pompje ruitensproeier
vries
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 08-06-2008

Gepost: 28 december 2008 06:15 PM

waar zit bij een xsara picasso de pomp van de ruitensproeier en hoe kom je daarbij.
Hij is defekt dus wil ik hem vervangen

vriendelijke groet
vries

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 28 december 2008 07:21 PM
  [ # 1 ]

wiel RV verwijderen, wielkuip RV verwijderen en dan zie je hem zitten.

hoezo wil je hem vervangen defect? sproeit ie niet (zekering geen vloeistof, alleen water er in gedaan en alles is bevroren ? ),,,

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
soldier
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 18-06-2007

Gepost: 29 december 2008 03:49 PM
  [ # 2 ]

Ondanks dat ik in mijn C4GP exclusive wel antivries heb gedaan zijn mijn sproeisystemen ook spontaan gestopt.
Allereerst een paar dagen geleden de koplampsproeiers (want xenon) en sinds gisteren ook spontaan de ruitsproeier. Er is voldoende vloestof in het tankje. Ik ga vanmiddag even langs de garage.

Iemand suggesties?

Werk: C4 1.6 THP EGS L.B. Gris Alluminium
Prive: Volvo V70 D5 2008. 185 pk - 400 nm

Profiel  
 
robbedoes50
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 25-01-2007

Gepost: 29 december 2008 07:52 PM
  [ # 3 ]

doet de achterste t wel die van mij deed t voor en achter niet pomp los gehaalt zat zand in zit bij mij 1 pomp in voor allebij groet rob

Profiel  
 
Sparks
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007

- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Gepost: 29 december 2008 09:44 PM
  [ # 4 ]

@soldier: doen ze helemaal niets meer, of komt er een klein straaltje uit. Het zou zo kunnen zijn dat ze verstopt zitten.

Profiel  
 
soldier
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 18-06-2007

Gepost: 30 december 2008 04:45 PM
  [ # 5 ]

Voor (2x) en achter beiden sproeien geen water.
Auto gisteravond bij de garage achtergelaten, eerste indruk leek een kapotte zekering te zijn, de nieuwe zekering sloeg helaas meteen na nieuwe poging om te sproeien door.
Het kunnen 2 zaken zijn;

1- bevoren pomp, ondanks het toevoegen van antivries
2- pomp kapot

Werk: C4 1.6 THP EGS L.B. Gris Alluminium
Prive: Volvo V70 D5 2008. 185 pk - 400 nm

Profiel  
 
soldier
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 18-06-2007

Gepost: 31 december 2008 11:55 AM
  [ # 6 ]

Het was gelukkig optie 1.
Na een nachtje in een verwarmde garage en opnieuwe 2 nieuwe zekeringen is alles weer in orde.

Werk: C4 1.6 THP EGS L.B. Gris Alluminium
Prive: Volvo V70 D5 2008. 185 pk - 400 nm

Profiel  
 
Eindelijk weer een BX?
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 17-10-2009

Gepost: 08 juni 2010 02:16 PM
  [ # 7 ]
citroënmonteurtje schreef:

wiel RV verwijderen, wielkuip RV verwijderen en dan zie je hem zitten.

hoezo wil je hem vervangen defect? sproeit ie niet (zekering geen vloeistof, alleen water er in gedaan en alles is bevroren ? ),,,

...en zo vond ik dus ook de onze, die het langzaamaan had opgegeven. Als je heel lang achter wilde sproeien kwam er een heel klein beetje uit de sproeiers voor pruttelen. Tsja…
(Overigens ben ik lui en heb ik geen brug ofzo, dus ik heb de wielen helemaal naar links gedraaid en heb de binnenkuip losgehaald en een beetje weggeduwd. Kost een paar schaafplekken op je arm, maar verder ging het best.)

De pomp deed het en het reservoir was gevuld met vloeistof, geen ijs. Hou er rekenig mee dat je hele reservoir leegloopt als je de pomp eruittrekt!
Eerst maar `ns de leidingen losgehaald en doorgeblazen, maar die bleken niet verstopt. Daarna de schoepen in de pomp nagekeken, en die waren er ook nog.
Dan blijft er 1 onderdeel over, en dat is een soort kies-waarheen-de-vloeistof-moet-zuigertje, waarvan je moet weten dat het bestaat (of je sloopt je pompje omdat die toch overleden is en komt het dan tegen Wink ). Doordat de pomp twee kanten op kan draaien (het is immers gelijkstroom), komt de druk aan een van de twee uitgangen van de pomp te staan, en daarmee kiest de pomp het tuitje waar de vloeistof uit wordt gepompt doordat de zuiger dan verschuift en de andere kant afsluit.
Als je de pomp helemaal loshaalt, zitten er twee tuitjes, wit voor achter en zwart voor voor, op een apart stukje van de pomp. Door in de beide gaten een punt van een tangetje te steken kun je die uit de pomp trekken. Vervolgens is dat deel te scheiden in een wit en een zwart stuk, en in het witte stuk zit dan het zuigertje: een stukje aluminium of hard plastic met twee rubber afsluiters erop. Die peuter je eruit, en die maak je dan schoon. In mijn geval zat er een (1!) zandkorrel tussen, en dat was voldoende. Door na hermontage te blazen in de tuitjes merk je vanzelf of het zuigertje nu schuift of niet, en dus of je klaar bent of niet.
Okee, de pomp kost nieuw niet zo veel, plm 20 euro. De reparatiekosten incl arbeidsloon zullen wel aardig oplopen, maar de lol dat je het kunt repareren in plaats van vervangen blijft toch ook wel errug lekker! tongue wink

Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus

Profiel  
 
Patrick M.
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 14-11-2012

Gepost: 12 oktober 2013 06:39 PM
  [ # 8 ]

Hallo, kun je mij zeggen hoe je dat zwarte stuk en het witte stuk van het ‘kies waarheen de vloeistof moet zuigertje’ los krijgt.
Ik heb alles losgemaakt maar krijg dat zwart en witte stuk niet los.
Alvast bedankt.

Profiel  
 
Eindelijk weer een BX?
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 17-10-2009

Gepost: 06 oktober 2017 04:24 PM
  [ # 9 ]

Sorry, zie de reactie nu pas, Picasso inmiddels niet meer in de familie.

Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 06 oktober 2017 06:02 PM
  [ # 10 ]

Na ruim 7 jaar…

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Eindelijk weer een BX?
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 17-10-2009

Gepost: 06 oktober 2017 07:01 PM
  [ # 11 ]

En veel probleemloze km’s

Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook