CX 2400i met VEO slaat plotseling af en niet meer te starten
PrestigeRuud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 26-01-2009

Gepost: 09 februari 2009 10:26 PM

Hallo,

Onze motor sloeg zaterdag ineens af na een rit van 100km en wilde daarna niet meer te starten.
ANWB-man heeft ontsteking gecheckt en denkt dat er een sensor stuk is in de ontstekingsmodule. Het is een Volledig Elektronische Ontsteking (VEO) Sensorfabrikaatsnummer EA95 496 547

Is er iemand die ervaring heeft met het plots afslaan icm de ontsteking?
Heeft iemand een hele onstekingsmodule liggen?

Alvast bedankt, Ruud 06-13282620

Une CX, c’est la vie!

Profiel  
 
Gepost: 09 februari 2009 10:43 PM
  [ # 1 ]

Re: CX 2400i met VEO slaat plotseling af en niet meer te sta

PrestigeRuud schreef:

Hallo,

Onze motor sloeg zaterdag ineens af na een rit van 100km en wilde daarna niet meer te starten.
ANWB-man heeft ontsteking gecheckt en denkt dat er een sensor stuk is in de ontstekingsmodule. Het is een Volledig Elektronische Ontsteking (VEO) Sensorfabrikaatsnummer EA95 496 547

Is er iemand die ervaring heeft met het plots afslaan icm de ontsteking?
Heeft iemand een hele onstekingsmodule liggen?

Alvast bedankt, Ruud 06-13282620

Een 2400 heeft geen VEO, maar een Half elektronische ontsteking, hij heeft immers nog een stroomverdeler met rotor!
De 2500 heeft wel een VEO; deze heeft een ontstekingskastje (AEI+).

De ontstekingsmodule zit onder de bobine. Zijn de stekkers schoon?
De module kan ook te warm zijn geworden en daarmee overleden. Ze zijn nieuw nog te koop.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 februari 2009 10:45 PM
  [ # 2 ]

Zullen we het bij één topiuc houden????

Ik zit net uitgebreid antwoord te geven namelijk Laughing

http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=196579&highlight;=

Dus..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 februari 2009 10:47 PM
  [ # 3 ]

Of de sensor is stuk, of de module. Er zit géén sensor in de module namelijk, slechts een sensor in de verdeler.

Dit is de module:

Hij zit in het blok samen met de bobinen en is van het merk AC-delco, te vinden op H-base onder citroen Cx 2400 GTI.

De sensor nieuw vinden zal lastig worden ben ik bang Wink  Zoek het eerst maar even in die module. Duur zijn ze niet!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
PrestigeRuud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 26-01-2009

Gepost: 10 februari 2009 12:53 AM
  [ # 4 ]

Ja, sorry Waterman771, dacht ik plaats het topic in 2 rubrieken én bij elektronisch en bij CX voor sneller resultaat maar jullie zijn sowieso al snel Smile .

La Léo, je hebt gelijk; de vraagbaak geeft 2 typen aan voor de 2400i. De Ducellier 525 100A en de VEO EA 95 496 376

Verder zeg je: module kan te warm geworden zijn en overleden. Dit kan kloppen omdat ik het laatste stuk wat harder had gereden.
Hoe kan ik erachter komen of het de sensor is? Is die het eenvoudigst te meten of is het een kwestie van vervangen?

Via welke reguliere handel kan ik de module nog nieuw krijgen? En wat is H-base Waterman771? (Ben vrij nieuw, CX net 2 weken…)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en hulp! Gr. Ruud

Une CX, c’est la vie!

Profiel  
 
Gepost: 10 februari 2009 02:21 AM
  [ # 5 ]
PrestigeRuud schreef:

Hoe kan ik erachter komen of het de sensor is? Is die het eenvoudigst te meten of is het een kwestie van vervangen?

Zelf test ik meestal met een ander onderdeel, waarvan ik weet dat ‘t werkt. Maar oké dan moet je dat wel hebben natuurlijk.  Confused
Ik weet niet of je iets kunt opmeten aan de sensor of de module.

Waterman -> jij weet dit wel Cool

Overigens is het vervangen van die module niet heel duur. Kost rond de 35 euro:
 

Ik heb zelf geen gebruikservaring met H-base en zie zo gauw op die site ook niet waar je online zou moeten bestellen. Je kan zo te zien alleen opzoeken.

Bij de betere automaterialenzaak zouden ze de module moeten kunnen bestellen, dan kijken ze gewoon ter plekke in een H-base achtig systeem als jij daar aan de balie je kenteken opgeeft.

Oh en PS: Alsnog proficiat met je nieuwe aanwinst en veel toekomstig zweefgenot als ze straks weer en route is!  Very Happy

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 10 februari 2009 02:11 PM
  [ # 6 ]

Het onderdeel 95496547 is de BDP sensor die bij de CX IE nog wel eens de geest geeft. Het onderdeel zit op het vliegwielhuis net onder het reservewiel. Het Citroën onderdeelnummer 95496547 is vervangen door 591888. Misschien nog te koop bij de dealer. Ook bij CX-Basis te bestellen/te koop kost daar ongeveer 100 euro.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 februari 2009 02:29 PM
  [ # 7 ]

Het onderdeel wat Tibor noemt zit enkel op de cx met 2500 motor! Het gaat hier om een 2400, die heeft de sensor nog IN de stroomverdeler.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198
Geregistreerd: 16-02-2006

Gepost: 10 februari 2009 02:56 PM
  [ # 8 ]

Het onderdeel 95496547 wordt genoemd in het eerste bericht van Ruud. De sensor in de verdeler bij een 2400 IE is nog te koop bij CX basis.
Controleer eerst welk motortype onder de klep zit.

