1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Ingrijpen ESP/tractiecontrole
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 04 februari 2009 08:31 PM

Het viel me al vrij snel op, maar nu ga ik men vraag toch een posten.

Het vriest hier nu opnieuw al enkele dagen en dat wil zeggen dat er hier in de buurt een helft van een straat bedekt is met een laag ijs. Deze straat ligt ook nog eens op een helling, en als ik ze vermijd dan moet ik veel omrijden.
BIj het vertrekken met 1 wiel op het ijs en 1 wiel op het asfalt begint de auto erg te schokken, korte en erge schokken. Ik veronderstel dat men zo het wiel dat slipt afremt? Maar verder krijgt het wiel dat wel grip heeft totaal geen tractie zodat je dus blijft staan waar je staat. Het gekke is nu dat het de ene keer werkt of beter niet werkt op de manier die ik hierboven beschrijf, en het de andere keer goed werkt, dwz het slippende wiel afremmen, motormanagement toeknijpen en het wiel met grip tractie geven zodat ik probleemloos wegrij.
Vorig jaar reed ik in deze periode eens met een prius als testwagen, en deze auto vertrok perfect. Het lampje ging pinken op het dashboard en de wagen reed zonder enig probleem weg. De auto van men vader net hetzelfde, het wiel slipt op het ijs, wordt direct afgeremde, motormanagement knijpt het vermogen af en het wiel met grip krijgt alle tractie en de auto kan zonder verder probleem omhoogrijden.
Mijn auto begint te schokken en blijft staan.
ervaren jullie dit ook?

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
GrandBateau
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 04 februari 2009 10:08 PM
  [ # 1 ]

ik heb het maandagochtend op de parking vlakbij het werk uitgeprobeerd; op ondergesneeuwde kasseien kon ik beter aanzetten met het ESP uitgeschakeld in 2de versnelling dan met het ESP aangeschakeld in 1ste.
Aangezien de parking nog vrijwel leeg was ook een beetje met de auto en het ESP ‘gespeeld’ - zeer leerrijk, ESP werkt dus echt wel goed als je op supergladde ondergrond een bochtje neemt (al heeft de fysica ook zijn grenzen en past er hier een ‘do not try this at home’-disclaimer)  Wink

ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 04 februari 2009 10:49 PM
  [ # 2 ]

Bij mij werkt het goed, ik zie de ESP signalering oplichten en de auto gaat rustig optrekken. In combinatie meet winterbanden is dat helemaal geweldig. Ik heb wel een halfautomatische bak dus ik weet niet of dat verschilt.

Wat gebeurt er als beide banden op het ijs staan ?

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 05 februari 2009 01:23 AM
  [ # 3 ]

Ik heb ook die halfautomaat.
In 1e versnelling geraak ik niet weg de auto begint ongeloofelijk te schokken en schudden, echt rake klappen, waardoor ik snel stop uit vrees voor de mechanische componenten.
In 2e vertrekken resulteert in een pinkend lampje en de snelheidsmeter die naar 50km/h schiet zonder enige verdere beweging. BIj rustig gas geven in 2e ook het schokken.
Soms werkt het echter perfect en rijdt hij weg zoals het moet zonder dat schokken en erg efficient.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
eDsuB
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 28-10-2006

Gepost: 05 februari 2009 02:13 AM
  [ # 4 ]

Alleen maar formidabel wegrijden (in A, dus vanaf de 1). En idd binnen de grenzen van de fysika kun je bijkant zo hard optrekken en scherp door de bocht als de ESP je toestaat zonder te gaan glijden.
Waar ik een ingrijpende ABS over het algemeen als erg oncofortabel ervaar, is het met de ESP een waar comfort feest.

eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 05 februari 2009 01:36 PM
  [ # 5 ]

Er scheelt dus duidelijk iets bij mij. BIj het schokken zie je gelijk me de slagen dat het wiel met grip vermogen krijgt, het kruipt 1 cm vooruit dan volgt de slag en bolt het weer 1cm achteruit. Lijkt op een tandwiel dat doorslaagt.
Pff wat is er toch allemaal met men picasso Crying or Very sad

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 05 februari 2009 02:05 PM
  [ # 6 ]

Deze schokken heb ik ook bij mijn handgeschakelde ‘gewone’ C4.
Als ik op nat wegdek iets te enthousiast wil optrekken om bv de weg over te steken, dan wil het wel eens voorkomen dat de voorwielen beginnen door te slippen en na een paar seconden komen er dan enorme luide klappen / schokken / slagen onder de motorkap vandaan. Het klink alsof alles in de soep draait. De eerste keer schrok ik me dood. Nu wil het heel af en toe nog eens voorkomen, maar meestal druk ik gelijk de koppeling in als de voorwielen doorslippen, of laat ik het gas wat los, want ik vind het ook niet erg gezond klinken.

Ik heb ooit in een review gelezen dat dit de asr is die erg lomp inschakelt. Of dat dan mechanisch geregeld is dan ipv electronisch?  Rolling Eyes

Verder kan ik melden dat de ESP werkelijk perfect werkt. Toen er laatst sneeuw lag nam ik (op lage snelheid, want de weg was nog niet sneeuwvrij gemaakt) een rotonde iets te krap aan de binnenzijde, waardoor over de verhoogde rand reed. bij het afrijden schoof de achterzijde er vanaf en begon te schuiven. Gelijk knipperde het ESP lampje en werdt alles weer keurig in het juiste spoor geleidt.  Very Happy

JL

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 05 februari 2009 02:35 PM
  [ # 7 ]

van klappen en zo kan ik zeker niet spreken, de keren dat het esp en asr al aangegaan zijn hier, is dat altijd feilloos geweest, wel heb ik 1 keer esp moeten uitschakelen om goed te kunnen vertrekken, maar dat was omdat er op de sneeuw was geparkeerd, en voor de banden een hoop samegedrukte sneeuw/ijs lag, waar de auto niet over geraakte en door het ingrijpen van de esp of asr, de auto terug van het kleine heuveltje van 5 cm afbolde naar beginpositie, bij esp afzetten en even gas geven was ik er wel overheen, maar dat je werkelijk bonken of slagen krijgt, heb ik absoluut nog niks van gemerkt, niet bij sneeuw en niet bij regen, asr maakt hier geen abnormaal schokken alsof alles in de soep draait, je voelt alleen dat de auto een heel klein beetje inhoud, niet voluit gaat in vermogen om de grip terug op te pakken.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 05 februari 2009 04:01 PM
  [ # 8 ]

Die klappen krijg ik alleen als de wielen doorslippen vanuit stilstand (of te wel in de 1e versnelling).
Als ik bijvoorbeeld bij hevige regen door spoorvorming rijdt op de autosnelweg (5e versnelling) en 1 of beide wielen beginnen door te slippen, dan knippert het esp lampje en wordt alles keurig en rustig afgeremd totdat er weer grip is…

JL

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 05 februari 2009 05:07 PM
  [ # 9 ]

Hier net hetzelfde, vanaf 2e versnelling werkt het perfect. Maar als ik zie dat men wagen niet kan vertrekken op een helling waar 1 wiel grip heeft en het andere niet concludeer ik dat het asr niet naar behoren werkt bij mij. Bij de andere wagens (niet-citroen) werkt het wel naar behoren.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Arpic
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 07-09-2008

Gepost: 06 februari 2009 12:59 AM
  [ # 10 ]

Mijn 2.O HDI EB6V vertrekt als een zonnetje, ESP lampje knippert er vrolijk op los en de auto komt gewoon super van z’n plek, overigens niet beter dan z’n voorgangers, gewoon zoals het hoort te gaan.
Klapperen en rammelen doet hij (gelukkig) niet.

GC4P 2.0 HDiF EB6V Exclusive Icare
(de eerste 71.000 km zitten erop)

Profiel  
 
Sparks
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007

- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Gepost: 06 februari 2009 10:07 AM
  [ # 11 ]
GrandBateau schreef:

ESP uitgeschakeld

Hoe doe je dat? Ik ben al eens aan het friemelen geweest, maar dat ESP lampje blijft bij mij branden Confused

Profiel  
 
Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 06 februari 2009 10:13 AM
  [ # 12 ]
Arpic schreef:

Mijn 2.O HDI EB6V vertrekt als een zonnetje, ESP lampje knippert er vrolijk op los en de auto komt gewoon super van z’n plek, overigens niet beter dan z’n voorgangers, gewoon zoals het hoort te gaan.
Klapperen en rammelen doet hij (gelukkig) niet.


Hierzo idem

Gerrit

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  
 
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 06 februari 2009 11:33 AM
  [ # 13 ]
Sparks schreef:
GrandBateau schreef:

ESP uitgeschakeld

Hoe doe je dat? Ik ben al eens aan het friemelen geweest, maar dat ESP lampje blijft bij mij branden Confused

Gewoon op het knopje ESP drukken, zodat het lampje op het knopje uitgaat…  Wink

Echter als je harder gaat dan 50km/h schakelt het systeem zich automatisch weer in.

JL

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 06 februari 2009 02:30 PM
  [ # 14 ]

Ik heb deze morgen om 3 uur eens uitgeprobeerd(wat ik toch allemaal voor jullie over heb!  ik moest overwerken Wink ). Licht op groen, en dan de gaspedaal gevloerd, dan gaat het hier ook met bonken en redelijke schokken, maar dat is wel een extreme situatie, die zelfs nog nooit is voorgevallen bij ons. Bij normale situatie en inschakelen van de asr is dit niet, zou het kunnen dat je nogal veel gas geeft bij het wegrijden op de sneeuw of ijslaag? de wielen slippen op ijs of sneeuw, bij schijnbaar normaal gasgeven, mogelijk zo snel door dat het hetzelfde effect heeft als plankgas vertrekken bij nat weer.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 06 februari 2009 06:38 PM
  [ # 15 ]

Heeft het misschien ook te maken met winterbanden of geen winterbanden ?
Doorslippen met winterbanden is sowieso een stuk minder ; heb eea geprobeerd als onze straat voorzien was van een laag platgereden sneeuw. Behalve het flikkerend lichtje op het dashboard heb ik weinig gemerkt van het ESP.

Je kan het ESP inderdaad ook uitschakelen. Bij de dealer heb ik gevraagd wanneer je dit zou moeten doen. Antwoord was dat er op sneeuw en ijs ‘vreemde dingen’ konden gebeuren en dat je dan het ESP best uitschakelde. Ik vermoed dat bij jou deze ‘vreemde dingen’ voorkomen.

Weet iemand hoe het ESP werkt ? Wordt het doorslippend wiel afgeremd door de mechanische (schijf)rem, of wordt het koppel naar dat wiel weggenomen ?
Dealer heeft mij ooit gezegd dat een voorwielaangedreven wagen slechts trekt op één wiel. Bij mijn Xsara Picasso dit uitgetest op sneeuw (dacht dat die nog geen ESP had). Je merkte inderdaad dat slechts één wiel ging doorslippen (opspattende sneeuw aan één kant van de wagen) en dat het koppel daarna doorgegeven werd naar het andere wiel, dat op zijn beurt dan ging doorslippen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook