Mijn CX 2000 uit 1979 wil steeds slechter koud starten. Is de motor eindelijk warm dan heb ik eigenlijk geen problemen meer.
Ik heb de carburateur al helemaal gereinigd en sproeiers doorgeblazen.
Toch heb ik het idee, nee ik weet zeker, dat er te weinig benzine wordt aangezogen bij koudstart en opwarmfase. De vlotterkamer zit gewoon goed vol.
Er zit aan de achterkant van de weber ook een vacuumklepje die verbonden zit met vacuumslangetjes naar een elektrische klep bij de rechter veerbol. Dat spul werkt allemaal niet meer en ik heb het vermoeden dat het daar aan ligt. Is dit zo? Omdat dit allemaal defect was heb ik het afgelopen zomer afgestopt en de motor liep er niet minder om. In de zomer had ik ook geen problemen er is dan ook minder benzine nodig voor het opwarmen lijkt me.
Is dat spul , die elektroklep met vacuumklep onmisbaar voor een feilloze koude start en zo ja hoe kom ik aan nieuw spul?





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Even nadenken wat je bedoelt:
er zit inderdaad een electroklep op de carb, maar dit is een stationairsproeier en dient ter afsluiting van de toevoer als contact wordt uitgezet.
Zodoende ‘dieselt’ de motor niet na.
De vacuumslangetjes zitten op zowel de accelleratiepomp als op het luchtfiltersnorkeltje, en komen samen in een kamertje/ bus die aan de zijkant van de carb zit gemonteerd.
Tenslotte zit op de voet van de carb (spruitstuk) nog een verwarmingselement, die zowel electrisch als door koelwater wordt gevoed.
Kun je misschien door een fotootje laten zien wat je precies hebt afgedopt?
Slecht starten kan door vele zaken komen: ontsteking, verstopt chokegedeelte, vuil, lage compressie etc.
Gooi eens wat brandstofsysteemreiniger in je tank en kijk eens of dit verbetering geeft.
‘Spirit of avant-garde’
als je de auto koud start of een poging daar toe stinkt de auto dan ook naar benzine .hoe lang ben je aan het starten heb je ook alleens geprobeerd eerst starpilot in het luchtfilter te spuiten slaat de auto dan gelijk aan.en hou er rekening mee dat het weer ook vochtiger is heb je wel een goede bougievonk



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Welkom!
Je hebt toch niet toevallig LPG in die auto?
Het is een weber carburateur en die heeft inderdaad een elektroklepstationair sproeier tegen nadieselen.
Die bedoel ik echter niet. Achter de acceleratiepomp zit de zogeheten vacuumbediende hefboom voor versneld stationair toerental die heb ik afgedopt.
Je hebt het over een verwarmingselement in de carburateurvoet die door koelwater en evt. elektrische verwarming….....
Er begint me iets te dagen….
Van de zomer vond ik het nogal heet in de CX en heb ik de interieurverwarming afgekoppelt want het warme water blijft altijd naar binnen lopen door de interieurradiator heen want er zit geen kachelkraan op dit model.
Stom stom stom van me
Eerst dat maar een in orde maken want de carburateur bevriest gewoon!
Ik vraag me nu alleen nog af wat je bedoeld met die elektrische voorverwarming….eerst maar eens goed kijken
Bedankt tot nu toe





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nou wordt het toch spannend:
1) de carb bevriest niet door een startpoging, daartoe moet je eerst een stuk rijden.
Doordat de benzine verdampt en warmte onttrekt aan z’n omgeving (lees: de carb zelf) ontstaan bevriezingsverschijnselen die meestal de gas-/ vlinderklep doen weigeren.
Het verwarmingselement in de carbvoet is er om dit te voorkomen.
2) de interieurkachel kan middels het wieltje gewoon worden afgesloten hoor, in de uiterste neerwaarts gedraaide stand: je ziet dan een blauw vierkantje, net boven de ‘15’ vermelding.
Als hij dan toch nog warm blijft is je thermostaatje in je hemeltje kapot (dat zwarte bolletje boven je binnenspiegel) of de klep in je kachel functioneert niet (goed) meer.
Schoonmaken en wat vaker koelvloeistof wisselen om dit kleven te voorkomen.
3) dat vacuumbediende hefboompje is van de accelleratiepomp, dat heeft niets met choke te maken (die handbediend is).
Er zit wel iets op om de choke door vacuum terug te trekken, maar dat wordt bedient door het gas (te) diep in te trappen bij te koude motor (en dus motorvacuum).
Dacht ik…
Ik zou er gewoon even een minuut of tien aan besteden, vaak is snel te zien wat je hebt gedaan en wat los bungelt…
Succes
‘Spirit of avant-garde’
Hoi Pascal,
Ik heb een tijd terug de hele ventilator unit er uit gehad omdat de zaak dicht zat met zooi. Mijn CX is er ook een met airco dus dat geeft een extra weerstand in het vanwege de verdamper in het systeem dus lucht aanzuigen deed ie bijna niet meer.
Je wil niet weten wat er allemaal uit kwam: behalve veel stof, bladeren en zelfs een kompleet verzekeringsbewijs van een van de vorige eigenaren!
Dat houd wel tegen.
Ik ben GEEN kachelkraan tegengekomen wel allerlei kleppen die de binnenstromende lucht wel of niet langs de verwarmingselement geleiden.
Het is een later ingebouwde airco (wel professioneel) en niet af fabriek. Ik denk dat je de temperatuur moet regelen middels de airco en dat er daarom geen kraan op zit en wel alleen wat luchtkleppen (die ook niet meer echt afdichten zoals vroeger).
Ik heb in de motorruimte nu een oude gaskraan gemonteerd in de aanvoerleiding voor de verwarming dus dat moet gaan werken.
Het starten gaat op zich wel redelijk. Het duurt alleen even voordat ie benzine krijgt. lijkt het alsof de benzinepomp (nieuw) leegloopt. Kan het zijn dat ik beter de retourleiding ook dicht maak want ik heb het idee dat alles daarin wegloopt s’nachts.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wat betreft de verwarming: latere modellen (ik geloof vanaf 78-79 of zo) hebben een kachelradiator waar altijd koelvloeistof doorheen loopt, en de lucht wordt of via de radiator geleid (warm), of er langs (koud). Er zit dus geen kachelkraan in.
Hoi,
Klopt de mijne is van 1979. Mijn ervaring is dat de hete koelvloeistof in de zomer zoveel hitte uitstraalt in het ventilatiesysteem dat je het veel heter in de auto hebt dan als er wel een kachelkraan in zou zitten. Stom systeem dus. Het is echt niet te harden zo heet.
Dat systeem zullen ze later wel weer teruggedraaid hebben.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom gaan jullie er van uit dat het hier om een carburateur-probleem gaat? Niemand hier noemt oorzaak nummer 1 van startproblemen bij koud/vochtig weer: De Ontsteking!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ga er van uit dat het niet de ontsteking is omdat:
1. Het starten duurt even maar dan loopt ie gewoon stationair op de choke.
2. Ga je gas geven, dan lijkt het net of je geen benzine krijgt en wil ie afslaan. Maar er ontstaan geen blauwe rookwolken e.d. uit de uitlaat. Het mengsel is zo arm op dat moment dat ie overslaat en dan later af en toe in de uitlaat alsnog knalt. Beslist geen blauwe rookwolken.
3. Als het zaakje warm is hebben we geen problemen meer.
Ik zit nog op een andere startmotor te wachten want die had de geest gegeven van al dat langdurig starten. Vandaar dat ik nog niet e.e.a. kan uitproberen.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Valse lucht?
even een vraagje tussen door omdat ik niet zo uit mijn hoofd weet hoe dit type carberateur erruit ziet. het choke gedeelte is dat een vlinderklep bovenaan zo ja staat die koud los of gesloten? als deze namelijk gedeeltelijk open staat wordt het mengsel te arm staat hij compleet dicht
kan het mengsel te rijk worden





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Waterman heeft natuurlijk een punt, en ik had beter moeten weten:
- hoe oud zijn je bougies?
- hoe oud zijn verdelerkapje en kabels?
Los van het feit of alle vacuumslangetjes wel of niet zijn aangesloten op de juiste plek, kijk eerst eens of de vonk wel op de juiste plek aankomt…
‘Spirit of avant-garde’
Het lijkt mij ook niet onverstandig om de ontsteking eens na te lopen.
Als er iets mis is met de brandstof toevoer,of de carb.,dan zou de cx het probleem ook met een warme motor hebben.
De choke is een puur mechanisch iets,de klep sluit wel/niet.
Mijn reflex met 20 blok en contactpuntontsteking start als ie elke dag gebruikt word,zelfs in de vrieskou op de eerste tik.
Alleen als de cx wat langer gestaan heeft moet ie de benzine even oppompen,en duurt het wat langer.
Gr Raymond
Het was een cx of niks