




















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Vanavond opeens de blower uit en alle dashboard verlichting, behalve het verklikkerlichtje met het thermostaatje (voorwaarschuwing temp ?), die opeens ging branden.
Heb ik hier te maken met een opgeblazen zekering of een ernstige kortsluiting ?
Heb de Haynes even niet bij de hand, weet iemand raad ?
check even je zekering kas onder de motorkap, bij mij deed de kachel plus verlichting het ook niet meer te doen, toen bleek er een zekering van 30a te zijn weggesmolten.
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
xm'metje schreef:check even je zekering kas onder de motorkap, bij mij deed de kachel plus verlichting het ook niet meer te doen, toen bleek er een zekering van 30a te zijn weggesmolten.
Dank, morgen even kijken…
Re: Zekering ??
ambijajance schreef:Vanavond opeens de blower uit en alle dashboard verlichting, behalve het verklikkerlichtje met het thermostaatje (voorwaarschuwing temp ?), die opeens ging branden.
Heb ik hier te maken met een opgeblazen zekering of een ernstige kortsluiting ?Heb de Haynes even niet bij de hand, weet iemand raad ?
`t Lijkt wel een plaag !
De zoveelste , ligt zeker aan `t weer .
Zekeringen, ook binnen en relais op de accubak tevens daarbij reeds.
Succes, KOUD HÈ !!
`t Wordt nog veeeeeeeel kouder !
Dirk
XM TCT Ambiance`94























Totaal aantal Berichten: 4871
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Yep, heb het bij mijn Broo z’n XM vanmiddag ook gefixt, hele zekering naar zijn grootje, oude er uit nieuwe er in klaar, te minste bij hem wel!!
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Dat had ik ook, totdat ik de zekeringhouder uit elkaar haalde en de zwart geblakerde houder zag. Nu hangt er een losse zekering.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Die problemen heeft degene voor mij ook al gehad, ik heb idd nu 2 losse zekeringhouders aangesloten
Ouwe mopperkont





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Bedankt allen. In tegenstelling tot wat de meesten voorstselden, zat de boosdoener in het zekeringkastje binnen, nr 23, 10 A. Vreemd dat de verwarming/ventilatie het ook niet deed, wat deze is gezekerd op nr 25 volgens het boekje. Zal het iets te maken kunnen hebben dat nr 23 ook een “+contact” vermelding heeft ?
Ik verbaas me ieder keer weer over de prettige toegankelijkheid van dat kastje trouwens. Op je rug moet je maar de zekeringen kunnen herkennen en vervangen. Bij de BX kon je de zekeringen nog een beetje naar je toe draaien meen ik me te herinneren.
de Kromme.
bij BX kan je echt gemakkelijk bij de zekeringen in elk geval
ambijajance schreef:Bij de BX kon je de zekeringen nog een beetje naar je toe draaien meen ik me te herinneren.
Jep, laatje naar beneden trekken en dan naar je toehalen, en op je knietjes ernaast gaan zitten
Beter kun je er niet bij komen
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Sodeju, nu de 2e zekering binnen 2 dagen opgeblazen, ik heb dus een overbelasting cq kortsluiting ergens. Iemand enige tips ? Het gaat dus o.a. om dashboard functies/verlichting en blower….
met deze koude dagen heb je eerder last van de (te hoge) AANlLOOPstroom. de apparatuur die erachter hangt heeft meer moeite met het opgang komen.
remedie: doe er een een 15A zekering in ipv 10A je zult zien dat het nu langer duurt voordat hij eruit knalt cq er helemaal niet meer uit knalt kan verder geen kwaad daar deze bij echte KORTsluiting er toch wel uitvliegt ongeacht de hoogte van de zekering al is dit absoluut geen suggestie om er 1 van 20A of hoger in te doen
het gaat om de AANLOOPstroom dus 15A zal (denk ik) wel volstaan.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
citroen23 schreef:met deze koude dagen heb je eerder last van de (te hoge) AANlLOOPstroom. de apparatuur die erachter hangt heeft meer moeite met het opgang komen.
remedie: doe er een een 15A zekering in ipv 10A je zult zien dat het nu langer duurt voordat hij eruit knalt cq er helemaal niet meer uit knaltkan verder geen kwaad daar deze bij echte KORTsluiting er toch wel uitvliegt ongeacht de hoogte van de zekering al is dit absoluut geen suggestie om er 1 van 20A of hoger in te doen
het gaat om de AANLOOPstroom dus 15A zal (denk ik) wel volstaan.
OK, is het misschien ook aan te raden om blower uit te zetten bij starten ? En waarom stopt die blower ermee op een zekering die niet bij de blower zelf hoort ??
ambijajance schreef:citroen23 schreef:met deze koude dagen heb je eerder last van de (te hoge) AANlLOOPstroom. de apparatuur die erachter hangt heeft meer moeite met het opgang komen.
remedie: doe er een een 15A zekering in ipv 10A je zult zien dat het nu langer duurt voordat hij eruit knalt cq er helemaal niet meer uit knaltkan verder geen kwaad daar deze bij echte KORTsluiting er toch wel uitvliegt ongeacht de hoogte van de zekering al is dit absoluut geen suggestie om er 1 van 20A of hoger in te doen
het gaat om de AANLOOPstroom dus 15A zal (denk ik) wel volstaan.
OK, is het misschien ook aan te raden om blower uit te zetten bij starten ? En waarom stopt die blower ermee op een zekering die niet bij de blower zelf hoort ??
Denk dat ze met de bedrading hebben gerommeld Japio .
Heb je wellicht een later ingebouwde airco ?
XM TCT Ambiance`94





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Nee, niks mee gerommeld, alles origineel, tot aan de brakke serie 1 massapunten aan toe…Er is geen oorspronkelijker XM op de weg (afgezien van de serie 2 koplampen die ik er zelf ingebeund heb)
EDIT: en de kleur… ops:





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Shit, vanavond werderom zekering geknald, het was nu een zwaardere. Met kou heeft het dus blijkbaar niks te maken. Wel stonden ruitewissers aan en blower op vol vermogen. Vlak na starten knalt dat ding eruit, alle dashboard functies/verlichting weg behalve groot en dimlicht.
Toch aanloopproblemen ? Waarom houdt de blower er mee op als die niet daarop gezekerd is ? Heeft dat ook met “contact” en/of aansturing te maken ?