Ik heb (weer) grote moeite om mn multiriem erop te krijgen.
Mijn auto: 2.1TD uit ‘97, met airco.
Met de oude riem was het wel mogelijk om het op deze manier te doen;
Riem om alle rollen leggen behalve de HD pomp. Dan legde ik hem half om de HD pomp en door wat te trekken en duwen aan het pomp wiel zodat de rest ook ging draaien kon ik de riem over de pomp heen trekken met wat geweld en een ratel op de krukas.
Nu heb ik een nieuwe riem gekocht en nu krijg ik hem er niet meer omheen. De riem is te “glad” dus hij krijt geen grip op de HD poulie en daarmee gaat mn truukje niet op
Ergens moet er toch een andere ‘officiele’ methode zijn om deze riem erom te leggen lijkt me. De spanrol staat slap, de riem is de goede, wie helpt me uit de brand?:)
Ouwe mopperkont






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Achter de PUL rol zit een spanmechanisme met een sterke veer , heb je die eerst opgespannen en met een pen geblokeerd ???
De “TENS ” rol kan je loszetten en op zijn laagste plaats zetten .
Dan lukt het wel ( bij mij toch )
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Hoi Matthijs,
als alleen de spanrol niet voldoende speling oplevert, dan heb je nog de HD-pomp en dynamo die je los kunt gooien. Speling genoeg te krijgen dus.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Die PUL veer heb ik nooit gelost ops: Dat zou de truuk moeten doen denk ik.
@pietje; ik weet niet of dat kan met type2’s. Ik weet wel dat dynamo van type1 een stelschroef heeft idd.
Ouwe mopperkont






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Matthijs309 schreef:Die PUL veer heb ik nooit gelost
ops: Dat zou de truuk moeten doen denk ik.
Je moet niet de veer losmaken , maar met de hefboom waar de rol op zit de veer indrukken .
Dit doe je door in het vierkante gat in de hefboom een verlengstuk van een ( ik denk ) 3/8 ratel te steken en de hefboom op te spannen .
Dan moet je een pen van (vermoedelijk) 6mm in een gat in de hefboom steken zodat deze opgespannen blijft .
Nu kan je probleemloos de riem opleggen , hefboom terug los zetten en onderste spanrol opdraaien .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
draai je die gewoon 180 graden de andere kant op ? (zo deed ik het altijd)
Ouwe mopperkont











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Hou het verhaal van Water aan, alleen als toevoeging en zeker niet onbelangrijk, span de rol met de onderste TENS rol, rechtsom draaien tot dat de 6mm pen net los staat. dan vast zetten. Niet 180 graden dus! Dat deed ik ook en vervolgens sloop je je spanner!
Het is dus uiteindelijk de bedoeling als alles klaar is je de 6mm pen zo in en uit de spanner kan steken/halen.
De volgende keer dat de boel los moet dan dus weer eerst de pen erin en dan de onderste rol eraf. Trek je het riempje er zo af!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Super Ik heb net de hele d-riem met pomp en verstuivers vervangen, dat ging opzich ok en nu stuit ik op die dekselse riem
Hopelijk start ze vanavond weer
De Haynes rept hier volgens mij geen woord over, over die riem
Ouwe mopperkont
Matthijs,
het kan ook met de type 2, met een type 1 heb ik namelijk geen ervaring. Maar nu je er over begint, ik heb nog zo’n spanrol liggen, nieuw in de doos. Iemand?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Maar nu het toch gelukt is, leg me dan eens uit hoe je de spanrol hebt vervangen. Ik heb daar destijds dik 3 uur aan liggen frotten, maar het is me nooit gelukt. Ik kreeg het onzichtbare inbusboutje los, kon de veer dus ontspannen, maar heb de rol er nooit uitgekregen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Spanrol voor multiriem of voor d-riem?
Die inbus van de d-riem rust op een “busje” van de rol(ont)spanner. De bovenkant van die bus is weer maatje 10. Dat kan je helemaal los halen.
Dan zit dat stuk draadeind door het ‘oog’ van de rol heen, waar een moertje 10 op zit om de rol vast te zetten. Dat draadeind moet je ook loshalen met een contramoer. Dan past kan die rol eraf.
Echter kreeg ik het niet voor elkaar met een contramoer dus heb ik lekker mogen frutten met een griptang
Ouwe mopperkont
Hmm, het is te lang geleden om je beschrijving nog te snappen. Maar concluderend is het wel een rotklus. Blok moest gekanteld worden, veel kans op beschadigen vna de riem, pully die MUURvast zat en met de zwaarste pneumatische boor los moest worden gehaald, met kans op verdraaien van de assen. Assen die je niet zomaar kunt blokkeren maar via lastig te bereiken gaatjes moet doen (heb ik dus maar laten zitten, ook weer zo’n risico)...
Als ik er aan terug denk, kostte het me in totaal incl klusplekhuur 350euro. Dus waterpomp, riemen, spanners en rollen. Doe ik nooit meer.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
ja heel bekent Ik heb ook 2 avonden moeten knokken om die bout los te krijgen. Borgen was ook een hel omdat mn startmotor daarvoor los moest, en voordat je daar bent; alle appendages rondom de accubak los, intercooler slangen los en dan 3 oneindiglange bouten met een steeksleuteltje lospielen
maargoed, zoals ik zei, de pomp moest ook enzo. Denk dat ik mezelf ff een goede 1000e aan arbeidsloon heb bespaard
Ouwe mopperkont
Welke pomp heb je dan vervangen, de HD pomp of de waterpomp? De waterpomp is 10 minuten extra werk.
Maar inderdaad, het arbeidsloon maakt zo’n klus duur natuurlijk.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
mn dieselpomp heb ik vervangen. Dat was ene beste klus.
Motor loop weer trouwens. Stationair nog een beetje moeilijk, maar eenmaal onderweg heeft ie er wel zin in. De ‘demper’ spanrol is gaar, die kan wel halve cm elke kant op, maakt ene zwaar brommend geluid ook. Dus die kan ook nog vervangen worden; gaat ook weer 100e kosten
Ik heb de Lucas EPIC pomp niet op tijd gezet met een paspen zoals dat eigenlijk hoort, maar min of meer op tijd met waar de oude bouten zaten in de hoop dat de ecu het wel bijregelt met de needle lift sensor. Of ben ik nu iets te goedgelovig ?
Vanavond post ik wat foto’s over het proces en ook de EGR afdoppen enzo. Misshcien leuk voor andere mensen
Ouwe mopperkont
Hm, ook de EPIC pomp moet keurig op tijd worden gemonteerd dus dat moet ik nog ff doen. Daarom is waarschijnlijk zn stationair een beetje rommelig.
Ouwe mopperkont