1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Rijden met een (vol)automaat
Pablo Picasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 05-11-2008

Gepost: 20 februari 2009 01:42 PM

Even een vraag aan jullie:

Vanaf vorige week rij ik in een C4 Picasso met 2.0 HDIF en een volautomaat. Een heerlijke auto die me in één week al 1500 km plezier heeft bezorgd.

Een punt heeft mij verbaasd en dat is dat de automaat erg snel is met terug te schakelen. Bijvoorbeeld bij 110 op de snelweg schakelt de bak van 6 -> 5 terwijl ik een beetje gas bijgeef. Ik vraag om een kleine versnelling die makkelijk op het koppel van 320 Nm kan gebeuren en het terugschakelen komt op mij dan wat overbodig over.
Terugschakelen is prima als het gas bijna volledig wordt ingetrapt en er echt om een kick-down gevraagd wordt.

Ik heb het gevoel onnodig veel brandstof te verbruiken op deze manier. Bovendien weet ik zo het koppel onvoldoende te benutten.

Mijn vraag is:
- Is dit normaal?
- Kan ik mijn rijstijl aanpassen om dit te voorkomen?

Grand Picasso Exclusive 2.0 HDiF Automaat (geen EB6V). Pack Hifi, Panorama, Gris Fer, trekhaak.
(Vanaf Februari 2009 onderweg, inmiddels 90.000 probleemloze kilometers)

Profiel  
 
Arpic
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 07-09-2008

Gepost: 20 februari 2009 10:59 PM
  [ # 1 ]

Pablo,
Ik mag het met dezelfde motor, maar met een EB6V, doen.
Ik heb af-en-toe hetzelfde.
Als je hem (de EB6V) in Manual zet, doet hij dat niet en trekt nog steeds voldoende snel in 6 (en door de EB6V heb ik ook nog een stuk minder koppel).
Je leert er wel op anticiperen (daarom “af-en-toe”), maar helemaal er vanaf ben ik niet.
Ben er overigens ook niet voor naar de dealer geweest, misschien is het wel in te stellen.
Arpic

GC4P 2.0 HDiF EB6V Exclusive Icare
(de eerste 71.000 km zitten erop)

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 20 februari 2009 11:41 PM
  [ # 2 ]

Ik ervaar dit niet met mijn EBV6. Maar mss dat de bak zich nog wat moet inleren.

Het hangt ook af van de omstandigheden. Veel wind tegen bvb of een helling is een sterk nadeel bij een wagen van toch rond de 1800kg en zo een groot frontaal oppervlak. Komt er ook nog eens bij dat de motor tegen 110 niet zoveel toeren draait.

Wat me ook opvalt is dat het weinig extra te bieden heeft het pedaal ver in te trappen.
De eerste paar cm slag zijn verantwoordelijk voor 75% van het vermogen. Dus gewoon zacht gas geven en je zal zien dat je even snel bent maar dat de bak niet terugschakeld.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 22 februari 2009 12:36 PM
  [ # 3 ]

Re: Rijden met een (vol)automaat

Pablo Picasso schreef:

Even een vraag aan jullie:

Vanaf vorige week rij ik in een C4 Picasso met 2.0 HDIF en een volautomaat. Een heerlijke auto die me in één week al 1500 km plezier heeft bezorgd.

Een punt heeft mij verbaasd en dat is dat de automaat erg snel is met terug te schakelen. Bijvoorbeeld bij 110 op de snelweg schakelt de bak van 6 -> 5 terwijl ik een beetje gas bijgeef. Ik vraag om een kleine versnelling die makkelijk op het koppel van 320 Nm kan gebeuren en het terugschakelen komt op mij dan wat overbodig over.
Terugschakelen is prima als het gas bijna volledig wordt ingetrapt en er echt om een kick-down gevraagd wordt.

Ik heb het gevoel onnodig veel brandstof te verbruiken op deze manier. Bovendien weet ik zo het koppel onvoldoende te benutten.

Mijn vraag is:
- Is dit normaal?
- Kan ik mijn rijstijl aanpassen om dit te voorkomen?

Een van de kenmerken van een automaat is dat het automatisch gaat…..  Wink
Als je het wilt regelen zoals je zelf wilt is een handbak misschien een betere keuze.. ConfusedConfused

Gerrit

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  
 
Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 542
Geregistreerd: 26-08-2008

Gepost: 04 maart 2009 12:39 AM
  [ # 4 ]

En bij een automaat iets versnellen, kan ook door het gas een beetje in te duwen, en de auto gaat vanzelf. Je moet in een automaat niet met het gas omgaan als een handbak. Leg je voet er zacht op en laat de auto gaan en duw ietsje verder als het niet harder wilt, maar niet te rap duwen.
Je voet op het pedaal laten rusten is al genoeg, induwen is al teveel eigenlijk bij een automaat.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 04 maart 2009 03:07 PM
  [ # 5 ]

je kunt ook de bak in de Sequentiële mode zetten en geheel zelf schakelen via de schakelflippers aan het stuur.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Pablo Picasso
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 05-11-2008

Gepost: 05 maart 2009 11:38 PM
  [ # 6 ]

Bedankt voor het positieve meedenken.

Met mijn handbakken reed ik bijna altijd volgas bij weinig toeren (1500-2250) en gebruikte zo optimaal het koppel van de moderne diesels. Inderdaad moet je even omschakelen en het gas licht beroeren.

