2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Het BX uitlees topic :: uitzoeken welke ecu bij welke bx ::
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 05 januari 2009 10:19 PM
  [ # 16 ]
Mighel schreef:

Een draad is verbonden is massa, de andere is de diagnose draad. Als je dus maar een draad hebt dan moet je die doorverbinden met massa. Heb je 2 draden in de diagnosestekker dan kun je die met elkaar doorverbinden.

dus simpel aan doorverbinden met bijv. een draadje of klemmetje e.d.?
En die op de massa zetten, of kun je direct al uitlezen?

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 05 januari 2009 11:46 PM
  [ # 17 ]

nu weet ik niet of alle chic’s hetzelfde zijn, maar er was er hier laatst één en daar ging het als volgt:

eerst het draadje in het ene kontakt van de diagnosestekker, toen dat niet werkte in de andere. Deze chic heeft een magneta mirelli G6 ECU. Dat zou je even moeten controleren. Als je in hbase.nl je kenteken intyp dan krijg je het motortype, en aan de hand daarvan kan je weer kijken welke ecu er in zit. hier:  

Hier een Rijtje met codes van de MMG6:
 

je krijgt de uitlezing dus niet als je de twee draden van de diagnosestekker doorverbind, maar als je de goede aan massa hangt.

Groeten, Rob

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 06 januari 2009 12:07 AM
  [ # 18 ]

Al eens in een ander deel gepost hier maar deze site http://www.autohelpdesk.nl/autotechniek.html

is toch een stukje basiskennis Razz

EN

Ik heb 50 topics doorgespit naar ECU problemen. Het probleem komt veel voor bij bx-ies.

Ik heb niet een bestand gevonden waar in het wordt uitgelegd hoe het MM uit te lezen. Wel heb ik op een ZX16V site een beschrijving gevonden. Mogelijkerwijs handig aangezien de BX 1.6 dezelfde motor had (?)

Dan moet er nu per motor/ecu type maar alle codes verzameld worden. Met een aantale informatieve links en de plaats van de onderdelen erbij vermeld (dus foto’s).

Wie helpt?

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 06 januari 2009 08:37 PM
  [ # 19 ]

dat overzicht per ecu / motor bestaat al en staat in het kluwer autotechnisch handboek. Ik zou dat niet herschrijven of overtypen; is nogal bewerkelijk want het is heel groot.
Maar als je tijd over hebt; ik regel het handboek voor je en jij zet het op de site?

Groeten, Rob

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 07 januari 2009 05:30 PM
  [ # 20 ]

ja dat zou mooi zijn. Fotootjes ervan maken, noteren we de bron er bij en zetten het op een website (zoals citrowiki) en dan hebben mensen een behoorlijke uitval basis om zelf een ECU uit te lezen.

Posities van de componenten zijn ook welkom, dus fotootjes waar het exact zit.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 28 januari 2009 07:46 PM
  [ # 21 ]

Ik ben een overzichtje aan het maken welk inspuitsysteem op welke Bx zit. Met mijn bx vraagbaakje kom ik ver. Maar als ik deze website : http://www.sun-diagnostics.com/intl/en/applications/languages/en/vehicleinfo/citroen.html#ems

bezoek dan staan er heel andere informatie! Kloppen die gegevens? Ik denk van niet want ze geven vrolijk aan dat een bx 1.6 , met motor code BAY of BAZ van na 1990 een “carburettor” heeft.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 28 januari 2009 07:53 PM
  [ # 22 ]
Visa Ventje schreef:

Ik ben een overzichtje aan het maken welk inspuitsysteem op welke Bx zit. Met mijn bx vraagbaakje kom ik ver. Maar als ik deze website : http://www.sun-diagnostics.com/intl/en/applications/languages/en/vehicleinfo/citroen.html#ems

bezoek dan staan er heel andere informatie! Kloppen die gegevens? Ik denk van niet want ze geven vrolijk aan dat een bx 1.6 , met motor code BAY of BAZ van na 1990 een “carburettor” heeft.

Niet in nederland ivm emissie eisen. Maar buiten nederland soms wel.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Mideko
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 28-01-2014

Gepost: 04 februari 2014 07:54 PM
  [ # 23 ]

Visa Ventje! Heel veel dank voor je duidelijke handleiding! Niets gevonden (uhm..helaas), wel heel interessant.

Profiel  
 
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 18 september 2017 02:39 PM
  [ # 24 ]

Sorry dat ik dit topic enorm omhoog schop, maar ik wil graag mijn bx uitlezen en kan de link niet openen.
Iemand die deze pdf nog heeft?

Profiel  
 
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 18 september 2017 06:24 PM
  [ # 25 ]

Sorry dat ik dit topic enorm omhoog schop, maar ik wil graag mijn bx uitlezen en kan de link niet openen.
Iemand die deze pdf nog heeft?

Profiel  
 
macsimski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 07-08-2008

Gepost: 20 september 2017 06:42 PM
  [ # 26 ]

ik heb em even hier neergezet:  https://hack42.nl/mediawiki/images/e/ea/Ecutest.pdf

de groeten van simon

Profiel  
 
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 20 september 2017 08:39 PM
  [ # 27 ]

Bedankt! Gaat dit over de bx? Ik kan de zwarte plastic relaisbak niet vinden, wel heb ik een los groen stekkertje aan bijrijderszijde hangen. In de buurt van de veerbol. Is dit het stekkertje dat ik moet hebben? En welke van de twee pins? (Zitten aan allebei een groen draadje) moet het contact aan of uit? Ik kom er nog niet helemaal uit, kan iemand helpen?
Het gaat trouwens om een bx 1.6 chic uit 1991.

Profiel  
 
Gemoll
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-04-2016

Gepost: 21 september 2017 05:54 PM
  [ # 28 ]

Het is inmiddels gelukt! Code 52 kwam eruit; dat is de lambdasonde, deze vond ik al verdacht gezien de auto soms erg inhoudt en aan de kleur van de bougies te zien te arm loopt. Ik heb een nieuwe besteld. Voor degenen na mij die hun bx uit willen lezen, zo heb ik het aangepakt.

1. Zoek een lange draad en stop 1 kant van de draad in het contactje van de uitleesplug. Dit is een groen loshangend stekkertje in de motorruimte aan de bijrijderskant in de buurt van de veerbol. Deze had bij mij twee aansluitingen, de eerste deed niks, dus maar de andere geprobeerd, die deed het wel.
2. Neem de andere kant van de draad mee het interieur in, zet het contact aan en hou de draad 3 seconden tegen een goede aarde. (Ik heb de zijkant van de sigarettenaansteker gebruikt)
3. Nadat je hem na de 3 seconden weer van de aarde afhaalt begint het motor management lampje te knipperen. 1x knipperen-  pauze - 2x knipperen, dit is code 12: start diagnose
4. Hou het draadje opnieuw voor 3 seconden tegen de aarde en laat weer los.
5. Nu krijg je je eerste foutcode, het lampje gaat weer knipperen. Bij mij was het 5x knipperen - korte pauze - 2x knipperen, dus code 52
6. Opnieuw 3 seconden aarde
7. Volgende foutcode is zichtbaar
8. Ga door tot je code 11 krijgt, dan heb je alle codes gevonden.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook