Het douvrin-blok van citroen-peugeot-volvo-renault is enkel een 6 cilinderblok in v-vorm. Deze motor kwam voor het eerst op de markt in de Peugeot 604, Volvo 260 en de Renault 30. Later vond er een eerste modificatie plaats voor de Peugeot 505 en de Alpine 310V6. Weer later stond het blok in de Renault 25V6, Citroen Xm en Peugeot 605,
In de Citroen Cx is nooit een douvrin-blok serie-matig ingebouwd. Wel zijn er een paar proto’s van de Cx met een V6 in een test-fase uitgeprobeerd.
( uitprobeersels voor de eerste Xm )
De 2L en de 2,2L blokken zijn geen Douvrin-motoren.

Totaal aantal Berichten: 2949
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gijs de Jonge schreef:Het douvrin-blok van citroen-peugeot-volvo-renault is enkel een 6 cilinderblok in v-vorm. Deze motor kwam voor het eerst op de markt in de Peugeot 604, Volvo 260 en de Renault 30. Later vond er een eerste modificatie plaats voor de Peugeot 505 en de Alpine 310V6. Weer later stond het blok in de Renault 25V6, Citroen Xm en Peugeot 605,
In de Citroen Cx is nooit een douvrin-blok serie-matig ingebouwd. Wel zijn er een paar proto’s van de Cx met een V6 in een test-fase uitgeprobeerd.
Maar ze lekken net zo hard, dus er is een overeenkomst, ..
Gijs de Jonge schreef:De 2L en de 2,2L blokken zijn geen Douvrin-motoren.
Wikipedia is niet alwetend, maarrrr….
http://nl.wikipedia.org/wiki/Douvrin-motor
En ook:
The PRV story begins in 1966 when Peugeot and Renault entered a cooperative agreement to manufacture common components. The first joint subsidiary, La Française de Mécanique (also called Compagnie Française de Mécanique or simply FM) was launched in 1969. The FM factory was built in Douvrin near Lens in northern France. The PRV engines are sometimes referred to as “Douvrin” engines, though that name is more-commonly applied to a family of straight-4s produced at the same time.
En daarnaast is het lekker makkelijk refereren.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Totaal aantal Berichten: 755
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gijs de Jonge schreef:Het douvrin-blok van citroen-peugeot-volvo-renault is enkel een 6 cilinderblok in v-vorm. Deze motor kwam voor het eerst op de markt in de Peugeot 604, Volvo 260 en de Renault 30. Later vond er een eerste modificatie plaats voor de Peugeot 505 en de Alpine 310V6. Weer later stond het blok in de Renault 25V6, Citroen Xm en Peugeot 605,
Er staan hier hele discussies over de Douvrin blokken in CX-en en dan ga jij beweren dat die nooit seriematig in een CX geplaatst zijn. Grappig…..
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als men het heeft over ‘de Douvrinmotor’ heeft men het (in CX-kringen wel te verstaan) altijd over de viercylinderuitvoeringen.
De V6 heet dan ook Douvrin-V6...
En nee: die liggen inderdaad niet in CX-en…(geen ruimte/ hoogte genoeg).
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 4311
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Pascal schreef:
Bovendien heb je de kans dat de koppakking er al na drie-en-een-halve ton uit blaast, kun je wéér aan de slag.
Waar heb je het over , 350.000km met een koppakking en dan zeuren dat ie kapot is ??
En een carterpan pakking is zo vervangen.

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Re: even kwijlen…
freek schreef:Omdat ik hoorde dat er op de duitse site mobile.de veel auto’s te koop worden aangeboden nam ik een kijkje en selecteerde ‘cx’. Er kwamen zowaar 49 cx’en naar voren, waaronder deze hele mooie:
http://www.janzen-klassik.de/index.php?id=192
Ze bestaan dus nog steeds: vrijwel nieuwe cx’en. En dan is de prijs van 9500,- zo op het oog helemaal niet zo verkeerd. Stel dat je 10000,- te besteden hebt dan is de keuze tussen de eerst de beste polo o.i.d. en deze toch snel gemaakt?
Blijft natuurlijk wel het feit of het verstandig is om met zo’n mooie CX aan het dagelijks verkeer deel te nemen.
Daar kun je dus beter een slechtere voor nemen of die Polo.
Heb um zelf ook, zo’n 20TRE (met inmiddels 58.000km op de teller)
Loopt als een tierelier en is nog zuinig ook (1:12 !!) en ja die 2 ltr zweet wat…..
Groet,
Marcel
Déesse - Alleen de naam al…...

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
citro-power schreef:Pascal schreef:
Bovendien heb je de kans dat de koppakking er al na drie-en-een-halve ton uit blaast, kun je wéér aan de slag.
Waar heb je het over , 350.000km met een koppakking en dan zeuren dat ie kapot is ??
Hahaha, als je mijn stukje beter leest (en mijn andere reacties op soortgelijke onderwerpen; het ‘neersabelen’ van Douvrin-CXen), dan zou je zien dat het een knipoog is naar hen is die altijd maar zemelen over Douvrin’s…het was dan ook licht sarcastisch bedoeld.
Er zijn er altijd een paar die die hint niet snappen.
Zoals je in mijn autolijst kunt lezen rij ik al ruim een jaar met veel plezier (en weinig trammelant…) in een 20RE..
‘Spirit of avant-garde’

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Pascal schreef:citro-power schreef:Pascal schreef:
Hahaha, als je mijn stukje beter leest (en mijn andere reacties op soortgelijke onderwerpen; het ‘neersabelen’van Douvrin-CXen), dan zou je zien dat het een knipoog is naar hen is die altijd maar zemelen over Douvrin’s…het was dan ook licht sarcastisch bedoeld.
Er zijn er altijd een paar die die hint niet snappen.
Zoals je in mijn autolijst kunt lezen rij ik al ruim een jaar met veel plezier (en weinig trammelant…) in een 20RE..
Het leek me ook al zo raar.

Totaal aantal Berichten: 3762
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Je bedoelt dus de ZPJ en ZPJ4 blokken?
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Totaal aantal Berichten: 1205
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Yep, ook wel de PRV-V6 genoemd, naar PeugeotRenaultVolvo, de eerste afnemers van het blok dus. Dankzij PSA had Cit ook in ene een V6 ter beschikking.
De innovatieve motoren van Cit zelf hebben het vaak (net?) niet gehaald, als ik me een boek goed herinner:
- V8 voor Traction 22CV
- water- of luchtgekoelde 4 of zelfs 6-cil boxer voor DS
- Birotor (had ook in CX moeten zitten, maar na GS project helemaal afgeblazen dus maar weer de DS-4-pitters afgestoft)
- Daarna, hm, ja, da’s allemaal PSA geloof ik. Wat wel weer mooie V6 en dieselblokken op heeft geleverd.
Sommigen hier zullen nog vast meer details weten.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Blijft natuurlijk wel het feit of het verstandig is om met zo’n mooie CX aan het dagelijks verkeer deel te nemen.
Daar kun je dus beter een slechtere voor nemen of die Polo.
Even terug naar het topic: natuurlijk is het zonde om met zo’n ‘gloednieuwe’ CX dagelijks te rijden. Het is meer de vergelijking wat je voor zo’n bedrag ook kan kopen: een eenheidsworst zonder emotie, met een forse afschrijving. Voor het dagelijks verkeer koop je gewoon een BX’je voor weinig, en als de zon schijnt ga je lekker met je gloednieuwe CX toeren. En wat voor motor er in ligt is dan niet eens zo belangrijk.