1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Veersysteem C6
Gepost: 10 januari 2009 12:32 AM

Is er iemand die mij helpen kan?
Ik rijd een prachtige C6, maar ben niet tevreden over het veersysteem.  Het probleem in het systeem is hetvolgende;
De veerweg wordt te abrupt afgebroken/hersteld. Bijvoorbeeld bij het nemen van een drempel…
Bij het oprijden van een drempel gaat eerst de auto IN de vering, vervolgens helemaal UIT de vering. Hierna zakt deze weer in de vering en dan lijkt het of het veersysteem abrupt druk opbouwt waardoor een een onaangename schok omhoog voelbaar is.
Dit is bepaald niet plezierig. Ik ben daarmee uiteraard bij mijn dealer geweest. Daar zijn alle hoogte maten en overige waarden gemeten. Zelfs zijn er veerbollen vervangen, maar het probleem blijft. Volgens de dealer zou het een product eigenschap zijn. Ik geloof dat niet. In mijn familie ben ik niet de enige met een C6 2.7 diesel en als ik een stuk heb gereden met een andere identieke C6 voel ik deze schok niet.

Een C6 hoort toch heerlijk soepel te veren, of heb ik dat mis?
Weet iemand wat dit kan zijn?
Dank alvast voor de reakties!!

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 10 januari 2009 02:20 AM
  [ # 1 ]

zeker hoort die lekker te veren, kijk maar eens naar dit filmpje:

http://video.yahoo.com/watch/2776589/3383874

groet
Sjaak

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 10 januari 2009 02:32 AM
  [ # 2 ]

Onaangenaam veren duidt bij een wat gewonere Citroen toch vaak op kapotte of mindere veerbol(len). Laat hier eerst eens naar kijken.

En de opmerking dat e.e.a. bij een model hoort is zeker een zinnetje wat ze in 2008 geleerd hebben op dealercursussen. Ik lees dat nu in draadjes over dubbele beelden C4 voorruiten, resonanties C4 modellen, enz enz.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 10 januari 2009 02:33 AM
  [ # 3 ]

Of hoogteregelaars die niet goed werken, meja, das bij de oudere machines, hoe dat bij een C6 zit zou ik niet weten.
Kun je niet iemand van die garage meenemen om het probleem te demonstreren?

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 10 januari 2009 01:34 PM
  [ # 4 ]

Veerbollen lijkt me gek.ze zouden minstens 250.000 km moeten mee gaan. volgens mij ligt het bij de aansturing van de AMVAR. Dat is de de regeling van, de dempings karakteristiek. Heeft jouw dealer de veercomp. uitgelezen? Arrow

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 10 januari 2009 01:39 PM
  [ # 5 ]
Mechuccio schreef:

Of hoogteregelaars die niet goed werken, meja, das bij de oudere machines, hoe dat bij een C6 zit zou ik niet weten.
Kun je niet iemand van die garage meenemen om het probleem te demonstreren?

Lijkt me te liggen aan de electronische regeleenheid die de veerkarakteristiek regelt. Want de bollen zijn al vervangen.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 10 januari 2009 01:40 PM
  [ # 6 ]

Blooper was me al voor Laughing  Ik heb eerst nog even naar het filmpje gekeken Laughing

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 509
Geregistreerd: 23-09-2006

Gepost: 10 januari 2009 01:51 PM
  [ # 7 ]

Ik dacht gelijk aan regeling zoals Blooper aangeeft,ik heb het idee dat de gemeten waarde te laat binnen komt waardoor de uitgestuurde waarde te laat is,of er komt wel de juiste waarde binnen maar de verkeerde waarde wordt uitgestuurd omdat deze te laat komt,in beide gevallen met hetzelfde resultaat.

Wanneer dus dit meet-regelsysteem niet goed werkt komen je pomp/klep(?) niet op tijd in actie,het kan ook nog aan de pomp/klep liggen die niet goed werken,omdat deze uiteindelijk naar de “wenswaarde” moeten werken.

Het is maar een idee.

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 10 januari 2009 02:21 PM
  [ # 8 ]

1 Begin met het LDS niveau/staat te controleren. Evenals bandenspanning en de bollen. Kijk ook even of de bump-stops er nog op zitten (oranje rubber knollen op de subframes, vlak boven de draagarmen)
2 Bij vervuilde LDS kunnen de kleppen blijven plakken. Net als met oude HP is gymnastieken mogelijk (hoog-laag-hoog etc.), bovendien is het mogelijk ze met de garage compu individueel aan te sturen. NB De regelkleppen zitten in de BHI (aparte kleppen voor toe en afvoer)
3 Reageert de auto helemaal niet op hoog-laag, dan is mogelijk de pomp stuk of de zware zekering eruit geknald (dat gebeurt niet zo maar)
4 De hoogte wordt geregeld mbv vier sensoren, ieder wiel één (zitten aan de draagarmen) De input hiervan is ook nodig voor de AMVAR regeling. Deze waarden zijn in real-time uit te lezen met de garagecompu’, bij selecteren hoog-laag zie je de waarden als het goed is direct meelopen. Meestal merkt de auto dit zelf en krijg je een melding (anomalie vering oid)
5 Als het probleem áchter het meest voelbaar is, moet men ook de druksensor achter uitlezen. Bijv met en zonder belading.

Hierna zakt deze weer in de vering en dan lijkt het of het veersysteem abrupt druk opbouwt waardoor een een onaangename schok omhoog voelbaar is.

Het systeem is niet snel genoeg om daadwerkelijk druk op of af te bouwen bij het nemen van drempels, behalve als je een halve minuut blijft staan. Reacties komen puur uit de bollen en de dempers (AMVAR) dus wat er nu precies gebeurt is niet helemaal duidelijk uit je uitleg.

Neem je de drempels schuin?

Bij de C5 is de vering dan wat te stijf en de C6 is die wat te soepel, dit is eigenlijk de enige situatie waar het oude HP een voordeeltje had, maar het mag niet oncomfortabel overkomen.

Zelfs zijn er veerbollen vervangen

Zijn die vervangen na drukmeting? Enig idee hoe ze stuk zijn gegaan, ooit te zwaar beladen? Sleurhut??

als ik een stuk heb gereden met een andere identieke C6 voel ik deze schok niet.

Een C6 hoort toch heerlijk soepel te veren, of heb ik dat mis?

Lijkt me in het geheel geen product eigenschap, ik herken het ook niet. Wink

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Gepost: 10 januari 2009 05:03 PM
  [ # 9 ]
eviltwin schreef:

Reacties komen puur uit de bollen en de dempers (AMVAR) dus wat er nu precies gebeurt is niet helemaal duidelijk uit je uitleg.

Neem je de drempels schuin?

Bedankt voor de zeer complete uitleg.  Het probleem wat de C6 heeft voelt alsof er plots druk wordt opgebouwd, waardoor ik een schok voel. Het voelt alsof de achterzijde in eens abrupt een centimeter ofzo omhoog stoot. Ik neem de drempels normaal, dus niet schuin. Soms voel ik zoiets ook bij het nemen van een haakse bocht bij snelheden van ca 10-20 km/u. Maar dan lijkt het alsof deze schok (bij het nemen van een bocht naar rechts) links voelbaar is.
Ook voel ik het soms op de autosnelweg, bij grotere hobbels of zelfs bij de richels van een brug. 

eviltwin schreef:

Zelfs zijn er veerbollen vervangen

Zijn die vervangen na drukmeting? Enig idee hoe ze stuk zijn gegaan, ooit te zwaar beladen? Sleurhut??

Volgens mijn Dealer hebben ze ale waarden uitgelezen en gecontroleerd. Alles bleek goed. De dealer heeft de bollen vervangen, puur om te kijken of het probleem hiermee opgelost zou zijn. Ik voel helaas geen verschil.
Ook hebben ze wat LDS (dat is toch de ‘nieuwe’ LHM?) wat bijgevuld. Het leek de eerste dag wat te zijn verbeterd, maar dat bleek niet zo te zijn. Kan ik overigens zelf makkelijk het niveau controleren? Er zit geen kijkglaasje meer onder de motorkap zoals vroeger.

Ik vind het erg vreemd. Ik rijd mijn hele leven al Citroëns, met veerbollen. Maar nu ben ik voor het eerst niet erg blij mee. Zeker omdat de Dealer het probleem niet kent/niet kan oplossen. Het doet me goed dat ik alle tips en adviesen krijg via dit forum. Maandag ga ik wederom naar de dealer om dit eens verder bespreken. Uiteraard zal ik hier laten weten wat er is gedaan en of het (laten we hopen) is opgelost!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 11 januari 2009 02:39 PM
  [ # 10 ]

Het klinkt inderdaad erg vreemd.

Het systeem is dermate complex dat het vrijwel onmogelijk is om op afstand en zonder toegang tot een garagecompu echte troubleshooting te doen. Ik kan alleen maar aanraden met een welwillende garage de eerder genoemde stappen te volgen.

LDS niveau is simpel zelf te controleren, NB er komt geen melding bij te laag.

-zet de auto in de lage stand op vlakke horizontale ondergrond
-open het reservoir (staat 0,5bar druk op, niet veel)
-in de vulopening hangt een soort netje, de onderkant hiervan is het minimum. Het systeem heeft ook een max, maar die staat op een C6 meen ik niet aangegeven.

Omdat het systeem vrijwel gesloten is, wijst een verlies van LDS altijd op een groter probleem. Zo maar bijvullen zonder dit op te sporen is half werk.

Ik neem aan dat de C6 nog in de verlengde garantie zit? Hoeveel km gelopen? Trekhaak? Ooit zwaar beladen? Bumpstops nog aanwezig?

Het probleem wat de C6 heeft voelt alsof er plots druk wordt opgebouwd, waardoor ik een schok voel.

Heel ongebruikelijk…dit lijkt me alleen te kunnen als er een regelklep blijft hangen of ongecontroleeerd open gaat…ik zou dan toch met gymnastieken beginnen.

Doe dit ook op echt vlakke ondergrond, zodat je kunt zien of de auto in alle standen netjes naar horizontaal regelt.

Heb je ooit de melding “anomalie vering” gehad? In dat geval weet de auto dus dat er iets mis is waarbij een waarde buiten het regelgebied is komen. Dat wijst op een kapotte sensor, maar nogmaals, voor lekke bollen, te weinig LDS of plakkende kleppen is geen sensor.

Volgens mijn Dealer hebben ze ale waarden uitgelezen en gecontroleerd.

Mijn ervaring is dat dit soort uitspraken van dealers meestal niks zeggen. Bollen vervangen doe je ook niet zo maar voor de lol.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
georgeskawa
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-07-2006

Gepost: 14 januari 2009 04:55 PM
  [ # 11 ]

Hama, ik heb een kleine tip voor je die je echt moet doen, vraag eens aan jouw dealer of je een dagje met een 2.2 hdi mag rijden, in die auto zit namelijk wel ‘t echte Citroën veergevoel, geloof me, ik heb de proef gedaan, en ben helemaal niet onder de indruk van de vering van de 6 cylinders.

Profiel  
 
Gepost: 14 januari 2009 08:29 PM
  [ # 12 ]

Het veersysteem op de C6 met AMVAR reageert veel nauwkeuriger dan met bv een Actief geveerde XM of standaard C5 actief mogelijk is.
Ik zou echt eens kontroleren of de auto zowel aan de rechter als aan de linker kant hetzelfde resultaat geeft.  ( Dus een bult links of rechts vermijden ). Ik denk namelijk dat mogelijk een van de sensoren niet goed werkt. Aangezien het gemiddelde resultaat van links en rechts gebruikt word, kan bij het defect zijn van een de sensoren ( ook in een als goed ge-accepteerde stand kan voorkomen - eigen ervaring !! ).
Een garage zal dit niet zo eenvoudig vinden met de stadaard testen met het LEXIA uitlees-systeem.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 15 januari 2009 02:53 AM
  [ # 13 ]
andre.smulders schreef:

Het veersysteem op de C6 met AMVAR reageert veel nauwkeuriger dan met bv een Actief geveerde XM of standaard C5 actief mogelijk is.
...........

Mmm, klink een beetje denigrerend naar de Xm/C5 toe, en terwijl met die auto’s ook het nodige aan de hand kan zijn, zou je ook kunnen tikken:

Het veersysteem op de C6 met AMVAR reageert veel storingsgevoeliger dan met bv een Actief geveerde XM of standaard C5 actief mogelijk is.  ConfusedConfused:

Let wel, ik weet weinig van de C6 of AMVAR, maar als het gezeur nu al begint met allerlei sensortjes die in storing vallen en uitleesprobleempjes en “karaktereigenschappige” uitspraken van de dealer lijkt het mij dat niet alle vooruitgang vooruitgang is….(alweer niet).
En wederom is de dealer niet bij machte om de problemen het hoofd te bieden. Begon dit niet bij de DS ?

Ook vraag ik me af hoe “nauwkeurig” een auto eigenlijk moet reageren.
90% van de tijd stuurt zo’n ding, in onze contreien, recht vooruit op een mooi geplaveide (snel)weg, met een max snelheid van 120 km/uur. We gooien ‘m door de bochten genaamd op en afritten, en die superbe vering komt alleen goed van pas in die gemeentes die kicken op het neerleggen van steeds meer verkeersdrempels..

De zomaar wat meimerende, C6 liefhebbende, hydraktief rijder…

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 15 januari 2009 03:20 AM
  [ # 14 ]
georgeskawa schreef:

Hama, ik heb een kleine tip voor je die je echt moet doen, vraag eens aan jouw dealer of je een dagje met een 2.2 hdi mag rijden, in die auto zit namelijk wel ‘t echte Citroën veergevoel, geloof me, ik heb de proef gedaan, en ben helemaal niet onder de indruk van de vering van de 6 cylinders.

Net zo min als mijn vorige bericht Confused , mis ik het punt: wordt TS daar blijer van ? Zijn V6’en expres anders afgeveerd dan de diesels ?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 15 januari 2009 03:35 AM
  [ # 15 ]

Los daarvan, lees wat TS als eerste schrijft:

In mijn familie ben ik niet de enige met een C6 2.7 diesel en als ik een stuk heb gereden met een andere identieke C6 voel ik deze schok niet.

Ik vind overigens de C6 in het filmpje helemaal niet zo erg mooi veren - maar dat kan aan mij, of aan de weg, liggen. Ik zie ‘m een aantal keren duiken en een paar keer zo’n schop geven als waar TS over schrijft.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook