Rammel uit stuurhuis/Slaan in het stuur
eDsuB
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 28-10-2006

Gepost: 27 januari 2009 01:24 AM

Ik ondervind regelmatig problemen die met het stuurhuis te maken lijken te hebben:
- Bij oneffen wegdek (klinkers ofzo) hard rammelachtig geluid vanonder het stuur (stuurhuis?),
- Bij enigzins snelle stuurbewegingen lijkt het stuur te haperen: Ik moet het stuur plotseling dan over een forse weerstand heentrekken (en wel zodanig dat ik ervan schrik). BTW: Dit is NIET de ESP (lampje gaat niet aan).
- Bij oneffen wegdek (wederom bijv. klinkers) slaat het stuur nogal. Dat heeft onze oude Peugeot 106 ook, maar die heeft geen stuurbekrachtiging etc.

Geen van deze problemen heb ik bemerkt bij de C4P vervangende auto’s die ik van de garage heb meegekregen.

De garage kan het niet goed vinden lijkt het. Inmiddels is een deel van de vering voor (veerschotels en deel van de schokbrekers) vervangen. Zonder effect…..

Ga vrijdag nog maar eens met ze testrijden om nog maar eens te duiden wat ik bedoel.

Inmiddels bijna 100.000km gereden.

Zijn er andere (G)C4P rijders die dit herkennen?

eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 27 januari 2009 11:52 AM
  [ # 1 ]

Hier blijven dergelijke problemen gelukkig uit.
Ik hoop dat je het probleem kan reproduceren ; maakt het voor de garage makkelijker om het op te lossen.

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 27 januari 2009 12:13 PM
  [ # 2 ]

Ik herken het ook niet. Men vader heeft echter ook eens dat rammelend geluid gehad, en bij hem waren het de stabilisatorstangen die vervangen moesten worden.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
GrandBateau
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 27 januari 2009 01:10 PM
  [ # 3 ]

als je wagen een hydraulische stuurbekrachtiging heeft eens (laten) nagaan of er geen olie-lekkage is en/of het peil OK is?

Heb dgl. lekkage ooit voorgehad met een Alfa 156JTD en dat kostte me naast de herstelling ook een nieuwe broek Confused

ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km

Profiel  
 
eDsuB
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 28-10-2006

Gepost: 29 januari 2009 01:58 AM
  [ # 4 ]

Heb zelf ook al aan de stuurbekrachtiging gedacht voor wat betreft dat slaan in het stuur en de stuurhaperingen. Dat haperen doet ie ook niet altijd….

eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 29 januari 2009 11:30 PM
  [ # 5 ]

Re: Rammel uit stuurhuis/Slaan in het stuur

eDsuB schreef:

Zijn er andere (G)C4P rijders die dit herkennen?

Yups, hiero!


Ik heb het een half jaar geleden ook gehad.

Ze Hebben ze een setje lagerbussen van m’n stabilisatorstang vervangen. De wagen bonkte heel erg bij scheve belasting. (bijv. door een putje rijden of scheef over een vluchtheuvel)

Bij mij waren twee lagerbussen van de stabilisatorstang stuk. Dit had als gevold dat bij ongelijke belasting van de voorwielen (dus meer links of meer rechts) de stabilisatorstang niet goed zijn werk deed en dus de krachten niet over beide wielen overbracht. De stang zat wat los. Kan verder geen kwaad, maar het is geen prettig geluid/gevoel.

Wanneer je met 1 wiel bijv. door een kuil of over een wat hoge/diepe putdeksel reed, hoorde je echt een heel knokkend geluid, vergezeld met een dito gevoel in het stuur. Hoorde en voelde een beetje alsof het betreffende wiel niet helemaal goed vast zat. Alsof het wat speling op de naaf had. Bij Citroën A’dam hadden ze het nog niet eerder gezien.

Profiel  
 
Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 02 februari 2009 09:54 PM
  [ # 6 ]

De dame heeft elektrische stuurbekrachtiging. Mogelijk zou een storing in de stroomtoevoer (los kontaktje bv) dit effect kunnen veroorzaken?? Zou het gevoel van “over een weerstand heentrekken” kunnen geven Confused

Ik heb er hier geen last van.

Gerrit

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  
 
eDsuB
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 28-10-2006

Gepost: 05 februari 2009 02:03 AM
  [ # 7 ]

Re: Rammel uit stuurhuis/Slaan in het stuur

tilanus schreef:
eDsuB schreef:

Zijn er andere (G)C4P rijders die dit herkennen?

Yups, hiero!


Ik heb het een half jaar geleden ook gehad.

Ze Hebben ze een setje lagerbussen van m’n stabilisatorstang vervangen. De wagen bonkte heel erg bij scheve belasting. (bijv. door een putje rijden of scheef over een vluchtheuvel)

Bij mij waren twee lagerbussen van de stabilisatorstang stuk. Dit had als gevold dat bij ongelijke belasting van de voorwielen (dus meer links of meer rechts) de stabilisatorstang niet goed zijn werk deed en dus de krachten niet over beide wielen overbracht. De stang zat wat los. Kan verder geen kwaad, maar het is geen prettig geluid/gevoel.

