Dikke, vette pech gisteren.
‘s Morgens 2 lekke banden en ‘s avonds toen ik naar mijn werk ging begaf mijn HD pomp het.
De twee lekke banden zijn opgelost maar die HD pomp krijg ik niet los.
Wie kan mij daar bij helpen?
Ik heb onder de groene bol rechtsonder (als je voor de auto staat) een boutje 12 losgedraaid.
Hopelijk niet te ver want ik dacht dat het 1½ slag moest maar nu begrijp ik dat het maar een ¼ slag is. Merk je dat gelijk als je te ver gegaan bent? Ik hoorde geen gesis en de auto staat nog steeds op rijhoogte.
De HD pomp krijg ik ook absoluut niet los.
De multiriem krijg ik al niet slap.
HELP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
De ontlastschroef met 12mm. kop hoeft inderdaad maar een klein stukje los om de druk af te laten.
Achter de schroef zit een kogeltje wat voor de afdichting van het kanaal zorgt. Het gevaar is, dat als je de schroef er uit draait, dat de kogel wordt weggeblazen. Dan heb je een probleem.
Zolang de schroef in de draad blijft hangen is er niets aan de hand. Draai de wielbouten van je rechtervoorwiel (bijrijderskant) los en plaats een krik. Laat de motor draaien, zet de auto in de laagste stand en draai dan de ontlastschroef los. Nu moet je systeem drukloos worden…....motor uit, schroefje vast.
Wiel eraf en nu in de wielkast het kunststof scherm voorzichtig loshalen. Nu krijg je zicht op de multiriem en kun je de zaak ontspannen om de riem te verwijderen en daarna kun je de HD-pomp wisselen.
Het is voor mij alweer even geleden dat ik aan een XM gesleuteld heb, maar andere XM’ers kunnen je vanaf hier absoluut verder helpen.
Zie ook hier: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=196552&postdays=0&postorder=asc&start=0
Wat is er met je pomp aan de hand?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Tot zover bedankt GW-tje.
Ik ben fanatiek bezig geweest met de accubak en ecubak los te maken om ruimte te maken. De pomp lekt aan de onderkant maar ik kan geen hoogte krijgen waar.
Ik ga morgen dan eerst alles terug bouwen om de boel te ontlasten zoals jij het beschrijft. Het probleem is dat er gelijk olie lekt als ik de motor start.
Ik ga nu eerst een nachtdienst draaien, ga ik morgen weer verder.
Hans.
ik heb foto’s voor je gemaakt, ik heb die van mij net eraf gehaald. aan de achterkant van de pomp zitten 2 * maatje 13. 1 bout, 1 moer.
Als je die moer los hebt dan kan de bout aan de pouliekant eruit (door een gat in de poulie).
De riem kan je loshalen door bij de looprol die aan de demper vast zit (die tussen HD pomp en krukaspoulie) een boutje te doen van 6mm dik. Het gat hiervoor zit rechts van de rol (lastig te zien). Daarna draai je de imbus los van de spanrol die eronder zit. Daarmee haal je de spanning van de riem af en kan je hem losnemen.
Ouwe mopperkont











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gaat het om de diesel of benzine? Bij de diesel volg ik de accubak niet??
En hoe weet je zeker dat de pomp defect is?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Zitten alle aansluitingen op de pomp goed vast? Zet er eens een sleutel op om te kijken of er niet een aansluiting is losgelopen waardoor er lekkage optreedt.
Pomp nat aan de onderkant zegt niet zoveel. Door de zwaartekracht hier op aarde loopt alles nog steeds naar beneden, dus ook als de lekkage bovenop zit.
Check ook goed op de as waar hij uit het pomphuis komt. Dus tussen pomp en poelie. Als hij daar nat is, is de oliekeerring naar zijn grootje en is vervanging nodig.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Bij mij lekte hij aan de aanvoer leiding, zaten kleine scheurtjes op de kopse kant, liepen voorbij de slangklem.
