Ik krijg een hardnekkig terugkerende code 33.
Dit betekent voor mijn 1400BX Deauville:storing aan gaskleppotentiometer(aardig scrabble-woordje)
Valt er iets te reviseren aan dit beestje?
Of kun je hem beter vervangen?
Zoja heeft iemand er eentje liggen?
een dag niet geademd is een dag niet geleefd.

Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Het best zou je de gaskleppostitiemeter vervangen, maar die is niet zondermeer los te koop.
Dus je zal op zoek moeten naar een goed gasklephuis, met een goede sensor.
Eveneens ben ik tevens ook.
je kan die potentiometer als volgt testen:
neem een universeelmeter met een wijzer (een draaispoelmeter)
maak het stekkertje van de potmeter los.
je hebt nu drie aansluitingen:
tussen één en twee meet je een vaste weerstands-waarde
op drie zit een kontakt wat over het koolstof-baantje loopt waar de weerstand uit bestaat. tussen één en drie meet je een weerstandswaarde die ongeveer nul is, en die oploopt tot de waarde van de vaste weerstand naarmate je de potmeter verdraait.
tussen twee en drie meet je dus het tegengestelde: je meet daar de waarde van de vaste weerstand, en die gaat terug naar nul als je aan het ding draait.
waarom een draaispoelmeter:
dan kan je tijdens het draaien van de potmeter kijken of er geen slechte stukjes in de koolstof-baan zitten. Dat zie je dan terug in een ‘sprongetje’ van de wijzer. Dat lukt niet met een digitale multimeter.
Groeten,Rob

Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
knäckor schreef:Dus je zal op zoek moeten naar een goed gasklephuis, met een goede sensor.
Of een gebruikte bij een sloperij scoren. Ik ken sloperijen met een heel leger aan Deauvilles en Cannes’ (dus 1.4) BX’en
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
En nou heb je het hier net over een reden waarom veel 1400’s worden afgedankt. Wel goed selecteren dus (kijk of het nog het originele injectiehuis is - hoe je dat kunt zien, sja), en vragen om garantie.
Ich bin ein Breaker
garantie
Garantie bij de sloop ?

- C5 2.0 16v HDi Break
Vaak graveren ze een logo erin, als het niet goed is kun je het terugbrengen. Wel meteen, niet na maanden natuurlijk.

Totaal aantal Berichten: 25
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Ik had 2 weken geleden ‘t zelfde probleem. ‘T bleek een kapotte inlaatspruitstuk drukmeter te zijn (of wel MAP sensor), deze sensor meet de onderdruk (vacuum) in ‘t sprutstuk d.m.v. een membraampje. als dit membraampje na een aantal jaartjes scheurtjes vertoond…..geen vacuum meting cry en dan gaat de injectie over op ‘t nood programa.
nieuwprijs is ca 120 eurie’s , maar op de sloop vast goedkoper wink
code 33
Ik heb toch het idee dat het aan de gkp-meter ligt.
Een nieuwe(2-handse)is onderweg en intussen maak ik van de nood een deugd door het gasklephuis te demonteren cq te reinigen.
Nu vraag ik me af of het nodig is om een nieuwe pakking te monteren tussen gasklephuis en inlaatspruitstuk.
De ouwe ziet er nog goed uit.
Ik zou er ook zelf een kunnen maken van pakkingpapier,maar welke dikte?0.4.of 0.8?

Totaal aantal Berichten: 527
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
aanvulling op de scrabble woord
stoichiometrisch
rob marklin schreef:je kan die potentiometer als volgt testen:
neem een universeelmeter met een wijzer (een draaispoelmeter)
maak het stekkertje van de potmeter los.
je hebt nu drie aansluitingen:
tussen één en twee meet je een vaste weerstands-waarde
op drie zit een kontakt wat over het koolstof-baantje loopt waar de weerstand uit bestaat. tussen één en drie meet je een weerstandswaarde die ongeveer nul is, en die oploopt tot de waarde van de vaste weerstand naarmate je de potmeter verdraait.tussen twee en drie meet je dus het tegengestelde: je meet daar de waarde van de vaste weerstand, en die gaat terug naar nul als je aan het ding draait.
waarom een draaispoelmeter:
dan kan je tijdens het draaien van de potmeter kijken of er geen slechte stukjes in de koolstof-baan zitten. Dat zie je dan terug in een ‘sprongetje’ van de wijzer. Dat lukt niet met een digitale multimeter.Groeten,Rob
Wel een ontzettend technisch verhaal Rob. Maar ik kan er nu niet uit opmaken waar je nu kan zien, tijdens het testen, wanneer ie kapot is.
Je kunt misschien de oude pakking nog gebruiken als hij nog echt in orde is. Wat ook goed werkt is een dunne laag GOEDE vloeibare pakking.
En je GKP is terecht, hij is nu wel te vinden via tracktrace.nl zal morgen wel bezorgd worden.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Het klinkt moeilijker dan het is:
-meet pootje 1 en 2 de weerstandswaarde. Die is iets van 4000 ohm. (uit mijn hoofd)
kapot als de waarde heel laag is (niet waarschijnlijk)
kapot als de waarde oneindig is (onderbroken)
meet poot één en drie, draai langzaam aan de potmeter.
Kapot als de wijzer sprongetjes maakt.
kapot als de waarde eerst oploopt en dan afloopt
kapot als de eindwaarde niet echt in de buurt van de 4000 ohm komt
Meet poot twee en drie en draai langzaam aan de potmeter
kapot als de wijzer sprongetjes maakt
kapot als de wsarde eerst oploopt en dan afloopt
kapot als de beginwaarde neit in de buurt van de 4000 ohm zit.
je kan dit op de werkbank bij de sloop meten, weet je meteen of je een goede hebt gekocht.
Als ik thuis ben zal ik een tekeningetje uit kluwers plaatsen, dan heb je er een plaatje bij.
Groeten,Rob

- C5 2.0 16v HDi Break
Visa Ventje schreef:
Wel een ontzettend technisch verhaal Rob. Maar ik kan er nu niet uit opmaken waar je nu kan zien, tijdens het testen, wanneer ie kapot is.
Bij verdraaien van de potmeter moet de wijzer vloeiend bewegen. Doet hij dat niet, dan is de potmeter kapot.

Totaal aantal Berichten: 2779
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Even voor het begrip:
Een potmeter bestaat uit een koolbaan en een sleepcontact dat over die koolbaan loopt.
Koolstof is een halfgeleider. Daarom is de waarde van het ene uiteinde naar het andere uiteinde relatief hoog t.o.v. een ‘gewone’ geleider. In dit geval is die waarde ongeveer 4000 ohm.
Aan beide uiteinden van de koolbaan zit een contactpunt. Tussen deze punten moet deze weerstandswaarde van 4 K gemeten worden.
Het middelste contactpunt is dat van het sleepcontact. De waarde ten opzichte van de andere twee contactpunten zal oplopen cq aflopen van 0 naar 4 K wanneer het contact met de koolbaan van plaats veranderd.
Wanneer de koolbaan versleten is of het sleepcontact geen goed contact meer maakt met de koolbaan, geeft de potentiometer niet meer de juiste waarden door aan de computer.
Mits mogelijk wil schoonmaken daarom ook nog wel eens helpen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30