







Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Even van horen zeggen een probleem met een 2500D uit ‘78.
Al enige tijd speelt er het probleem dat de kachel het matig doet. Gisteren, maar waarschijnlijk al veel langer, bleek de motor niet warm te worden. Dit is zowel op een metertje te zien als met de handen te voelen. Thermostaat getest en die lijkt te functioneren.
Vervolgens twee kartonnen achter de grille, motor warmt nu wel op maar…...dynamo laadt niet meer bij volgens de meter….??. Een karton weggehaald en dynamo doet weer mee. Motor wordt wel wat warmer maar blijft duidelijk te koud. Dit probleem speelt vooral de laatste koude maand.
Het rijden met kartonnen voor de radiateur lijkt me niet echt de oplossing voor een koud blijvende motor, hoewel vroeger bij vrachtauto’s wel gebruikelijk. En hij klinkt dan wel als een vrachtauto , maar heeft iemand enig idee wat er loos kan zijn en waarom de motor niet opwarmt?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Wat een raar verhaal. Dat van die dynamo dan…
Er zit toch wel kvs in? Misschien een domme vraag…..
Lucht in het systeem?








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ja dat van die dynamo schaar ik zelf maar onder de ondoorgrondelijke problemen die een CX soms geeft en vaak zelf weer oplost.
Er zit zeker KVS in het systeem. Een verstopping wellicht?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Als de thermostaat goed werkt zou de radiateur pas warm mogen worden als de motor op bedrijfstemperatuur is. Is dat ook zo? Of word de radiateur eerder warm? Dan kom je toch op een thermostaat uit.
Dat dynamo verhaal kan ik niet verklaren. Raak je niet ergens een kabel die dan net los schiet oid?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Uiteindelijk bleek toch de thermostaat overleden net als de kachelradiateur. Problemen opgelost
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mooi! Maar hoe ben je daar dan achter gekomen?