Profiel  
 
PrestigeRuud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 26-01-2009

Gepost: 10 februari 2009 04:23 PM
  [ # 9 ]

Hallo hulptroepen,

Het is definitief een halfelektronische ontsteking.
De motor start nog wel als hij koud is, slaat af als ‘ie op temperatuur is.

Wat ik wil vervangen zijn:
- de stroomverdeler: Ducellier 525 100 A
- de bobine met transistor: AC-Delco 210 3516

Kan dit niet vinden bij CX-basis.

Wie biedt hulp? Iemand van CX-Club; ligt bovenstaande nog in magazijn?

Groeten Ruud

Une CX, c’est la vie!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 februari 2009 04:46 PM
  [ # 10 ]

Het vervangen van de complete verdeler is onzin. Gewoon eerst de sensor. Volgens mij is de simpelste manier voor jou om garage van der Laan in abbenes te bellen. 20 minuten van je huis, en ze hebben die spullen waarschijnlijk gewoon op voorraad voor je liggen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
PrestigeRuud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 26-01-2009

Gepost: 10 februari 2009 08:24 PM
  [ # 11 ]

sensor via van der Laan

Hallo Waterman,

Dank je! Heb ik inmiddels gedaan. Morgen gaan ze overleggen en op zoek naar een oplossing. De sensor hadden ze helaas niet op de plank liggen.

Groeten Ruud

Une CX, c’est la vie!

Profiel  
 
PrestigeRuud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 26-01-2009

Gepost: 11 februari 2009 05:45 PM
  [ # 12 ]

sensor gevonden

Hallo, van der Laan vond toch nog een sensor in een omgebouwde DS ontsteking dus hiermee ben ik gered! Dank je wel Evert-Jan.
Nu afwachten (bij warme motor) of dit ook het euvel was. Jullie horen van de afloop, groeten Ruud.

Une CX, c’est la vie!

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 308
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 11 februari 2009 11:43 PM
  [ # 13 ]

CX 2400i met VEO slaat plotseling af en niet meer te starten

Hoi broertje !
Welkom op de CiFo site! Hoe’st met de CX? Nog problemen gehad met warme motor? Groetsels; je broer.

Profiel  
 
PrestigeRuud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 26-01-2009

Gepost: 12 februari 2009 12:26 AM
  [ # 14 ]

Hé broer! Ik had je profiel nog niet gezocht, die Berlingo blinkt wel iets te veel hoor….
Heb nu 2e hands VR sensor gevonden bij van der Laan, als dat het niet is ook nog een nieuwe module (zie foto van Waterman) en verder nieuwe verdeelkap (oude was aan 1 kant uitgebroken) en als het dan nog niet goed is ook nog een nieuwe bobine met transistor.
Maar….hopen dat het de VR sensor is, dan kan de rest terug!

See U!

Une CX, c’est la vie!

Profiel  
 
PrestigeRuud
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 26-01-2009

Gepost: 26 februari 2009 11:01 PM
  [ # 15 ]

probleem eindelijk opgelost

Hallo hulptroepen,

Het ontstekingsprobleem is eindelijk opgelost. Na 2 weken… Eerst was de diagnose bij Citroëngarage Johan Zwart een kapotte sensor in het ontstekingshuis, dit hadden ze gemeten, dus op zoek naar een sensor of ontstekingshuis van SEV Marchel. Toen ik dat niet kon vinden knoop doorgehakt om de CX naar van der Laan te laten vervoeren omdat zij, ondanks dat ze ook geen SEV Marchel hadden beloofden de ontsteking met andere onderdelen aan de praat te krijgen.

Welnu, Evert-Jan heeft woord gehouden, ten eerste liep de auto gewoon weer nadat ze naar hen gesleept was en na diverse testen en motor goed warm laten draaien bleek deze nog steeds niet uit te vallen. Ten tweede was de meting bij Johan Zwart inderdaad afwijkend maar dat lag waarschijnlijk aan het werkplaatshandboek waar de waarde in staat van de Ducellier ipv de Marchel (die voornamelijk in België geleverd is) en die waardes zijn inderdaad verschillend. Dus het lag helemaal niet aan het ontstekingshuis…. Jammer dat ik aldoor uitging van deze diagnose terwijl dit niet het probleem was.

Toen van der Laan, na diverse onderdelen vervangen te hebben zoals bobine, transistor, om te kijken of het probleem hier in zat kwamen ze dichter bij het werkelijke probleem, een wisselend contact in een van de twee korte draadjes die van de module naar de bobine loopt.

En dat was het dus…... Morgen de auto ophalen bij van Aalst waar ze een complete Dinitrol behandeling heeft ondergaan dus hopelijk kunnen we er dan écht van gaan genieten!

Groeten allemaal!

Une CX, c’est la vie!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook