

































Totaal aantal Berichten: 15734
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een poosje terug in de Practical Classics nog een artikeltje gelezen over ontroesten met water, soda en elektra, iemand dat wel eens geprobeerd?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Hoe werkt dat dan?


































Totaal aantal Berichten: 15734
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Door middel van een chemische reactie, eigenlijk vooral geschikt voor onderdelen die je kunt onderdompelen in water met soda, een accukabel (ik weet even niet meer de welke, maar dat is wel belangrijk) koppel je aan een stuk schroot, de andere aan het te ontroesten onderdeel. Beide dompel je vervolgens onder in een oplossing van water en soda en dat laat je zo staan tot de chemische reactie al het roest naar het schrootdeel heeft verhuisd…



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mijn scheikundige opleiding zou dan zeggen, dat de min aan het goede deel moet komen, maar ik was nooit zo goed in scheikunde. Hahaha
graddus schreef:Door middel van een chemische reactie, eigenlijk vooral geschikt voor onderdelen die je kunt onderdompelen in water met soda, een accukabel (ik weet even niet meer de welke, maar dat is wel belangrijk) koppel je aan een stuk schroot, de andere aan het te ontroesten onderdeel. Beide dompel je vervolgens onder in een oplossing van water en soda en dat laat je zo staan tot de chemische reactie al het roest naar het schrootdeel heeft verhuisd…
Wel even zorgen dat roestig schroot en roestig onderdeel elkaar niet raken, anders heb je een ontplofte accu en een onderdeel met er aan vast gelast schroot. Je kunt hetzelfde bereiken, zonder extra spanning maar wel langzamer, door het object onder te dompelen in een bak soda- of zeewater met een zink object als opofferend metaal. Denk aan scheepsanodes.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl


































Totaal aantal Berichten: 15734
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Volgens dat artikeltje zou het op plaatwerk ook moeten werken indien je het roestige deel afdekt met een in het mengsel gedrenkte spons en daar weer bovenop het stukje schroot… Waarom denk ik toch steeds dat schuren en voorzichtig stralen eenvoudiger is?




Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Met een acculader werkt dit best aardig. Dacht dat de werkwijze op het forum van Automobiel Klassiek te vinden is (heb ooit op deze manier en handremhefboom ontroest).


































Totaal aantal Berichten: 15734
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Van het hele roestplekkenverwijdergebeuren is nog weinig (lees niets) in huis gekomen, maar ondertussen heeft de muppet wel nieuwe olie en filter gekregen bij Hydraulique. Buiten de versleten aandrijfas eigenlijk geen klachten over le bagnole. Eerst maar eens zorgen dat die klapperende aandrijfas gerepareerd wordt en misschien een setje winterreifen scoren…



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Links of rechts?
Edit: Die aandrijfas dus, niet die winterbanden.
En het is natuurlijk LA bagnole. Het blijft een dame, mank of niet.


































Totaal aantal Berichten: 15734
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik was nog aan het twijfelen over le of la en bij twijfel moet je altijd bij je eerste gedacht blijven. Had ik dat maar gedaan. De aandrijfas is de rechtse, de lange. Die was dus afgelopen zomer ook al de oorzaak van het geklapper van de versnellingspook onder belasting van de motor. Nu wordt het echter ook zonder bergen en aanhanger hinderlijk Eindelijk karakter, oh nee, gewone slijtage na 204000 km…



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Helaas, die is verrot die we hier hebben…


































Totaal aantal Berichten: 15734
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is al geregeld Wendela, moeten er alleen eens tijd voor vrijmaken.


































Totaal aantal Berichten: 15734
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Volgende week gaat er een nieuwe aandrijfas onder de muppet. Meteen ook maar een distributiesetje besteld, want die rammelende ketting mag ook wel eens vervangen worden. Mooie klusjes om te combineren. Vorige week een ander, niet gesmolten, stuur gemonteerd en gisteren nog velgen met winterbanden geregeld. Morgenavond even kijken en/of ophalen. Verder rijdt het gebakje probleemloos as ever zijn tankje gas per week leeg…



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dit topic zou haast gesloten kunnen worden.
Mooi!


































Totaal aantal Berichten: 15734
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Tuurlijk niet, hoe moet ik jullie dan laten weten dat ik het dopje van mijn gasvulling kwijt ben?