Hier de foto’s:
Precies in het midden van deze foto zie je 2 “oortjes” waar de bouten zitten
Ouwe mopperkont
boukewerff:
De accubak heb ik eruit gehaald om makkelijker bij de ontlastschroef te kunnen (TD ‘97). Ik ben geen prof maar doe wel alles zelf,. Daarom doe ik af en toe wel eens overbodige dingen. ops:
GW-tje:
Ik heb bovenop een doekje gelegd maar deze werd niet nat dus ik verdenk de onderkant.
Matthijs309:
Veel dank voor de foto’s.
Zodra het wat droger wordt ga ik gauw verder.
(Ik heb helaas geen overdekte plek).
Gelukkig heb ik de zwarte 20i nog staan dus we blijven zweven.
GELUKT!!!!!!!!
Ik heb de HD-pomp eruit. Tot op het bod verkleund maar dat mag de pret niet drukken.
Boordje 6mm in het gaatje, 3/8 verlengstukje plus ratel klein tikkie naar voren tot je het boortje er in kunt duwen.
Boutje/moertje 13 losmaken en een imbus en hebbes.
Je schrijft het sneller dan dat het in werkelijkheid gaat.
Het lijkt erop dat er één van de dopjes met torx boutje (groter dan ik in mijn koffer heb) lekt.
Zijn hier ringen voor te krijgen of moet er een andere pomp komen?
Als dat laatste het geval is wil ik gelijk vragen of iemand er nog een heeft in de verkoop.
Tot zover een ieder bedankt voor de begeleiding.
Hans.














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zijn bij citroen nieuwe ringen te bestellen voor deze pompen maar ook bij andere leveranciers.
Lees dit anders eens:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=196643&highlight;=
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank je wel waterman771.
Ik ga even googlen om verder te komen.
Hans.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
xmbreak schreef:GELUKT!!!!!!!!
Het lijkt erop dat er één van de dopjes met torx boutje (groter dan ik in mijn koffer heb) lekt.
Hans.
Je bedoelt 1 van die doppen met inwendig torx, die bovenop zitten?
Maak even een paar foto’s, als je kunt….en misschien kun je de maten hier delen, als je er toch mee bezig bent?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
k heb destijds bij de dealer gewoon wat nieuwe ringen gehaald. Ik weet niet meer wat ze kostten, maar dan heb je meteen de goede. Het is volgens mij een rare maat
Ouwe mopperkont
Vandaag (eigenlijk gisteren) ringen gehaald bij de dealer maar helaas heb ik bij het uit elkaar halen van de pomp (nieuwsgierigheid) 2 lipjes kapot gepoetst. Dus toch maar in Borculo een tweedehandsje gekocht.
Ringen kostte €2.50 per stuk, de pomp €150,- Niks zeggen….......
Pomp gemonteerd maar ik vind het wel een drama dat multiriem gebeuren. Samen met de buurman de boel toch gefikst maar het kon makkelijker. Ik zou eigenlijk de boel verder gaan voorzien van een nieuwe D-riem maar ik kon de moed niet opbrengen met dit weer.
Nog 1 vraagje.
Moet de boel ontlucht worden of ontlucht het lhm-systeem zichzelf?
En zo ja, doe je dat dan ook met het schroefje 12?
Hans.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
De pomp is niet zelfaanzuigend; aanvoer slang in de mond, zuigen en net als de LHM je lippen raakt de duim op de slang. LHM smaakt niet lekker.
Slang op de pomp, alle klemmen goed vastzetten…...
(Je kunt ook proberen met een klein trechtertje de aanvoerslang vol te gooien met LHM, maar dan nog kan er een luchtbel inzitten)
De ontlastschroef laat je even een slagje open staan en dan start je de motor. Als de boel even draait, zet je de ontlastschroef weer vast en zal de XM weer omhoog komen. Verder ontluchten is niet nodig en gaat vanzelf.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991