




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
:
:
:
Oliepomp staat hier buiten, de nokkenas drijft je ontsteking aan, toch?
Heeft de motor op deze ontsteking goed gedraaid, dan zou het nu weer moeten passen, lijkt me.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nokkenas drijft de oliepomp en de stroomverdeler aan. Bij de oudere typen met de stroomverdeler achterin zit de stroomverdeler recht boven de oliepomp.
Als je echt een oliepomp-probleem hebt, ben je nog niet klaar (oliepomp kan je alleen vervangen met de motor uit de auto, volgens mij).
Citroen!
Nee mijn ontsteking wordt aangedreven door de oliepomp, deze wordt wel aangedreven door de nokkenas.
Het voetje van de ontsteking pakte maar net de oliepomp. Het voetje van de ontsteking was ook beschadigd.
Dat bedoel ik DriverD. Ik kan me slecht voorstellen dat ie los zit maar hij zit zeker te laag Zou er geen mogelijkheid zijn de pomp (1 schroefje) weer vast te zetten, zonder het hele blok eruit te meubelen? Bij de gedachte krijg ik al nachtmerries





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kijk eens op deze link page 184 of 469 van “Second Section - Reconditioning”.
Je kan proberen boutje 1 uit deze link vast te draaien, nadat je de oliepomp en haar as omhoog gedrukt hebt.
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat dacht ik ook. De pomp door het gat onder omhoog drukken en weer borgen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb het de afgelopen dagen een beetje druk gehad, ben van plan de auto met de heftruck de schuur in te rijden en er onder te gaan kijken.
Dat wordt ook vrij spannend want ze staat natuurlijk helemaal naar beneden..
Die foto herinnerd me dat de pomp inderdaad met 2 bouten vast zit ipv. 1 aan de onderkant.
Als het meezit is alleen het plaatje krom en de borgmoer aan de zijkant van het blok die los zit
Dank





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Heb het de afgelopen dagen een beetje druk gehad, ben van plan de auto met de heftruck de schuur in te rijden en er onder te gaan kijken.
Is niet speciaal veilig he, ook niet voor de auto…














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
O gasten…. bij een ds kun je het carter niet onder de motor vandaan halen met de motor in de auto. Dus: oliepomp problemen? Motor compleet uitbouwen. Ook als je deksel van het oliefilter los maakt kun je niet bij die bouten komen hoor…
fijn weekend…
(ik vraag mij af of je wel de goed 123 hebt eigenlijk, en of de boel wel goed gemonteerd zit..)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Waar is dat ene geborgde boutje aan de buitenkant dan voor? Zit het oliepomphuis nog ergens intern vast?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja met een steun aan de binnenkant van het motorblok en 1 of 2 boutjes 14mm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is inderdaad niet echt veiling om met een heftruck aan de gang te gaan maar ik kan in ieder geval geen alternatieven verzinnen die niks kosten om alleen al dat ding in de schuur te krijgen.
1,5 ton kan de heftuck wel tillen en de auto weegt iets van 1250 kilo geloof ik.
Wat de 123 betreft, ik heb hem opgestuurd naar 123-ignition en die hebben hem weer helemaal in orde gemaakt aldus de man die hem gemaakt heeft. Het ziet er ook goed uit maar dat zegt niks.. Ik denk wel dat de ontsteking niet goed gezeten heeft op die pomp.
In het blok zit de pomp met 1 bout op zo’n lagerhouder vast. Het zou heel erg fijn zijn als die nog vast zit!
Ik zat nog te denken dat als deze bout los zit om de carterpan los te halen en dan met een verlengstuk de bout weer vast te maken. Maar dan moet het wel mogelijk zijn om de carterpan een paar centimeter te kunnen schuiven. Ik wordt een beetje zenuwachtig bij de gedachte om de hele motor eruit te moeten meubelen voor 1 boutje die los zit (Wat wel lijkt op een sterk verhaal)
Inmiddels staat de auto binnen..
De pomp zit niet los, ik heb er met een stuk hout en een hamer op geslagen maar er zit geen beweging in.
Hieronder heb ik wat foto’s gepost van de pomp en het wieltje bij de nokas, wat foto’s van het meten en een foto van de auto zoals die er nu bij staat
Het gedeelte van de ontsteking dat in de motor kan is 5,4cm, de ontsteking zelf kan er maar 5cm in, dit verklaart volgens mij wel waarom het voetje van de vorige ontsteking nogal een uitgewoonde indruk maakte (helaas heb ik hier geen foto’s van).
Het lijkt erop dat ik de pomp terug moet slaan en weer borgen maar omdat ik niet zo zeker van de zaak ben dacht ik nog even wat advies te vragen..
mss moet iemand die het ook open heeft liggen of een blok ergens heeft slingeren ook even nameten wat de waarden zijn.
.komma





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb ooit de kok horen fluiten…. dat de 123 die achterop zit een apart, afwijkend tussenstuk heeft?