Brandstofverbruik Xsara Picasso
M.J.Hendriks
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-02-2009

- Xsara Picasso 1.8I 16V
Gepost: 03 februari 2009 10:00 PM

Hallo,

Ik ben sinds drie weken in het bezit van een Xsara Picasso 1.8 V16 bj. 2005.
Wagen bevalt goed rijd ook lekker er zit tot nu tot eigenlijk maar een nadeel aan en dat is het verbruik van brandstof,  nu twee tankbeurten verder en kom tot de schrikbarende conclusie dat het verbruik 9.5km op 1 ltr. benzine is.
Het rijgedrag van ons is normaal niet sportief ofzo, e.e.a. stadswerk en snelweg.
Ik heb hiervoor gereden in een Renalt Espace 2.0ltr uit 2000 en die had betere resultaten op een liter benzine dan de xsara.

Heb dit ook gemeld bij de dealer maar die doet dit af als een doodnormaal gebruik voor deze wagen.

Wie heeft hier ook ervaring mee, met zulk verbruik en is hier iets aan te doen.

Mooi blauw is…...geen groen

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 03 februari 2009 10:13 PM
  [ # 1 ]

Het is koud buiten. vergeet dat niet.

Mijn gemiddelde staat op 1 op 12, en dat is te veel stad.

Je doet dus iets niet goed.

Hoe is het met het luchtfilter enzo?

 

Profiel  
 
M.J.Hendriks
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-02-2009

- Xsara Picasso 1.8I 16V
Gepost: 03 februari 2009 10:27 PM
  [ # 2 ]

Hoi Rene
Wagen komt eigelijk net uit de Garage waar hij een volledige 60.000km beurt heeft gehad, en naar dat ik weet ook alle filters zijn vervangen.

Rijgedrag echt rustig gedeeltelijk kleine korte stukken (15km) maar ook snelweg wordt regelmatig aangedaan.

Als deze wagen net als bij jou een verbruik zal hebben van 1:12 is dit inderdaad axeptabel.

ben benieuwd naar sugesties

Mooi blauw is…...geen groen

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 03 februari 2009 11:07 PM
  [ # 3 ]

Ik let wel op de display,  rij rustig, en schakel snel door.

Soms scoor ik ook wel eens 1 op 5 Laughing

 

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 10 februari 2009 02:37 PM
  [ # 4 ]

Met zn tweejen erin:
Als ik rustig rijd staat het verbruik op de computer 6.5/100, bergaf of geen wind staat hij wel eens een moment op 4/100
Iets sneller contstante bij 100km/u 7.5/100 of 8.5/100
Bij stevig accelereren 13/100

Op de autobahn verleden weekend, stapte ik bij 130 vol op de vloer met het gaspedaal (vergeleken met mijn vorige V6 Niet indrukwekkend maar het voldeed) en reed ik naar de 180km/u. Vanaf 130km/u heeft de picasso echter geen leuk verbruik meer. 13/100 14/100.
Meer als 180 zat er niet echt in of ik moest wachten op uitloop waar ik hoogstens denk ik 190 mee had gehaald.
Ik voelde me redelijk veilig bij 180, al was ik iets alerter op eventuele rare carroseriebewegingen vanwege dat dit een hoge auto is, maar dat viel reuze mee.

Met 4 volwassenen:
Rustig rijden 8.5/100

Dit zijn dus momentverbruiken, geen gemiddeldes.
Je ziet nu gauw wat je veel meer verbruikt met een snelle rijstijl en meer personen erin.

Mijn vorige auto was een opel V6. Op 180km afstand verbruikte ik 13 euro meer benzine dan deze 1.8-16v.
De verjaardagen waar ik naartoe moet liggen al gauw 180km ver.
Dus met 8 verjaardagen bespaar ik alweer 100 euro per jaar Very Happy

Elk verbruik wat hier genoemd word geld dus concreet als je dat ook 100km afstand volhoud. Daarom bestaat er een gemiddeld verbruik. En die is nu voor iedereen anders dus ik vermeld daarom deze momentverbruiken, zodat je daaruit kan kiezen of vergelijken.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 10 februari 2009 02:44 PM
  [ # 5 ]

Ik heb wel een tip, zet je boordcomputer op momenteel verbruik (zónder dat streepje met dat bolletje erop voor dat afgebeelde autootje op je display).
En rijd zo zuinig mogelijk. Je bespaard gegarandeerd.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
M.J.Hendriks
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-02-2009

- Xsara Picasso 1.8I 16V
Gepost: 11 februari 2009 12:55 AM
  [ # 6 ]

Even een update,

Vandaag de wagen uit de garage opgehaald omdat er een storing in zat die na nu blijkt waarschijnlijk de oorzaak is geweest van het gulzige verbruik (laatste tank 1:8 )
Wat vooraf ging:

Wagen na koop bij daeler opgehaald en er een week prima mee gereden totdat de motor plotseling raar ging lopen op 3 cilinders geen vermogen meer bij optrekken, direkt gebeld met garage kon ook onmiddelijk met dit probleem langskomen, aangekomen bij de garage wagen aan de laptop gehangen en hieruit bleek dat de storing in de gasklep zat, geen probleem gasklep vervangen door nieuwe en rijden maar.