De bak begint ook eerder te schakelen en lijkt een lerend karakter te hebben. We zijn steeds betere vrienden aan het worden.

Sequentieel kan ook natuurlijk maar daar koop je geen automaat voor. Bovendien moet je bij het terugschakelen bij een scherpe bocht buiten de bebouwde kom wel goed kunnen tellen 6>5>4>3>2. Gelukkig vroeger veel naar sesamstraat gekeken en tellen zit er goed in.

Grand Picasso Exclusive 2.0 HDiF Automaat (geen EB6V). Pack Hifi, Panorama, Gris Fer, trekhaak.
(Vanaf Februari 2009 onderweg, inmiddels 90.000 probleemloze kilometers)

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 05 maart 2009 11:42 PM
  [ # 7 ]

Pablo, de bak is inderdaad zelflerend en na een tijdje rijdt ie inderdaad helemaal OK. Heb dezelfde ervaring met mijn C5 gehad, was ik ook helemaal niet blij mee maar na een tijdje was het OK

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 05 maart 2009 11:51 PM
  [ # 8 ]

Met een automaat kan je idd niet zo rijden en dus vol van het koppel gebruik maken. Geef gewoon zacht gas en na een tijdje heeft de automaat wel door dat je niet van al te hoge toeren houdt.
Mijn EBV6 schakelt nu ook altijd op rond 2250 rpm en 2500rpm, terwijl het in het begin toch altijd 3000 was.
Hij past zich gewoon aan, maar dit heeft wat tijd nodig.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 05 maart 2009 11:54 PM
  [ # 9 ]

Je moet alleen je dealer instrueren dat hij de bak niet mag resetten, begin je weer helemaal vanaf het begin

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
Sparks
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007

- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Gepost: 06 maart 2009 12:06 PM
  [ # 10 ]

Is alleen de EB6V zelflerend, of geldt dat ook voor de volautomaat?

Ik heb het vreemde euvel dat als ik vanaf de A9 richting Haarlem het klaverblad bij Badhoevedorp oprijdt richting Den Haag de automaat elke keer schokt, terugschakelt, en direct weer opschakelt. Misschien heeft het te maken met de snelheid die ik dan rijdt, zo ongeveer 40 km/u.

Heel raar Laughing Wink

Profiel  
 
GrandBateau
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 06 maart 2009 12:14 PM
  [ # 11 ]
hbeck schreef:

Pablo, de bak is inderdaad zelflerend en na een tijdje rijdt ie inderdaad helemaal OK.

Hoe werkt dit eigenlijk? Selecteert de versnellingsbak in functie van het rijgedrag een bepaald voorgeprogrammeerd schakelprogramma en zo ja, hoeveel programma’s heeft ie?

ex-owner : C4 Grand Picasso 1.6 HDi Exclusive (Gris Fer) - MAR/2008 -> OKT-2009 66.000 km

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 06 maart 2009 01:10 PM
  [ # 12 ]
Pablo Picasso schreef:

Sequentieel kan ook natuurlijk maar daar koop je geen automaat voor. Bovendien moet je bij het terugschakelen bij een scherpe bocht buiten de bebouwde kom wel goed kunnen tellen 6>5>4>3>2. Gelukkig vroeger veel naar sesamstraat gekeken en tellen zit er goed in.

in sequentiëel krijg je toch de versnelling op je dashboard geprojecteerd?

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 06 maart 2009 07:51 PM
  [ # 13 ]

Komt er idd op, maar een volautomaat koop je helemaal niet om zelf te zitten prutsen.
Soms doe ik dat ook met mijn EBV6, maar ik hou het nooit lang vol. De automaatstand werkt goed, en het is veel relaxer om te rijden.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 06 maart 2009 07:56 PM
  [ # 14 ]
GrandBateau schreef:
hbeck schreef:

Pablo, de bak is inderdaad zelflerend en na een tijdje rijdt ie inderdaad helemaal OK.

Hoe werkt dit eigenlijk? Selecteert de versnellingsbak in functie van het rijgedrag een bepaald voorgeprogrammeerd schakelprogramma en zo ja, hoeveel programma’s heeft ie?

Ik veronderstel dat het idd een bepaald programma is dat hij kiest. Soms zie je zelfs vrij duidelijk het verschil. Bvb na extreem rustig te rijden gedurende een tijdje schakelt de bak duidelijk nog sneller op en later terug.

Hoeveel programma’s er zijn weet ik niet, ik dacht eens iets gelezen te hebben van 7 maar ik ben er echt niet zeker van.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Gerrit T
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 464
Geregistreerd: 18-02-2007

Gepost: 07 maart 2009 12:07 AM
  [ # 15 ]
eviltwin schreef:
Pablo Picasso schreef:

Sequentieel kan ook natuurlijk maar daar koop je geen automaat voor. Bovendien moet je bij het terugschakelen bij een scherpe bocht buiten de bebouwde kom wel goed kunnen tellen 6>5>4>3>2. Gelukkig vroeger veel naar sesamstraat gekeken en tellen zit er goed in.

in sequentiëel krijg je toch de versnelling op je dashboard geprojecteerd?

Pablo moet minder naar Sesamstraat kijken en beter naar z’n dashboard! Wink

Gerrit

196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook