Ik moet een andere multieriem krukaspoulie hebben voor mn 2.1TD uit ‘97. Deze heeft een 6ribs poulie, afhankelijk waarvan is het een 5 of een 6 ribs ?
Ik heb nog 2 type 1 dieselblokken liggen maar volgens mij zijn die 5 ribs. (moet ik nog nakijken). Is het een type1-type2 gevalletje? of wel-niet airco uitvoeringen? En zijn er ook benzine uitvoeringen met dezelfde 6ribs poulie? Dat vergroot mn kans op het vinden weer
Ouwe mopperkont
Ik heb hem nu niet bij de hand, maar ik heb nog een splinternieuwe 2.0 16v poelie liggen. Zou je even op service.citroen.com moeten kijken of die t zelfde is… Prijs komen we dan wel uit
Xsara Coupe
Die heb ik gisteren vervangen op mijn 2.1TD aut van eind 99.
Bij mij 5 ribbels die door de riem worden afgedekt.
Ik heb gekozen voor een nieuwe, aan de oude is niets te zien maar hij stinkt wel naar verbrand rubber
Weet je zeker dat het de poelie is?
Groet, Piet
Ik ben niet zo bekend met diesels, maar ik dacht dat bij de V6’en ergens vanaf 1998 6-ribs poelies werden gebruikt. Ik heb zelf een V6 automaat uit ‘95 met 5-ribs poelies, behalve de dynamo, die heeft 6 ribben… rara
Volgens mij lopen die riemen bij een benzinemotor wel heel anders, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de krukaspoelie anders is.
Groetjes Erik!
Piet Visser schreef:
Weet je zeker dat het de poelie is?
Ik had hem gister in mn handen en een deel van het rubber wordt er aan de binnenkant uitgeperst. Dus dat dat niet lekker zit is al een feit
Lampje:
je hebt idd heleboel variaties in die riemen, afhankelijk van waar alle appendages zitten zoals dynamo en hydroliek pomp. T enige verschil zit hem denk ik in 5 of 6 ribs, en dat een type1 nog wel eens een V snaar heeft voor de hydroliekpomp ipv de multiriem
Ouwe mopperkont
De hoeveelheid rubber die er aan de achterzijde tussenuit komt is bij een nieuwe evenveel.
De enige aanwijzing van slijtage is het vormen van barstjes in het rubber en natuurlijk het piepen na het starten of bij het aanzetten van de airco.
Dat piepen had mijn auto in het begin ook, bij mij bleek de spanner achter de hydroliek pomp de schuldige.
Het onderste oog was helemaal ovaal geslagen, waardoor de riem lag te klapperen en piepen.
Ik heb toen de spanner en beide rollers compleet vervangen waarna de wagen een maand of drie stil was.
Toen het piepen weer terugkwam (twee weken geleden) bleek de poelie idd stuk.
De spanner was iets van 60/70 euries en de poelie 175 euro vandaar dat ik je vroeg of je het zeker weet.
Groet, Piet
Ik had geen last van piepen, ik kwam dit tegen nu ik bezig ben met mn d-riem te vervangen. Hij lag volgens mij goed op spanning maar als ik het me goed herinner was deze poelie al niet loepzuiver aan het roteren.
Klapperen heb ik wel ene keer gehad maar toen stond de riem niet meer goed op spanning
Ouwe mopperkont