Wanneer je met 1 wiel bijv. door een kuil of over een wat hoge/diepe putdeksel reed, hoorde je echt een heel knokkend geluid, vergezeld met een dito gevoel in het stuur. Hoorde en voelde een beetje alsof het betreffende wiel niet helemaal goed vast zat. Alsof het wat speling op de naaf had. Bij Citroën A’dam hadden ze het nog niet eerder gezien.

Dit klinkt heel herkenbaar. Zal de garage tippen over de lagerbussen van de stabilisatorstang.

eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen

Profiel  
 
eDsuB
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 28-10-2006

Gepost: 04 maart 2009 12:01 AM
  [ # 8 ]

Ik ga nog horen of dit het idd is bij mijn auto.
De garage meldde wel dat er bij Citroen al een melding bekend is die gaat over de lagerbussen van de stabilisatorstang.

De auto is nu bij de garage ivm een inzakkende vering (lekke balg). Checken ze metteen wee dat slaan in het stuur.

wordt vervolgd.

eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 04 maart 2009 12:45 AM
  [ # 9 ]

eDsuB, het rammelen herken ik maar het “slaan in het stuur” beslist niet daarom reageerde ik ook niet maar het gerammel is inmiddels van dien aard dat mijn vrouw het vanmiddag zelfs hoorde, ik ging er zelf altijd vanuit dat het een Franse auto was die dat soort geluiden standaard had.

Ben vanmiddag bij de garage geweest (twee versleten banden) en die vonden geen abnormale geluiden klinken.

Hou ons op de hoogte, ik weet wat het is om met te ruime stabilisator stangen te rijden (ervaring in de Renault Laguna versie 1) en na doorlezig van dit topic dacht ik “Eureka” dat is het.

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
eDsuB
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 28-10-2006

Gepost: 29 maart 2009 03:58 AM
  [ # 10 ]

Laatste nieuws: Er moet een nieuw stuurhuis in…..wacht nu tot dat arriveert bij de dealer (komt uit Frankrijk).

edit: Nadat m’n vering weer is gerepareerd rij ik gelukkig wel weer in m’n eigen GC4P

eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 29 maart 2009 01:56 PM
  [ # 11 ]

Da’s balen. Hebben ze ook gezegd wat er nu precies stuk was aan het stuurhuis?
Hopelijk kan je weer snel de weg op.  Wink

Profiel  
 
eDsuB
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 28-10-2006

Gepost: 01 april 2009 01:02 AM
  [ # 12 ]

Geen idee wat er kapot is.

Gelukkig rij ik wel weer (in afwachting van het stuurhuis uit La France).
Dat rammelen en slaan is vooral erg irritant. Maar minder irritant dan in een andere auto rijden.

eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen

Profiel  
 
AlbertW
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 17-01-2008

Gepost: 06 april 2009 10:18 PM
  [ # 13 ]

Geklapper voortrein

Na circa 1,5 jaar zeer prettig rijden begon een geklapper uit te voortrein op te stijgen. Als gevolg van een assymetrische afrol van bijvoorbeeld een drempel werd de voortrein assymetrisch belast. Dit veroorzaakt een klapperend geluid. Na verloop van tijd kwam ook een soort ‘knoekend’ geluid bij het draaien van het stuur erbij.
De dealer heeft onlangs onder een beroep op de coulanceregeling (de auto is nu 27 maanden jong) de lagers van de stabilisatorstang en de linker fuseepen vervangen. Slijtage vond men. Beide problemen zijn inderdaad verholpen, maar eigenlijk zou het niet mogen met een jonge auto (en ik rijd zeer beschaafd over drempels etc.).

Wie herkent deze problemen ?

Profiel  
 
eDsuB
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 28-10-2006

Gepost: 10 april 2009 12:06 AM
  [ # 14 ]

JAAAA.
Dat knoeken heb ik (nog) niet.
Wel dat ik (niet altijd) bij snel genomen bochten ik het stuur over een forse weerstand lijk te moeten trekken. Dat is zo sterk dat het me al een paar keer een schrikreactie heeft gegeven. Dit effect heb ik nog nooit bij een leen C4P gemerkt.
Klapperen en slaan doet de auto al vanaf vorig jaar zomer (toen 1,5 jaar oud en ong 75.000km). Inderdaad vooral bij assymetrisch belasten van de voortrein (kuilen, scheef een drempel over, etc)
De garage kon het eerst niet vinden, daarna een deel van de vering vervangen (zonder merkbaar effect).
Onlangs is geconstateerd at het aan het stuurhuis ligt. Die gaat nu vervangen worden (bijna 2 jaar/100.000km gereden) onder garantie. (nu alweer twee weken wachten op het onderdeel!!)
Ik heb ze de tip van de stabilisatorstanglagerbussen aan de hand gedaan, daar bleek bij Citroen al eea. over bekend te zijn. Kennelijk bij mijn auto niet het geval

eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 10 april 2009 03:06 AM
  [ # 15 ]

Die stabilisatorstanglagerbussen daar heb ik ook problemen mee gehad, bij mij na 10.000 km al. Toen ook vervangen en sindsdien geen probleem meer mee gehad.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook