39 van de 44
« Eerste  < Vorige 37 38 39 40 41 Volgende >  Laatste »
   
De CX 2400 GTi van Graddus, ai, ca chauffe
Gepost: 01 augustus 2010 03:18 PM
  [ # 571 ]

OK bedankt! duidelijk!
Ik vind die grote flappen van caravanspiegels er altijd dom uitzien, welk type ook, maar je hebt niet veel keuze helaas…. Dit lijkt me een aardige oplossing, zeker als het ook degelijk is en bovendien je auto niet beschadigt.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Gepost: 02 augustus 2010 12:11 PM
  [ # 572 ]

Ze werken inderdaad redelijk wel, al moet ik ze voor de terugreis even wat steviger in elkaar schroeven. In elk geval passen deze wel in tegenstelling tot de spatbordspiegels die ik eerst heb geprobeerd. Montage inderdaad supersimpel, haak die aan de rekker zit onder de deur haken en vervolgens de haak die aan de spiegelarm zit in de sponning van het raam laten zakken. Raam terug dicht, klaar. Niet gek voor twee tientjes op de avond voor vertrek Very Happy

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 02 augustus 2010 02:10 PM
  [ # 573 ]

Ik zit even na te denken over de perikelen met de gascomputer. Gisteren heb ik nog even getest bij mijn CX: ik heb inderdaad een ‘klap’ bij het optrekken als ik bruusk het gaspedaal intrap vanaf stationair lopen, maar deze is precies hetzelfde op gas als op benzine. Ik wijt dat dus zelf aan de motorsteunen.

Het mag toch bekend worden verondersteld dat L-jetronic een ‘schakelaar’ heeft bij de gasklep die door de benzinecomputer wordt gebruikt om de situaties ‘stationair’, ‘deellast’ en ‘vollast’ te onderscheiden. Ik neem aan dat de specialist die het systeem voor onze CX-en heeft uitgedokterd hiervan op de hoogte was. Die schakelaar wordt bij mij in ieder geval gebruikt voor het inschakelen van de gascomputer: dit is namelijk altijd bij het loslaten van het gas. Dus als de schakelaar op ‘stationair’ gaat, is dat een signaal voor de gascomputer om indien nodig over te schakelen van benzine op LPG. Als ik het draadje vanaf de gasklepschakelaar losmaak, gaat de computer dus ook nooit op LPG. Dat werkt dus allemaal zoals de bedoeling is en dus snap ik niet waarom de computer hier een ‘vloeiend’ signaal zou verwachten.

Ik snap ook niet waarom de computer zo’n signaal nodig heeft. Hij weet immers al de onderdruk in het inlaatspruitstuk en het toerental, dus hij heeft alle informatie die nodig is om het mengsel correct te verrijken op het moment dat je het gas intrapt vanaf stationair. Geen gaskleppositie meer nodig toch?

Je zei bovendien dat de computer bij jou nu triggert op de minieme stijging van de boordspanning bij het accelereren: deze vindt pas plaats als de motor daadwerkelijk meer toeren draait. Is het dan niet al te laat om het mengsel nog te gaan verrijken?

Kortom, zomaar wat gedachten die hopelijk leiden tot een beter werkend systeem bij ons allen. Smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43369
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 augustus 2010 02:16 PM
  [ # 574 ]

Gaskleppositiesensor meet bij de L-jet van de cx:

- stationair
- volgas

GEEN deellast dus.

Waarom heb je deellast signaal nodig? Omdat je een “snel"signaal moet hebben. Gas intrappen, hup, verrijken. Onderdruk/toerental duurt even voor dat je daar signaalverandering krijgt en dat is te lang.
Trouwens, het overschakelen wordt niet door de TPS geregeld ( TPS=gaskleppositiesensor) maar door de gascomputer die in de overschakelmodus een toerenval signaleert en daarop het signaal tot overschakelen afgeeft. Waarom gaat ie niet op LPG als je de draad los zou maken? Omdat hij dan registreert dat hij 1 signaal mist, dus foutmelding en niet overschakelen. Zo is het mij in ieder geval uitgelegd. Dit terzijde.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 02 augustus 2010 10:53 PM
  [ # 575 ]

Aangezien je contacten voor zowel stationair als vollast hebt, kun je ook deellast detecteren: dan is geen van beide gesloten. Ik zou zeggen dat de computer dus de overgang stationair -> deellast zou moeten kunnen detecteren. Maar wellicht is ook de snelheid van de verandering belangrijk, en die weet je natuurlijk niet. Op zich moet het wel mogelijk zijn om een extra sensor te monteren op die gasklep…

Het gekke is dus dat ik niet echt het gedrag heb wat graddus beschrijft. Dus misschien is het toch iets anders bij zijn CX. Maar, ik begrijp dat jullie het liever even laten rusten nu. Smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43369
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 augustus 2010 06:06 PM
  [ # 576 ]

Het vervelende is dat de TPS eigenlijk maar één ding doet: Bij volgas een signaal van 5 volt doorgeven aan de computer. Verder doet dat kreng eigenlijk niets. Wat je wil hebben is 0 volt bij stationair en oplopend naar 5 volt tussen stationair en vol gas.

Overigens, dit type gascomputer heeft nog één ander nadeel: de injectietijd bij vollast kan eigenlijk nét niet lang genoeg worden ingesteld, waardoor er in bepaalde omstandigheden gewoon te weinig LPG wordt ingespoten. Dat is een software-bug die er niet kan worden uitgehaald is gebleken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 17 augustus 2010 11:38 PM
  [ # 577 ]

Lekker stil hier he? Dat komt omdat de CX het gewoon drie weken lang makellos gedaan heeft. Vanavond zonder een valse plof weer terug thuis gekomen met een mooi gemiddelde van 1 op 5 (met sleurhut mind you).

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 17 augustus 2010 11:46 PM
  [ # 578 ]

Top! very good

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 17 augustus 2010 11:48 PM
  [ # 579 ]

Wij zijn trots op Muppet!!

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43369
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 augustus 2010 08:59 AM
  [ # 580 ]

Mooi! Ik zal code rood bij de Alarmcentrale in Lyon laten terugzetten naar groen Smile

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 18 augustus 2010 10:50 AM
  [ # 581 ]

Maar maar maar de muppet is toch groen? Very Happy

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 18 augustus 2010 10:56 AM
  [ # 582 ]
graddus schreef:

Maar maar maar de muppet is toch groen? Very Happy

 

1 op 5 .................. groener kan niet Smile

Profiel  
 
Gepost: 18 augustus 2010 10:59 AM
  [ # 583 ]

Jij snapt het. Hoe eerder al die vervuilende fossiele brandstoffen op zijn, hoe beter.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 18 augustus 2010 08:55 PM
  [ # 584 ]

1 op 5, dat valt niet mee. Ons Bertje presteert in vakantie outfit zo ongeveer op 1 op 9. Met een kruissnelheid van circa 95/h.
Maar welkom thuis weer! Ik zal even wat foto’s kijken. De combinatie is en blijft een pracht om te zien.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 augustus 2010 09:00 PM
  [ # 585 ]

Whaha! Top man, welkom thuis!

Profiel  
 
 
39 van de 44
« Eerste  < Vorige 37 38 39 40 41 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook