Blijkt dat er een veels te klein luchtfilter in mijn herfstbruine pallas 2000 zit. U raadt het al: de Wegenwacht vistte van de week een blaadje uit mijn carburateur.
Nadien bleef het apparaat problemen houden met de eerste trap, maar met de tweede trap kan je ook thuiskomen. Het probleem [afslaan bij gasgeven] was overigens minder nadat de stationair op 1500 toeren was afgeregeld, maar het bleef behelpen.
Nu ben ik voornemens om de carburateur eraf te schroeven want er zal ongetwijfeld nog meer rotzooi inzitten ergens. Zijn er trucs/aandachtspunten die handig zijn om te weten? De compressor op de sproeiers zetten, is dat een goed idee? Ik hoorde iets over ijzeren balletjes die dan door de kamer vliegen en die je nooit meer terugvindt, dan.
Voorts brak in het proces de veer die de gashandle terugtrekt; is daar nieuw aan te komen ergens? En zijn de goeie maat luchtfilters gangbaar, nog?
Alle hulp van harte welkom!
Ha Ome ko,
Ik rotzooi zo af en toe met carburateurs en perslucht gebruik ik wel om poorten, sproeierzittingen e.d. schoon te blazen. De sproeiers, vlotters en vlotternaalden leg ik bij voorkeur een nachtje in de reiniger. Heb geen speciale voorkeur, maar remmenreiniger doet het altijd wel goed, anders gaat het ook uitstekend met thinner.
succes ermee!
jan
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Filters zijn wel aan te komen, op Ebay komen ze vrij regelmatig voorbij.
Sproeiers losnemen (positie noteren!) en doorblazen.
Let op de pakking tussen het bovendeel en het feitelijke carbhuis: die is kwetsbaar en meestal al in verregaande staat van ontbinding na 25+ jaar…
Revisiesetjes via Ebay (soms) of via http://www.bccp.nl
Succes!
‘Spirit of avant-garde’














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ome Ko hoeft de carbu in principe niet geheel van het spruitstuk af te slopen. Gewoon het deksel van de carb los schroeven, de sproeiers ( bij voorkeur één voor één) schoonmaken met remmenreiniger en doorblazen met lucht, de vlotterkamer goed schoonmaken en de kanaaltjes in de carb doorblazen met remmenreiniger en lucht en het ding zal weer fris en fruitig aan ‘t werk gaan. Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inmiddels ben ik erachter dat mijn luchtfilter de juiste maten heeft, maar dat in de zojuist aangeleverde vraagbaak staat dat het luchtfilter ‘één geheel vormt met het deksel’. Dat is bij mij duidelijk niet het geval, want het filtertje staat gewoon op de bodem niks te doen en zit verder helemaal nergens aan de luchtinlaatslang vast.
Kan iemand mij wellicht uitleggen hoe dat luchtfilter aan dat deksel hoort te zitten?
Enne…. de beste wensen allemaal nog en vooral veel onbezorgd afgelegde kilometers.
O enne als die kanaaltjes helemaal vol met remmenreiniger zitten en je kan er niet goed bij met de compressor? Hoe klinkt een cx dan ongeveer? Alsof-ie op de helft van de pitten loopt toevallig?
Het luchtfilter zit normaal of aan het deksel gelijmt, dit is mischien verteerd waardoor hij los gekomen is. Of dmv een aantal L-profieltjes aan het deksel geschroefd. Ik heb ook zo,n luchtfilter in m,n 76,er cx2000 pallas. Ook ik was opzoek naar een nieuwe en dat viel niet mee, er is haast niet meer aan te komen. Op citromobiel was er niet 1 te vinden en ook het magazijn van de cx club had ze niet meer. Na een poos zag ik er 1 op mp voorbijkomen na een tip van iemand op het forum. Je kan natuurlijk ook zelf een luchtfilterkoker die er op lijkt aan het deksel vast fabriceren als (tijdelijke) oplossing
Bij mijn oude luchtfilter was het schuim ook helemaal verteerd waardoor hiervan deeltjes in de carburateur kwamen
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Ik was vorige week bij de lokale auto-onderdelen zaak en daar hadden ze ‘m gewoon op voorraad. Precies dezelfde dus; ik dacht dat de mijnes gewoon niet hoog genoeg was. Omdat er met de mijne verder niks mis lijkt heb ik ‘m niet gekocht.
Ik heb al iets gefabriceerd om het filter tegen het deksel aan te duwen, inmiddels.
Als die automaterialen zaak ze nog op voorraad heeft met deksel er aan vast zou ik er een paar inslaan als ik jou was, of doe mij er een stuk of 2
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)