Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik zit een beetje met het volgende:
wanneer m’n ventilator aanslaat heb ik de indruk dat ze meteen op volle snelheid draait, terwijl ze m.i. eerst op halve snelheid zou moeten gaan draaien.
De tweede draait niet (geschakeld door het mini-championnetje).
Heb ik nu de draden op het thermocontact verkeerd om aangesloten óf is de eerste trap van dit thermocontact kaduuk?
Vervolgens kijk ik op diverse leveranciersites (wo Hbase), en zie dat er alleen een thermocontact leverbaar is met twee aansluitingen….terwijl m’n CX er eentje heeft met drie (?).
Kijk ik bij de verkeerde sites (nee, niet die sites…), of is het drievoudige contact vervangen door het tweevoudig?
Wie?
Oh ja: dank voor het meedenken..
P.S: ik blijf zoeken naar een mooie temperatuurmeter, want de ombouw naar een display met watertemp.meter heb ik al eens geprobeerd…wil niet.
Zijn er mooie oplossingen in de (after)mark(e)t, en waar plaats ik het onding op het dashboard…?
‘Spirit of avant-garde’
warmer
Is het misschien een 2-standen thermocontact?

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Re: warmer
La Reine schreef:Is het misschien een 2-standen thermocontact?
Een temperatuurcontact voor de ventilators ( op een CX ) werkt als een op -af schakelaar .
Dus voor twee snelheden heb je DRIE pennen nodig !
Ik heb ook al opgemerkt dat bij de foto’s er maar twee pennen aanstaan .
Er een bestellen en kijken wat je geleverd krijgt zou uitsluitsel kunnen geven , anders bij CX -basis bestellen.
Om je systeeem te testen kan je gewoon de draden die op je contact zitten met elkaar verbinden : kan je niets mee misdoen ; twee draden aan elkaar geeft eerste snelheid , de derde ERBIJ tweede . Nu kan het zijn dat je even moet proberen om de juiste te vinden ......
Walter
Meten is weten , gissen is missen

- ID/DS DSuper
Het vervelende is Walter, dat alle drie de draden blauw zijn…
dus wat is wat?
Na een duik- en studievlucht in de WPH leerde ik dat een van het trosje relais bij je accu de aansturing verzorgt van die twee draaisnelheden van de koelventilatoren.
Toen ik afgelopen zomer in Brugge de auto licht aan de kook had door slecht contact van de thermoschakelaar, kreeg ik ook geen oplichtend dashboardlampje, wat zou betekenen dat ook hier iets niet helemaal lekker zit…
Het relais (of liever twee) hiervan zit bij je contactslot.
Iemand al een mooie oplossing voor een metertje (analoog of digitaal)?
‘Spirit of avant-garde’

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- 2CV special
Pascal ,
ik vermoed dat jij een CX type 2 hebt , heeft hij één of twee ventilatoren ???
Kan je dat eens even verduidelijken ?
Walter

- ID/DS DSuper
Ja, type II inderdaad (20RE).
Oorspronkelijk met een kleine radiateur en slechts één koelwiek (want geen airco), maar ik heb er een grote GTI-radiateur ingeflanst met twee wielewapperts..
De ene wordt rechtstreeks gestuurd door het thermocontact in de radiateur, de tweede door het ‘championnetje’ die achter de radiateur hangt.
Foto’s:
de thermoschakelaar met drie aansluitingen….
en het ‘championnetje’...
beide op één foto en de complete radiateur…
Genoeg info zo?
‘Spirit of avant-garde’

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- 2CV special
Nu wordt het al wat duidelijker .
Origineel heb je dus maar één ventilator die zijn éértse snelheid maakt met een extra weerstand ( ronde bus van vijf centimeter lang ) .
Nu is de vraag hoe je het wil maken .
Op mijn SM’s maakt ik een tweesnelhedensysteem met drie relais en een dubbel kontakt( drie draden ) IN de radiator .
Dat “champoinnetje ” zoals jij het noemt werd in de eertse Cx’en gebruikt voor de eertse snelheid aan te sturen , en dan had je een thermoschakelaar in de radiator met maar twee contacten .
Daar je draden los zijn aan je thermocontact kan het zijn dat je de eerste snelheid aanstuurd met de hoogste temperatuurschakelaar .
Walter

Totaal aantal Berichten: 1377
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Een serie II CX 20/22 zonder airco heeft geen relais voor de schakeling van de ventilator.
Deze word rechtstreeks geschakeld door het thermokontakt (3 pin’s) de eerste snelheid gaat via een weerstand die voor de radiator achter de grille vastgeklikt zit, 2de snelheid is dus rechtsteeks over thermokontakt.
Als je 2 ventilatoren hebt geinstaleerd neem je dus best een relais schakeling, om een betrouwbaar systeem te bekomen.
Simpelste oplossing is een kabelboom installeren uit een serie II (zonder airco) met 2 ventilatoren,je vind deze in een simpele 25D en natuurlijk ook in de IE/D Turbo.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

- ID/DS DSuper
Grappig jullie antwoorden, want als ik het championnetje kortsluit draaien, als de temperatuur het spul schakelt, beide ventilatoren.
En ja: de 5 cm lange weerstand zit ook nog in het systeem opgenomen.
Blijft alleen de vraag over waarom ik geen waarschuwing krijg middels een knipperent temperatuurlampje op het dashboard.
Dat zou dan toch moeten…?
Zo niet: wat is er dan kaduuk of maakt slecht/ geen contact?
‘Spirit of avant-garde’
Dat lampje wordt geschakeld door een thermocontact op het blok, in de buurt van de thermostaat, en niet op de radiator. Je kan het elektrisch testen door de aansluiting aan de massa te leggen. Hiermee is natuurlijk niet bewezen dat de sensor zelf nog werkt .

Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Het 3 relais systeem,wat Walter aanhaald,is veruit het beste.Heb ik nu ook op mijn SM.
En de eerste stuurschakeling voor de laagste snelheid,staat bij mij rechtstreeks op de batterij(mits zekering).dus er word steeds nagekoeld.
Championneke en weerstand zou ik wegdoen.Die weerstand is goed als je één ventilator op 2 snelheden wil laten draaien.

- ID/DS DSuper
Blooper1963 schreef:
Championneke en weerstand zou ik wegdoen.Die weerstand is goed als je één ventilator op 2 snelheden wil laten draaien.
Championnetje schakeld de tweede, dus verwijderen betekent dat beide ventilatoren aanslaan als het thermocontact schakelt.
Weerstand regelt twee snelheden?
Nu slaat de ventilator meteen op volle snelheid aan, dus weerstand is blijkbaar al kaduuk…
Onder het dashboard zitten twee relais die het controlelampje in het dash aansturen: eentje voor het laten knipperen, eentje voor continu branden..
Klopt dat?
‘Spirit of avant-garde’

Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Neen! Je neemt 2 gewone relais,en één wisselrelais,en ook een thermocontact uit bvb een XM-V6.
Dit thermocontact heeft een dubbele sturing,dus snelheid één en snelheid 2.Wat Uw lampjes betrefd,weet ik niet,een CX ken ik niet zo goed,maar ik zoek wel een schema even.
ivm het dash-lampje: het brandt continu of het brandt niet. heel simpel. Kan je trouwens ook makkelijk opzoeken in de elektrische schema’s.

- ID/DS DSuper
Na nog eens half op m’n kop in de motorruimte te hebben gehangen, kwam ik tot de stomme ontdekking dat de draad op het thermocontact in de thermostaatbehuizing niet was aangesloten….
ops:
ops:
Vond het al zo raar dat er zo’n zwarte draad loshing….
Het borgmoertje was losgetrild…dus..
Wat blijft is de keuze om het ‘championnetje’ kort te sluiten of te verwijderen.
Voorlopig behoudt ik de status quo, voor de zomer heb ik daar een oplossing voor in de vorm van ijzerdraadjes…
-> http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=195297
Bedankt voor het meedenken!
‘Spirit of avant-garde’