Dag,
Ik wilde onlangs mijn DS uit lange winterslaap wekken. De accu bleek leeg…. Dus accupool los, accu opgeladen, pool weer vast en starten. maar hij wilde niet starten, ik denk dat de accu nog te zwak is of kapot is gegaan. Echter, tijdens het (lange) doorstarten kwam er wat rook vrij, ik meteen kijken, bleek dat er een draad tussen de spanningsregelaar en de min-pool van de accu aan het smelten was van de hitte….
Nu vraag ik mij af: hoort die draad daar wel? Op mijn spanningsregelaar zitten 3 aansluitingen, daaraan 3 draden uit de draadboom. Die gesmolten draad maakt massa, het lijkt wel een later aangezette draad te zijn. Volgens mij kan deze ook gewoon weg, als hij er zou moeten zitten zou er toch wel een aansluiting voor zijn gemaakt? Nu zat ie met een schroef vast….
Iemand een idee?












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoort er aan vast! Als die smelt en je hebt een half automaat, trekt je startrelais veel stroom.
de regelaar heeft VIJF draden. 1 aarde, 3 aan de zijkant en 1 aan de andere zijkant.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aha! Bedankt! Die vijfde draad zal ik dan wel over het oog hebben gezien. Dus toch een nieuwe aardedraad monteren dan maar! Bedankt!
Overigens: heb geen halfautomaat maar 5-bak, maar toch zal idd het startrelais het wel zwaar hebben gehad. Zal ook wel door zwakke accu komen. Zal een nieuwe halen, nieuwe draad monteren en dan eens kijken wat ie doet!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
WAUW! Wat is dit forum toch fijn!
Helder schema, de regelaar moet dus geaard worden. Maar wat ik dan niet begrijp, is waarom de regelaar dan gemonteerd is aan de accuhouder met (in mijn ogen isolerende) rubbers ertussen. Wat is daar het nut van als de regelaar an sich toch geaard moet zijn? Of is het anti-trilling, die rubbers?












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je geeft het antwoord zelf. Anti tril.. Er zitten mechanische relais in..
valkuilen:
De schroef van het lampdraadje (L) is te lang door weglaten ringetjes en raakt de aarde lip… kortsluiting.
De lip van de aarde breekt af.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als je dikke massa kabel niet goed vast zit aan de bak of motor blok, dan gaat je startstroom door dat dunne aard draadje en kan die ook door smelten. ( ik spreek uit ervaring )
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Egbert schreef:Als je dikke massa kabel niet goed vast zit aan de bak of motor blok, dan gaat je startstroom door dat dunne aard draadje en kan die ook door smelten. ( ik spreek uit ervaring
)
Egbert heeft (zoals wel vaker) helemaal gelijk.
De oorzaak van het doorsmelten is dat de stroom die vanaf de accu via het startrelais naar de startmotor gaat ook weer terug naar de accu moet. Als de dikke massakabel vanaf de bak, blok of waterpomp naar de accu slecht contact maakt of anderszins een relatief hoge weerstand heeft, zal de stroom een ander, makkelijker pad zoeken. Dat dunne massadraadje aan de regelaar wordt dan een drukbereden sluiproute, en is daar niet dik genoeg voor.
Die hoge weerstand zorgt er natuurlijk ook voor dat je startmotor niet zo snel draait als zou moeten: een deel van de energie wordt omgezet in rook.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
nltecoko schreef:...een deel van de energie wordt omgezet in rook.
Net als met benzine
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
vlietmansje schreef:nltecoko schreef:...een deel van de energie wordt omgezet in rook.
Net als met benzine
25% van de benzine wordt gebruikt voor de aandrijving en 75% gaat in rook (en warmte) op
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ik heb ook steeds een lege accu….
: Kun je de spanningsregelaar demonteren en schoonmaken?
Zou dat helpen?
Groet,












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eerst meten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>