ik bezit een cx 2400 ie pallas automaat al ongeveer 10 jaar, vorig jaar heb ik er een g3 installatie in laten bouwen.
heb er nu ongeveer 8000km
meegereden en de motor werd eigenlijk niet goed warm dus thermostaat vervangen, nu wordt hij warm en daarmee begint mijn probleem
normaal loopt een gas auto slecht als hij koud is, bij mij is het dus anders om , hij loopt ongeveer de eerste 15 km echt geweldig en trekt als een lier , net als of hij op benzine rijdt, totdat de motor warm is !!
als ik hem dan stationaar laat lopen is het alsof hij op 3 poten loopt. geef ik gas dan happert hij wat, rijdt hij eenmaal dan is het bijna niet voelbaar dat hij slecht loopt. schakel ik hem over na benzine dan is alles weer goed.
Mijn idiee was terug naar de inbouwer want er klopt iets niet met het gas gebeuren. die heeft hem aan de computer gehangen en zegt dat het een ontstekings probleem is.
gas is veel gevoeliger voor een ontstekings probleem dan benzine zegt hij
daar kan ik in komen als de auto koud is,maar niet als hij warm is !!
maar goed, nieuwe bougies ,bougie kabels rotor en verdeler kap.
helpt allemaal niets, wie heeft raad !!!!
kort samen gevat
hij loopt super op benzine en gas als hij koud is en als hij warm is eigenlijk alleen nog maar goed op benzine.
alle raad is welkom
bvb mijn dank.



Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 17-11-2008
- GS/GSA GS X2
- Xsara Millesime 1.6
gas
Hallo, Warmac
Het starten zal hij op benzine doen; daarna moet hij overschakelen
op gas , wordt de benzine toevoer daarna wel goed afgesloten? : Als
dit niet het geval is zal hij teveel brandstof krijgen en gaan verzuipen. Als de motor nog koud is zal hij wel wat extra kunnen
gebruiken, daarna niet meer. Denk maar aan het choke principe.
Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes, Tosh51
wellicht een andere type bougie ?? naarmate de motor warmer wordt heeft de vonk er meer moeite mee om over te springen (met name bij het dan ijlere gas). je zou de elektrode afstand een fractie kunnen verkleinen of een ander type bougie: er zijn immers ook koude resp. warme bougies >>> fff googelen bijv. link
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
juiste afstand tussen electrode v/d bougie?? is al snel 0,1 -0,2 mm kleiner om goed op LPG te lopen.
ook klepspeling gemeten en gesteld??
bij mijn 404 had ik een bobineprobleem , de koelolie in de bobine werd langzaam warm, en deed ie zijn werk niet.
na bobine te hebben vervangen was het euvel opgelost
You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist
Land Rover Defender 110" ‘85
CX TRS ‘87
Talbot Samba Cabrio ´85
Volvo 245 Tic ´83
CX 2500 diesel ‘79
Volvo 245 GLT ‘84
Hallo allemaal,
De aangezogen lucht voor de verbranding moet zo koel mogelijk zijn.
Is de winterstand van de luchtinlaat geblokkeerd? (ik bedoel eigenlijk dat je moet voorkomen dat er lucht voorverwarmd wordt door het uitlaatspruitstuk). Dat is noodzakelijk om altijd zo koel mogelijke lucht aan te kunnen zuigen, het liefst direct van achter de grill vandaan. Daardoor krijg je meer volume aan lucht, dat is beter voor de verbranding, zeker bij gas.
Verder helpt het om de ontsteking een paar graden te vervroegen. Bij mijn suburban heb ik na veel expirimenteren de ontsteking 3 graden vroeger gezet.
Blijft een kwestie van proberen en expirementeren.
jan.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Re: gas
tosh51 schreef:Hallo, Warmac
Het starten zal hij op benzine doen; daarna moet hij overschakelen
op gas , wordt de benzine toevoer daarna wel goed afgesloten?: Als
dit niet het geval is zal hij teveel brandstof krijgen en gaan verzuipen.Als de motor nog koud is zal hij wel wat extra kunnen
gebruiken, daarna niet meer. Denk maar aan het choke principe.Ik hoop dat je er iets aan hebt, succes, Tosh51
Dit is iets wat zeker de moeite waard is om eens even te checken, dank je !!
citroen23 schreef:wellicht een andere type bougie ?? naarmate de motor warmer wordt heeft de vonk er meer moeite mee om over te springen (met name bij het dan ijlere gas). je zou de elektrode afstand een fractie kunnen verkleinen of een ander type bougie: er zijn immers ook koude resp. warme bougies >>> fff googelen
bijv. link
als de lucht ijler is heeft de vonk dus meer moeite om over te sringen zeg je, nou denk ik dus ( vergeef me als het fout is ) goed dan ga ik de afstand van de elektode vergroten zo dat je een krachtiger vonk krijgt, dus relatief ook meer tijd om te onsteken. verklein ik dan krijg ik zowiezo een miezerig vonkie en die springt dus zeker niet meer makkelijk over ? of denk ik nu krom ??
andere bougie heb ik al nagevraagd. die geeft het kennelijk niet !
laat in elk geval jouw gedachten eens horen over mijn bougie idiee !!
bvb mijn dank
warmac schreef:citroen23 schreef:wellicht een andere type bougie ?? naarmate de motor warmer wordt heeft de vonk er meer moeite mee om over te springen (met name bij het dan ijlere gas). je zou de elektrode afstand een fractie kunnen verkleinen of een ander type bougie: er zijn immers ook koude resp. warme bougies >>> fff googelen
bijv. link
als de lucht ijler is heeft de vonk dus meer moeite om over te sringen zeg je, nou denk ik dus ( vergeef me als het fout is ) goed dan ga ik de afstand van de elektode vergroten zo dat je een krachtiger vonk krijgt, dus relatief ook meer tijd om te onsteken. verklein ik dan krijg ik zowiezo een miezerig vonkie en die springt dus zeker niet meer makkelijk over ? of denk ik nu krom ??
andere bougie heb ik al nagevraagd. die geeft het kennelijk niet !
laat in elk geval jouw gedachten eens horen over mijn bougie idiee !!
bvb mijn dank
Nee,nee: afstand verkleinen: die bobine geeft maar een max spanning af !!! dus als je die afstand vergroot springt hij helemaal niet meer over.
zet ze met een voelermaatje op 0.6mm (als het orgineel 0.7 is !!)
dus de afstand een tiende (1/10) verkleinen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
pp! schreef:juiste afstand tussen electrode v/d bougie?? is al snel 0,1 -0,2 mm kleiner om goed op LPG te lopen.
ook klepspeling gemeten en gesteld??
bij mijn 404 had ik een bobineprobleem , de koelolie in de bobine werd langzaam warm, en deed ie zijn werk niet.
na bobine te hebben vervangen was het euvel opgelost
lees eens als je wil mijn bougie verhaal op een andere reactie. als dat fout is hoor ik het graag.
kleppen staan perfect en kan me eigenlijk niet voorstellen dat dan je auto op drie poten lijkt te lopen, graag meer uitleg !
en wat bobine betreft, ja het zou kunnen zijn dat zijn vonk te zwak is. aan de andere kant denk ik dan hij kan niet ’ ruiken ’ wat hij moet onsteken benzine of gas. en op benzine loopt de cx super !!
is er een manier om te kunnen zien of zijn vonk sterk genoeg is ??
bedankt voor je reactie.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat voor installatie zit er in jouw cx? Merk, type?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
citroen23 schreef:warmac schreef:citroen23 schreef:wellicht een andere type bougie ?? naarmate de motor warmer wordt heeft de vonk er meer moeite mee om over te springen (met name bij het dan ijlere gas). je zou de elektrode afstand een fractie kunnen verkleinen of een ander type bougie: er zijn immers ook koude resp. warme bougies >>> fff googelen
bijv. link
als de lucht ijler is heeft de vonk dus meer moeite om over te sringen zeg je, nou denk ik dus ( vergeef me als het fout is ) goed dan ga ik de afstand van de elektode vergroten zo dat je een krachtiger vonk krijgt, dus relatief ook meer tijd om te onsteken. verklein ik dan krijg ik zowiezo een miezerig vonkie en die springt dus zeker niet meer makkelijk over ? of denk ik nu krom ??
andere bougie heb ik al nagevraagd. die geeft het kennelijk niet !
laat in elk geval jouw gedachten eens horen over mijn bougie idiee !!
bvb mijn dankNee,nee: afstand verkleinen: die bobine geeft maar een max spanning af !!! dus als je die afstand vergroot springt hij helemaal niet meer over.
zet ze met een voelermaatje op 0.6mm (als het orgineel 0.7 is !!)
dus de afstand een tiende (1/10) verkleinen.
snelle reactie leuk !!
ja in wat je hier vertelt zit logica en ik denk dat je gelijk heb, dus ik ga je voorstel uit proberen , alleen smerig koud buiten dus even moed verzamelen. verder zag ik nog vervroegen van het tijdstip van ontsteking staan, daar kan ik in komen . Hoe denk jij daar over ??
hartelijk bedank en ik hou je op de hoogte
warmac schreef:
verder zag ik nog vervroegen van het tijdstip van ontsteking staan, daar kan ik in komen . Hoe denk jij daar over ??
hartelijk bedank en ik hou je op de hoogte
Raad het af: onsteking verloopt niet ongeacht temp. v/d motor. Bovendien loopt hij op benzine prima zowel koud als warm.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
waterman771 schreef:Wat voor installatie zit er in jouw cx? Merk, type?
merk bigas type gasinjec van R en R gas














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hmm… jammer… had je landi Lsi dan kon ik hem uitlezen voor je.
Neem anders eens contact op met Luccio engineering in amstedam, da’s de man die de software voor de meeste installaties maakt namelijk Hij heet Marcel Snoek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
citroen23 schreef:warmac schreef:
verder zag ik nog vervroegen van het tijdstip van ontsteking staan, daar kan ik in komen . Hoe denk jij daar over ??
hartelijk bedank en ik hou je op de hoogteRaad het af: onsteking verloopt niet ongeacht temp. v/d motor. Bovendien loopt hij op benzine prima zowel koud als warm.
Hallo
na veel “gekloot ” gewoon 4 nieuwe bougies gekocht, deze allemaal op .6mm gezet en zie daar proleeem opgelost.
iedereen hartelijk bedankt voor alle tips en vooral jij !!!
groetjes warmac ( doedelzak spelende cx rijder )




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Fijne info. Mijn 2400 GTi, LPi, heeft hetzelfde probleem. Loopt goed op benzine maar op gas lijkt ie op 3 poten te lopen. Oorzaak is, volgens Carbalt, de ontsteking.
Ik vroeg mij af of er al een 123 bestaat voor de 2400 GTi. Die schijnt in ontwikkeling te zijn, iemand meer info?
Ik ga in ieder geval de bougie’s vervangen, kijken of dat helpt. Welk merk en type heb jij gebruikt?