







Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
baroen schreef:Had dat dan ook gedaan…..
Dat doe ik eigenlijk nog steeds..
2.5 gti voornamelijk
Se concentrer sur l’essentiel








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik heb zelf ook enkele jaren een XM gereden en hoewel ik de boel altijd goed onderhoud, heb ik met die XM best veel zware pech beleefd. Dat kan ik van mijn CX-en niet zeggen…
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Een CX is ook net iets minder gecompliceerd… toch?
(Mijn droom CX is trouwens een lange, automaat, airco, leer en open dak )





















Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Misschien minder gecompliceerd, maar wat dat betreft kan ze niet tippen aan een 2CV. Ben zelf vandaag met de Rode Dame terug gekomen van een weekje wintersport in Zwitserland. No big deal, zou ik zeggen, de teller staat alweer over de 420.000 km heen, en dit keer eindelijk geen problemen met de motortemperatuur. Wel een beetje last van groene snot ter hoogte van de drukregelaar, maar dat soort dingen maak ik me gewoon niet meer echt druk om. Wel is de reactie van andere mensen kostelijk. Een collega: “Wat? Ga je met dat ouwe ding op wintersport naar Zwitserland?”, uiteraard gevolgd door een triomfantelijk “Yes” van mijn kant.
En toen ik vandaag terug kwam reageerde mijn zwager best wel verbaasd dat alles goed ging. Maar eerlijk gezegd: hij heeft dan ook wel zelf enkele jaren BX ervaring, waarbij niet alles altijd van een leien dakje liep.








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ten tijde van mijn XM vreugde heb ik toch af en toe terug verlangd naar mijn BX.. En nu ben ik weer om: het gaat een BX worden.. De bedoeling is dat ik er elke dag gebruik van wil maken.. Bij een CX of een DS zou dit niet zo snel gebeuren.. Deze zou ik eigenlijk moeten stallen in de garage: en die heb ik niet!
Ik sluit echter de overweging nooit echt uit.. het blijven mooie auto’s
Se concentrer sur l’essentiel





















Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Het is eigenlijk al eerder gezegd: inderdaad gewoon dagelijks gebruiken, van stilstaan wordt een auto gewoon minder. Uiteraard kan ik me wel voorstellen dat je dat met bijvoorbeeld een SM toch niet zo snel doet, alleen al om de kosten die het met zich meebrengt.














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb een aantal jaren met een cx 2000 van 78 als dagelijkse bak gereden. Dat ging eigenlijk heel goed. Ok, die auto had ook maar 84000 km gelopen toen ik d´r kocht, maar behoudens het reguliere onderhoud, een nieuwe radiateur, uitlaat en spanningsregelaar ben ik er nooit mee komen stil te staan. Wat wel ieder jaar tegen viel was de lijst mankementen voor de APK…. er mankeerde altijd veel aan. Van lampjes tot gare draagarmen en fuseekogels en rotte accubakken…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Ik heb een aantal jaren met een cx 2000 van 78 als dagelijkse bak gereden. Dat ging eigenlijk heel goed. Ok, die auto had ook maar 84000 km gelopen toen ik d´r kocht, maar behoudens het reguliere onderhoud, een nieuwe radiateur, uitlaat en spanningsregelaar ben ik er nooit mee komen stil te staan. Wat wel ieder jaar tegen viel was de lijst mankementen voor de APK…. er mankeerde altijd veel aan. Van lampjes tot gare draagarmen en fuseekogels en rotte accubakken…
Maar dankzij jou viel dat de laatste jaren wel mee. Twee jaar geleden niks, vorig jaar nieuwe fusees en nieuwe achterschijven en dit jaar (met steekproef van de RDW) helemaal nada. Enige angst die ik blijf hebben is dat vervelende roestmonster. Ze blijven maar roesten die krengen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Galvaniseren is het codewoord (ik zou er toch voor sparen als ik een CX zou hebben
)








Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
En onderdelen? Zit daar niet de schrik een beetje in? Dat je woekerprijzen betaald voor net dat ene onderdeeltje? Waar je zo lang naar gezocht hebt?
Moet er niet aan denken.. Ik wordt al neurotisch als de autogordels achterin niet van hetzelfde merk zijn.. (=waar gebeurd)
Se concentrer sur l’essentiel
BunnY schreef:Galvaniseren is het codewoord
(ik zou er toch voor sparen als ik een CX zou hebben
)
Er is niet zoveel te galvaniseren aan een CX, dat pisbakkenstaal trekt helemaal krom. Nee pappen en nathouden is het codewoord.
Archi schreef:En onderdelen? Zit daar niet de schrik een beetje in? Dat je woekerprijzen betaald voor net dat ene onderdeeltje? Waar je zo lang naar gezocht hebt?
Nee ach, sommige onderdelen zijn al niet meer te krijgen maar voor de meeste dingen is wel een oplossing. En gelukkig zijn er nog genoeg sloop CX’en waar spullen af te halen zijn. Er is nog geen repro markt zoals bij DS’en maar misschien dat deze er op termijn komt. Persoonlijk denk ik van niet maar de tijd zal het leren. Overigens zijn sommige dingen gewoon duur maar autorijden is sowieso duur. De tijd dat je voor weinag een CX kan rijden is echt voorbij.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Auwh, ik dacht dat je gewoon alles kon (laten) galvaniseren. Niet dus?
BunnY schreef:Auwh, ik dacht dat je gewoon alles kon (laten) galvaniseren. Niet dus?
Kijk dit maar eens, je ziet hoe de deuren gegolft zijn door de warmte:
En lees dit draadje maar eens door, ook de sterkte van het staal zou ook wel eens zijn eigenschappen kunnen verliezen door de warmte:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=193484
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
T(h)ijs schreef:
Maar dankzij jou viel dat de laatste jaren wel mee. Twee jaar geleden niks, vorig jaar nieuwe fusees en nieuwe achterschijven en dit jaar (met steekproef van de RDW) helemaal nada. Enige angst die ik blijf hebben is dat vervelende roestmonster. Ze blijven maar roesten die krengen.
Die van jou heeft zo weinig roest en wat er aan roest zit wordt er gewoon uitgesneden en vervangen. Daarna gewoon een perfecte auto.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
T(h)ijs schreef:BunnY schreef:Galvaniseren is het codewoord
(ik zou er toch voor sparen als ik een CX zou hebben
)
Er is niet zoveel te galvaniseren aan een CX, dat pisbakkenstaal trekt helemaal krom. Nee pappen en nathouden is het codewoord.
Archi schreef:En onderdelen? Zit daar niet de schrik een beetje in? Dat je woekerprijzen betaald voor net dat ene onderdeeltje? Waar je zo lang naar gezocht hebt?
Nee ach, sommige onderdelen zijn al niet meer te krijgen maar voor de meeste dingen is wel een oplossing. En gelukkig zijn er nog genoeg sloop CX’en waar spullen af te halen zijn. Er is nog geen repro markt zoals bij DS’en maar misschien dat deze er op termijn komt. Persoonlijk denk ik van niet maar de tijd zal het leren. Overigens zijn sommige dingen gewoon duur maar autorijden is sowieso duur. De tijd dat je voor weinag een CX kan rijden is echt voorbij.
Onderdelen worden, net als voor de DS, Eend, Traction en noem ze maar op, gewoon door bedrijven en bedrijfjes weer nieuw gemaakt. CX kan voorlopig nog gewoon blijven rijden met nieuwe onderdelen.