford Taunus 12M uit 1965) had elke 5000 kilometer nieuwe olie nodig. Toendertijd (een jaar of 30 geleden) was de olie niet van die kwaliteit die het nu is.

Een praktijkverhaal waarin het goed is gegaan verteld niets over de mogelijkheid dat het ook fout kan gaan.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook