Beslaan van ramen
mctend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 14-09-2003

Gepost: 18 februari 2009 12:01 PM

De laatste tijd heb ik ‘s ochtends veel last van beslagen ramen.

Het eerste deel van mijn route is “door de polder”. Na ca. 2-3 km hoor je dat de ventilatie in recirculatie springt. Ik maak dan geen gebruik van de ruitenwisser. Na ca. 8 km. springt ‘ie uit de recirculatie. |Inmiddels zijn de ramen dan al aardig beslagen. De ruiten zijn aan de binnenzijde schoon.

Is het mogelijk om die automatische recirculatiestand (die ook inschakelt bij gebruik ruitenwissers) uit te zetten???

Ik heb nl. niet zo’n zin om op wintersport met een volle auto en beslagen ruiten rond te rijden. Daarom heb je immers airco, toch?  Rolling Eyes

Profiel  
 
GrandBateau
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 18 februari 2009 04:27 PM
  [ # 1 ]

als je door een tunnel of iets dgl. rijdt en de klimaatregeling vindt de lucht niet proper genoeg, schakelt toch automatisch over naar recirculatie -> hangt er soms een mestgeur in de gezonde polderlucht Cool

ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 18 februari 2009 06:50 PM
  [ # 2 ]

Hetgeen Grandbateau hierboven aangeeft is echter alleen bij de Exclusive.  Wink

Je kan het systeem dan toch ook even van ‘Auto’ afhalen en het instellen zoals jij op dat moment wilt?

Profiel  
 
GrandBateau
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 18 februari 2009 07:01 PM
  [ # 3 ]

dat wist ik niet, ik dacht dat die sensor bij de ‘automatische’ klimaatregeling hoorde; recirculatie schakelt overigens ook aan bij achteruit rijden.

ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km

Profiel  
 
mctend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 14-09-2003

Gepost: 18 februari 2009 08:39 PM
  [ # 4 ]

Je kan het systeem dan toch ook even van ‘Auto’ afhalen en het instellen zoals jij op dat moment wilt

Daar heb je gelijk in Surprisedops: Ben zo verwend door al dat automatische geregel dat ik dat al te veel moeite vind.

Neemt overigens niet weg dat de recirculatiestand te pas en te onpas kennelijk aanspringt. Dit zie je niet terug in het display. Wat kan daarvan de oorzaak zijn???


Rolling Eyes

Profiel  
 
C4sohier
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 22-06-2007

Gepost: 20 februari 2009 05:03 PM
  [ # 5 ]
mctend schreef:

Je kan het systeem dan toch ook even van ‘Auto’ afhalen en het instellen zoals jij op dat moment wilt

Daar heb je gelijk in Surprisedops: Ben zo verwend door al dat automatische geregel dat ik dat al te veel moeite vind.

Neemt overigens niet weg dat de recirculatiestand te pas en te onpas kennelijk aanspringt. Dit zie je niet terug in het display. Wat kan daarvan de oorzaak zijn???


Rolling Eyes

Bij mijn weten springt de recirculatie alleen maar aan als je achteruit rijdt en als je de ruitensproeier gebruikt.
Bij de exclusive inderdaad ook als er slechte geuren gedetecteerd worden.
Maar of er bij de niet-exclusive versies nog factoren zijn die de recirculatiestand triggeren ???

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 20 februari 2009 05:05 PM
  [ # 6 ]

Niet zover ik weet…

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7697
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 20 februari 2009 05:25 PM
  [ # 7 ]

Ik heb dan wel geen C4 Picasso, bij mij gaat de recirculatieklep in de autostand ook regelmatig heen en weer.

De klep kan dicht (alleen buitenlucht), open, (alleen binnenlucht) of half open (mix buiten/binnen). Wat ik tot nu toe heb gemerkt is dat bij het uitschakelen van de airco de klep half dicht gaat, en bij lage buitentemperaturen en oplopende koelwatertemperatuur na een koude start ook. Ook wanneer de stand op ontwasemen gezet wordt schakelt de klep een aantal keer tussen de verschillende standen (hoorbaar) en wordt de airco ingeschakeld.

Er zijn dus weldegelijk verschillende redenen te bedenken waarom de recirculatieklep kan schakelen zonder dat dat aangegeven wordt op het paneel.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 20 februari 2009 05:35 PM
  [ # 8 ]

Er staat wel in het instructieboekje dat in de stand ‘Auto’ o.a. ook de recirculatieklep bediend kan worden. Dus daar zou je wel gelijk in kunnen hebben.

Ik let er niet zo op, dus is het mij nog niet expliciet opgevallen dat de klep tussentijds dicht of open gaat. Daarvoor heb ik een stand ‘Auto’. Om daar niet op te hoeven letten… Wink

Profiel  
 
mctend
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 14-09-2003

Gepost: 20 februari 2009 11:05 PM
  [ # 9 ]

Daarvoor heb ik een stand ‘Auto’. Om daar niet op te hoeven letten… Wink

Inderdaad. Tot je ramen beslaan en je het gevoel hebt in een Turks bad rond te rijden. Maar we zullen de tip m.b.t. handmatig regelen koesteren… Laughing

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 21 februari 2009 02:08 AM
  [ # 10 ]

Daar heb jij dan weer een overschot aan gelijk in.. Smile

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 21 februari 2009 03:19 AM
  [ # 11 ]

Vroeger had je daar een schuifregelaar voor. Toen had je alles nog letterlijk zelf in de hand. Twisted Evil Laughing 

Recirculatie in een GSA of BX? Nope! Bij slechte geurtjes gewoon de ventilatie uitzetten. Niks verwarrends aan en het werkt altijd! (gniffel)

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 21 februari 2009 05:42 PM
  [ # 12 ]

mij is altijd verteld, dat de airco de buitenlucht nodig heeft, en daarom op dat moment recirculatielucht niet mogelijk is, ik weet niet of dit in boekje staat van de (G)C4P, bij Focus was dat in elk geval zo.

Verder heb ik ook al wel gehoord dat de klep soms schakelt. Ik hoor geen klikje of zo, maar je hoort de ventilator een ietsje verschillend geluid maken. Nu kom ik veel voorbij ‘indaver’ (vuilverwerking), en daar kan het stinken als de pest, ik gebruik daar, en bij ontwasemen ook wel eens het knopje linksonder (boven het instelbaar knopje) op het stuur, erg handig, zeker omdat de automatische recirculatie pas inschakelt als er al een geur in de auto hangt. Het is wel zo dat onze auto zeker niet op circulaire lucht gaat als die in auto-stand staat in het begin van de rit, de ramen durven wel eens wasemen, maar zijn even snel ontwasemt als een andere auto lijkt me, en ik stel ze toch wel op de proef (moet verplicht douchen op werk, dus bij vertrek komt het al eens voor).

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 21 februari 2009 05:46 PM
  [ # 13 ]
Gunther schreef:

mij is altijd verteld, dat de airco de buitenlucht nodig heeft, en daarom op dat moment recirculatielucht niet mogelijk is…

Dan hebben ze dat jou altijd verkeerd verteld.  Wink

Juist als het verschil tussen buiten- en binnentemperatuur heel groot is, is het juist zeer effectief om de lucht te recirculeren.

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 21 februari 2009 08:00 PM
  [ # 14 ]
tilanus schreef:
Gunther schreef:

mij is altijd verteld, dat de airco de buitenlucht nodig heeft, en daarom op dat moment recirculatielucht niet mogelijk is…

Dan hebben ze dat jou altijd verkeerd verteld.  Wink

Juist als het verschil tussen buiten- en binnentemperatuur heel groot is, is het juist zeer effectief om de lucht te recirculeren.

Tja, de focus was dan ook geen citroen he Wink . de inlaat van de airco was daar ook duidelijk onder de motorkap te zien, bij de GC4P zie ik die niet onmiddelijk. Een airco werkt trouwens volgens het ontvochtingsprincipe, dus zou het logischer zijn om de binnenlucht inderdaad te ‘ontvochten’, net daarom begreep ik nooit goed waarom de (manuele) airco niet werkte in de focus bij recirculatie.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook