verkuilm schreef:Is gewoon draad niets speciaal mee zo ver ik me kan herinneren.
Zat bij mij ook goed vast. De truuk zit in het blokkeren, is dat gelukt?
Dan een pijp op de ratel en gaat ie zeker los.
Blokkeren heb ik gedaan op het vliegwiel, ff kapje er af en heb toen wat geknutseld om het te blokkeren.Eventueel kun je een slagmoer slutel nemen.
Tenzij die grote moer met een flinke klodder loctite is vastgezet, dan is het zonder slagmoersleuten bijna niet te doen.
Ik heb wel een tip voor het monteren, de spanrol moet je maximaal naar boven draaien, dan kan de riem er net onder.
Dus eerst goed controleren of beide gaten nog kloppen terwijl de oude snaar er nog op zit.
jan de jong schreef:verkuilm schreef:Is gewoon draad niets speciaal mee zo ver ik me kan herinneren.
Zat bij mij ook goed vast. De truuk zit in het blokkeren, is dat gelukt?
Dan een pijp op de ratel en gaat ie zeker los.
Blokkeren heb ik gedaan op het vliegwiel, ff kapje er af en heb toen wat geknutseld om het te blokkeren.Eventueel kun je een slagmoer slutel nemen.
oké, ga morgen vol goede moed verder
klus geklaard, als de bout op de krukas eenmaal los is, is het verder goed te doen.
alleen hoe strak zet je de nieuwe riem? dat blijft wat gokwerk zonder riemspanning meter.
rekt zo’n riem tijndens de levensduur veel??
de oude riem die ik eraf heb gehaald zag er nog als nieuw uit stond alleen erg slap, 3 cm. speling op lange deel(tussen nokaswiel en krukaswiel).
heb de nieuwe riem veel stakker staan.
op naar de volgende klus.
De spanning meten doet volgens mij niemand, als ik dat zo hoor van bevriende monteurs. Maar inderdaad dat is even lastig.
Bij mij stond ie ook zo los, had m flink strakker gezet, toen gestart.
Liep minder goed had ik het idee. heb m toen wat losser gezet. Daarna probleemloos mee gerden! rekken doen die riemen volgens mij nauwlijks.
Maar er moet absoluut wat ruimte opzitten.
Maar rijdt ie goed?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
verkuilm schreef:De spanning meten doet volgens mij niemand, als ik dat zo hoor van bevriende monteurs. Maar inderdaad dat is even lastig.
Bij mij stond ie ook zo los, had m flink strakker gezet, toen gestart.
Liep minder goed had ik het idee. heb m toen wat losser gezet. Daarna probleemloos mee gerden! rekken doen die riemen volgens mij nauwlijks.
Maar er moet absoluut wat ruimte opzitten.Maar rijdt ie goed?
rijdt weer prima, merk geen verschil met oude of nieuwe riem.