Twee dagen later merkte we dat de wagen als de motor koud was nog steeds niet regelmatig liep en bij stationair draaien bij verkeerslichten wel eens af wilde slaan,Wel vermogen terug, Ook dit weer direckt gemeld bij garage, die vermoede dat het bobiene wel eens kon zijn, deze is is dan ook samen met de bougies vervangen.

Helaas mocht niet baten na 1 dag eigenlijk alweer het zelfde probleem terug geconstateerd, nieuwe afspraak voor enkele dagen later met garage gemaakt.
In die dagen helemaal niets van de storing gemerkt, dus ik heb die afspraak zelf afgezegd want ja, wat moet je repareren als er geen storing is? Wink

Maar je begrijpt dat de storing er nog niet uit was, dus wederom een afspraak gemaakt.
Nu hebben ze gisteren geconstateerd dat de temperatuur sensor van de motor niet de juiste waarde doorgaf (waarschijnlijk een te koude temp. van de motor) waardoor de motor teveel brandstof ingespoten kreeg en dus eigenlijk “verzoop”
Vandaag hebben ze de sensor vervangen en hebben we de wagen kunnen ophalen.

Ik hoop dat de storing nu volledig weg is en dat het verbruik een stuk gunstiger zal gaan worden.

Maar al met al ik heb nog steeds plezier er in om met deze wagen te kunnen rijden. Very Happy

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte .......

Mooi blauw is…...geen groen

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 797
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 15 februari 2009 11:20 AM
  [ # 7 ]

Hier een interessant artikel dat perfect past bij de topictitel.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=GKL26GO2D

Greetz

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
M.J.Hendriks
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 03-02-2009

- Xsara Picasso 1.8I 16V
Gepost: 26 maart 2009 11:43 PM
  [ # 8 ]

Even bijpraten,
Na wisseling van de temperatuur sensor was ik er al weer snel achter dat ook dit weer niet de oplossing bleek te zijn, bij stationair draaien van de motor leek het wel of ze op drie cilinders liep ipv. vier, en bij het rijden af en toe uitvallen van het vermogen bij optrekken e.d.  sterker nog ze begon steeds meer te sputteren en in te houden Sad

Na wederom contact te hebben gehad met de garage, die het uiteraard ook heel vervelend begonnen te vinden(tenslotte is het nog steeds allemaal garantiewerk)opnieuw een afspraak gemaakt voor reparatie, maar op de dag zelf van de afspraak vergeten om de wagen bij hun af te leveren, dus weer een nieuwe afspraak gemaakt voor twee weken later ivm. Carnaval, vakantie e.d. tijdelijk geen monteur beschikbaar in de werkplaats.

Wagen is in die periode blijven rijden maar niet vragen hoe, Crying or Very sad  maar goed wagen op de afgesproken datum afgeleverd voor reparatie waarbij ze er eigenlijk al snel achter waren wat het nu wel was,
De eerste lamba sonde gaf nu een storing aan, sonde vervangen en de wagen twee dagen uitgetest, en volgens hen was de storing nu voorbij.

Ik heb de wagen weer opgehaald waarbij ik er nogal sceptisch tegenoverstond of dat de storing inderdaad voorbij zal zijn, maar nu twee weken later kan ik zeggen het is inderdaad over  Very Happy Very Happy de wagen rijd weer als een zonnetje en wat ook niet onbelangrijk is het brandstof verbruik is nu ook op een normaal nivo, nu op een gemiddeld gebruik van dik 1:12
Alleen het stationair lopen van de motor is nog niet ideaal maar daarover heb ik al contact gehad met de chef werkplaats en dat gaat ook opgelost worden, (afstelling gasklep)

Al met al nog steeds tevreden over de garage, telkens als ik belde probeerde ze zsm. een afspraak te maken om het probleem op te lossen, ook stond iedere keer voor mij kosteloos een andere wagen gereed, de laatste keer brandstof zelfs bijgevuld als compensatie voor het veelvuldig op en neer rijden naar de garage denk ik.
Confused
Afspraak voor afstelling gasklep moet nog door mij gemaakt worden maar ik hou jullie uiteraard op de hoogte. Laughing

Mooi blauw is…...geen groen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook