In het weekeinde ben ik even bezig geweest met de d riem enzo. Er kwamen geluiden uit het vooronder die toch even mijn aandacht vroegen
Nu stelt men dat de riem 120k mee gaat en onder zware belasting 60k…
maareuh…
was dan zware belasting ? Ik rij wel schakel lui, en dat kan ook best met de 16v maar is dat zware belasting ?
Je moet eens kijken in het onderhoudsboekje bij de kleine lettertjes, daar staat omschreven wat als zware belasting beschouwd word.! Het gaat voornamelijk om stadsverkeer (denk maar aan taxi’s) alsook wagens die dikwijls lasten moeten trekken.
Een D snaar moet alleen de nokkenas(sen) in het rond draaien en de waterpomp. Ik kan me niet voorstellen wat een extra zware belasting mag inhouden, of de nokken moeten wat lichter gaan lopen als de olie warm is.
En als je vreemde geluiden hoort uit die omgeving zou ik niet meer starten en onmiddelijk de boel demonteren. Als het mis gaat is het ook heel erg mis met kleppen door de zuiger of nog erger.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Voor wat betreft D-riem zou ik met zware belasting zoeken in de richting van buitentemperatuurverschillen (vorst, hitte) en toerentalbelastingen (hoge toeren met optrekken, of lange hellingen met caravan, 70 in 2 of 100 in 3).
Maar een nokkenas gaat toch niet zwaarder draaien als er een caravan achter hangt?
Han S schreef:Maar een nokkenas gaat toch niet zwaarder draaien als er een caravan achter hangt?
Nee Han , Vlietmansje bedoeld waarschijnlijk dat de berijder van de Dame meer toeren zal gaan maken , later doorschakelen dus , wat een extra belasting voor de D riem kan betekenen , hoewel ik een en ander wel wat overdreven vind , zo`n riem moet dat kunnen hebben .
OK , als je de hele dag, jaar in jaar, uit tegen bergen op rijdt in z`n 2 met 5000 t/m , etc.etc…, Pff…!!
Groeten ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94





















Totaal aantal Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat Citroën zijn aansprakelijkheid op deze wijze wil omzeilen, mocht de riem onverhoopt eerder breken?