

Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 07-02-2009
- XM 2.0 Turbo CT Exclusive
Ik heb sinds 31 dec 2008 een Citroen XM V6 vsx aut 1995.
Daarvoor had ik een XM 2.0i turbo CT aut 1993, hiervoor heb ik ook
een set winterbanden met stalen velgen.
Nu wilde ik die winterbanden met stalen velgen op mijn XM v6 zetten.
Maar wat blijkt, ze passen niet !!!
De gaatjes van de velgen corresponderen niet met de gaatjes op de naven van de V6.
Ik dacht dat is vast het zelfde.
Al hoe wel de 2.0i turbo was type 1
en de v6 is type II
Is dit nu normaal ? of was mijn xm 2.0i iets aparts.
groet Jan van Houtum
Vanaf 21 Dec 2016 weer in bezit van een XM 2.0 turbo CT 1998 automaat exclusive. Mijn derde XM.
voorheen:
turbo CT 1993
V6 12v 1995
C5 2002
Volkswagen Polo 2002
NU : Turbo CT 2.0 1998 exclusive











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik dacht ook dat alles gelijk was, ik wilde al reageren op je advertentie. Mijn velgen van mijn ‘91ger passen idd op mijn ‘98ger. Heb je echt goed gekeken?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.







Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Ik heb ook een XM met winterbanden. De stalen velgen passen zo van de vorige, echter heb ik wel andere wielbouten voor de stalen velgen ipv mijn lichtmetalen monte carlo’s.
Voor mijn vorige xm had ik etoiles gekocht, ik weet niet van welk bouwjaar, maar die pasten wel zo op mijn xm.
Steek zou voor beide 5 x 108 moeten zijn, is niet gewijzigd gedurende de hele periode dat onze dames gebouwd werden, da’s dus een vreemd probleem. Is je remschijf niet een stukje verdraaid waardoor de gaten niet meer goed op lijn zitten? Het gebeurd regelmatig dat dat centreerschroefje wat de schijf op z’n plek houdt afgebroken is, kan verder geen kwaad alleen is het iets meer pielen als je velgen wisselt.
Als je stalen velgen met de nieuw type wieldop monteerd heb je wel wielbouten met verlengde kop nodig, maar da’s voor zover ik weet het enige verschil met lichtmetaal.
Zweven of sideways…..... that’s the question


Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 07-02-2009
- XM 2.0 Turbo CT Exclusive
Dan heb ik niet goed gekeken ????
Hallo
Ik zal zaterdag of zondag nog eens proberen ze te monteren.
Want nu als al 3 mensen zeggen dat ze het zelfde moeten zijn en
een bandenhandel in Best bij ons in de buurt deelde ook per email
mede dat voor beide types de zelfde steekmaat geldt.
Dan heb ik iets over het hoofd gezien….!!!
bedankt toch voor de reacties mensen !!!
Vanaf 21 Dec 2016 weer in bezit van een XM 2.0 turbo CT 1998 automaat exclusive. Mijn derde XM.
voorheen:
turbo CT 1993
V6 12v 1995
C5 2002
Volkswagen Polo 2002
NU : Turbo CT 2.0 1998 exclusive
laat mij dan de 4e in rij zijn, alles is hetzelfde!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Denk eraan dat bij de achtertrommel een soort van paspen zit, die moet in een van de overige (niet zijnde wielmoer gaten) vallen
Gisteren nog twee velgen gewisseld van een 90er naar een 97er.
Dus om de zoveelste te zijn….............moet passen.






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik ook nog even dan: dat moet passen.
Eveneens ben ik tevens ook.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
al overtuigd???
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Hoewel, ik begin nu toch te twijfelen…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
ik voel…. een slotje aankomen…
Dan zal ik de TS maar even helpen, en quoten van ons eigen mooie forum, topic “Citroën Forum index > XM > l’Evolution…”
“Modeljaar 1999 ORG.NR. 7847
Velgtype Etoile (de gegolfde velg) wordt voortaan gefabriceerd zonder losse dop in het velghart. De lengte van de schroefdraad (onder de kop) van de wielbouten wijzigt van 46 mm in 42 mm. De schroefdraad in de velg zelf is dus ook gewijzigd. De velg voor de Xm Exclusive heet voortaan Ville de Monte Carlo in plaats van Monte Carlo en hier is hetzelfde verhaal voor wat betreft de wielbouten van toepassing. De wielbouten onderling (lange en korte uitvoering) zijn niet uitwisselbaar, behalve voor het reservewiel.
TIP: de nieuwe velgtypen kosten nog maar de helft t.o.v. de oude. “
Lijkt me dus wel degelijk wat veranderd te zijn…..






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Dat staat er inderdaad, maar de steekmaat is niet veranderd en dat was de vraag.
Eveneens ben ik tevens ook.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Smultie schreef:“Modeljaar 1999 ORG.NR. 7847
Velgtype Etoile (de gegolfde velg) wordt voortaan gefabriceerd zonder losse dop in het velghart. De lengte van de schroefdraad (onder de kop) van de wielbouten wijzigt van 46 mm in 42 mm. De schroefdraad in de velg zelf is dus ook gewijzigd. De velg voor de Xm Exclusive heet voortaan Ville de Monte Carlo in plaats van Monte Carlo en hier is hetzelfde verhaal voor wat betreft de wielbouten van toepassing. De wielbouten onderling (lange en korte uitvoering) zijn niet uitwisselbaar, behalve voor het reservewiel.
Dit interesseert mij toch wel behoorlijk want ik gebruik op mijn ‘99 XM oudere Etoiles en Speedlines.
De wielbouten van 42 en 46 mm zijn niet onderling uitwisselbaar. Maar horen die nieuwe van 42 mm nu bij de XM vanaf ‘99 of bij de Etoiles vanaf ‘99 :
M.a.w. als ik oude Etoiles onder mijn XM uit 1999 schroef, moet ik dan 46 of 42 mm bouten gebruiken?