Akkoord
Het wil nog niet erg.. Ik heb me gister op weg naar west-friesland en terug weer kapot zitten ergeren aan dat gehaper.
De auto trekt lekker op en rijd lekker door, dat wel.
Toen ik thuis kwam heb de boel weer eens goed bekeken.. alle bedrading zit goed, zoals het altijd gezeten had ook..
Ik de contactpunten iets wijder gezet. De ontsteking vroeger, later gezet.. 10x testen.. maakte allemaal niks uit.
Ik zit te denken.. laatst heb ik de condensator vervangen. Misschien maakt het wat uit.
Er zit nu een ducellier condensator op en ik heb een S.E.V. verdeler en bobine..
Ohja, kleppen stellen heb ik in oktober/november nog gedaan (8000 km terug?).. hoefde toen op een enkel klepje na, niks aan te gebeuren












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het kan je condensator zijn. 8000 km? dan mag je weer kleppen checken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja zo ongeveer.. Eigenlijk moet ik ff een logboekje maken. Ik rijdt aardig wat kilometers dus het tikt lekker aan.
Kleppen stellen zit zeker in de 10.000km beurt?
Ik heb geen idee hoe dat zit met verschillen zit in condensators, weet iemand daar iets van?
Groeten,
Nick
De condensator dient om de contactpunten te behoeden voor overmatig vonken en dus wegbranden. Als de condensator sluiting maakt loopt de auto niet.
Kijk voor uitleg hier.
Luister naar Boogaard en stel de carburatie af. Als de contactpunten te krap staan zal je ontstekingstijdstip later worden en gaat de motor stationair langzamer lopen. Op de meeste carburateurs zit een aanslagschroef voor het stationare toerental te verhogen/verlagen en een schroef voor de hoeveelheid lucht met stationair draaien. Meestal zit er onder beide schroeven een drukveertje en zit de stationair gasschroef bij de smoorklep-as en de stationaire luchtschroef ergens aan de zijkant.
Draai die stationaire luchtschroef iets in en uit en zet hem zodanig dat de motor zo regelmatig mogelijk loopt. Stel dan het toerental af met de aanslagbout voor de smoorklep, die vind je als je het kabeltje of stangetje volgt waarmee je gas geeft.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De condensator dient vooral voor het snel afvoeren van stroom uit de primaire spoel zodat de secundaire meer spanning opwekt!
Capaciteit is niet heel belangrijk als ze maar genoeg is. typische waarde 47 microFarad.
De gasklep(en) in een DS carbu zijn af fabriek afgesteld en daar moet je dus niet aan draaien. Soms staat de openingskoek van die klep ingeslagen en kan je het checken.
Klepstel interval van een DS is 6000 km!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Klepstel interval van een DS is 6000 km!!
NEE! Dat klopt niet! Klein onderhoud 5000 km, groot mét kleppen 10.000 km. Op Lpg zou ik 7500 voor kleppen en 15000 of één keer per jaar voor olie en filter aanhouden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Zorg ook voor een goed brandstoffilter…......kan ook een hoop gehaper oplossen!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Bedankt…
Ik heb de versleten/lekkende Solex carburateur wel eens vaker erafgehaald om hem op te knappen met een revisie-setje.. een aantal dingen vervangen dat stopte het lekken. De gasklep-as heeft (natuurlijk) zichzelf in de carburateur gesleten.
Dit heb ik toen gedicht met een rubber ring en een flinterdun gemaakt ringetje. Toen was ik van alle lekkage af en ben ik nog op en neer geweest naar italië en weet ik niet hoeveel kilometers gereden.
Laatst had ik de carburateur eraf om schoon te maken, nouja dat was hij op zich al. Ik heb dus wel een die stelschroeven gezeten van stationair en van stationair-luchtschroef. Dat maakte het verschil ook niet.
Toen ik hem weer in elkaar gezet heb en de carburateur leeg was heb ik de auto weer gestart en startte direct! (lijkt mij dat het lekker doorstroomt dan)
Welk filter bedoel je precies GW-tje? Na de brandstofpomp of in de tank?
Wat ik nog ga doen is de kleppen nakijken..
Voor de zekerheid oude kabels voor naar de verdeler etc. vervangen, goed isoleren. Speciale kabels nodig?
Olie en Filtert vervangen: filter gaat vanaf mei 2 jaar mee












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
koop originele kabels van Bougicord. Zie je af en toe voor weinag op ebay. Anders chyparse.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik bedoel een brandsstoffilter direkt voor de carburateur, dus direkt na de brandstofpomp zo je wilt. Als je gasklepas al zover is ingesleten wordt het dan geen tijd om daar nette nieuwe lagerbussen in te boren?
Misschien kunnen de BCCP boys in Gramsbergen iets voor je betekenen?
http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Zijn je puntjes niet ingebrand?
Misschien door de ‘verkeerde’ condensator dat het iets sneller is gebeurd als normaal? Ik had namelijk hetzelfde soort euvel. Mijn contactuntjes waren super snel ingebrand en zo een beetje snel kijken onder een donkere motorkap met allerlei lpg en brandstof slanger ervoor viel het me niet zo snel op. alleen toen ik de verdeler er echt uithaalde om dat allemaal te checken zag ik dat ze waren ingebrand.
Niet dat je nou meteen je verdeler eruit moet trekken maar effe goed kijken misschien.
Ruik je benzine?
Verder misschien je luchtfilter een beetje vies?
Bogaard, bedoel jij de bougiekabels?
Die heb ik een jaar geleden gekocht bij chyparse.
GW-tje, Ik heb het idee dat die filter wel schoon is omdat hij met een lege carburateur direct startte.. oftewel de carburateur volpompte.
Verder vind het veel te duur om zoiets te doen met die revisie-figuren. alles zit dicht dus ik denk lekker van af blijven
Mano, luchtfilter is in oktober schoongemaakt en geen benzinelucht
Ik geloof meer in het ontsteking verhaal.
Groeten












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. goed.
De bedrading moet natuurlijk in goede staat zijn. geen speciale draad nodig. Niet te dun.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>