werking EGR klep
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 20 februari 2009 11:52 PM

Kan iemand me vertellen hoe de EGR-klep exact werkt. Ik bedoel onder welke omstandigheden. Is het afhankelijk van motortoerental, temperatuur van de motor,... En bij welke waarden sluit/opent ze zich.

(lijkt me een vraag voor ET Laughing )

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 21 februari 2009 05:56 PM
  [ # 1 ]

ik weet niet precies hoe, of welke waarden, maar ik vermoed dat de temperatuur van het uitlaatgas of cilinder(s) mogelijk lijkt, en/of meting van NOx gehalte in het uitlaatgas.
Op deze site: 
vind je wat meer uitleg over de werking van de egr-klep.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 22 februari 2009 02:36 PM
  [ # 2 ]
Gunther schreef:

Op deze site: 
vind je wat meer uitleg over de werking van de egr-klep.

grappige site, maar de opmerking

EGR Afdichten Het heeft dus enkel voordelen

gaat voorbij aan de complexiteit van de functie van de EGR in HDi’s. Wellicht dat het in oude VW blokken zinvol is voor wat meer vermogen (ten koste van het milieu) maar niet voor echt beschaafde motoren.

In de eerste plaats komt er sowieso weinig roet uit een HDi motor (nog voordat het roetfilter bereikt wordt) dus vervuiling is een minder probleem.

Maar bij HDi is de regeling en de werking ook behoorlijk wat ingewikkelder, zo is er een EGR warmtewisselaar (voor lagere recirculatie temp en sneller opwarmen) en wordt de EGR gebruikt tijdens de FaP regeneratie, ik quote mijzelf even:

verwar een HDi niet met zo’n tractormotor als de tdi’tjes, bij de C5 is de EGR een integraal onderdeel van de warmtehuishouding van de auto.

Hij is er dus niet alleen voor het verminderen van de NO_x uitstoot, maar regelt ook hoe snel het water warm wordt. Omgekeerd wordt de EGR gekoeld voor betere NO_x. Op de C5’s met FaP zorgt de warme inlaatlucht bovendien voor de regeneratie van het filter.

De EGR uit de loop halen betekent dus
-meer NO_x
-langzamer opwarmen van de koelvloeistof -> hogere mechanische belasting/slijtage
-koud interieur -> langer gebruik van de dompelaar - > hogere elektrische belasting
-geen EGR koeling bij warme motor -> meer NO_x, hogere thermische belasting
-bij FaP, geen regeneratie -> motor stuk


En de vraag van picassoke:

Kan iemand me vertellen hoe de EGR-klep exact werkt. Ik bedoel onder welke omstandigheden.

Wanneer de EGR wat doet is niet exact te zeggen, maar het is ieg niet op basis van uitlaatgaswaarden. Behalve de info van de lambda sonde (zuurstof gehalte) weet de motor daar niks over. Bij motoren met FaP weet de motor bovendien iets over het drukverlies (vulling) over het filter en de IIRC de uitlaatgastemperatuur. Zelfs indirect is daarmee niks over de NO_x te zeggen (of CO)

De regeling van die bijproducten vd verbranding is dus van te voren bepaald op basis van metingen en kentallen, waarmee de motorregelsoftware geschreven is.

Wel is het zo dat bij warme motor, de EGR alleen wat doet als de auto in deellast is, hij gaat dus nooit ten koste van vermogen, omdat hij per definitie dicht gaat bij vollast.

Op sommige EGRs zit er bovendien een potentiometer, die de stand doorgeeft, dus mocht de EGR door vervuiling niet meer geheel open of geheel dicht gaan, dawel de aansturing falen, dan komt dat via zelfdiagnose naar boven.

Tenslotte nog dit, om aan te geven hoe goed de EGR (met koeling) werkt op de HDi’s: De 1.6HDiF haalt hiermee al praktisch de enorm strenge Amerikaanse NO_x norm, ZONDER gebruik te maken van trucs als Ureum injectie (zie BlueTec http://en.wikipedia.org/wiki/BlueTec)

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 22 februari 2009 02:42 PM
  [ # 3 ]

.

leuk samengevat vriend ;D
maar op 1 klein detail na
bij FaP, geen regeneratie -> motor stuk

wat bedoel je hiermee? want ik kan je hierin ff niet volgen ? ik dacht altijd dat je roetfilter gewoon gaat verstoppen (bij mensen die geen lange afstanden doen ofzo) gaat dat ook gebeuren, maar dan kan je bij de dealer toch wel een geforceerde regeneratie doen met behulp van het computerapparaat… of gewoon is een lange afstand na elkaar gaan rijden op autostrade ofzo? maar dat de motor daarvan stuk gaat heb ik wel nog nooit gehoord… maar anders wel goed samengevat grtzzz

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 22 februari 2009 09:34 PM
  [ # 4 ]

Als het FaP niet meer kan regenereren gaat de motor in noodloop en dat is voor de meeste mensen “stuk”. In noodloop gaan terwijl je een sleurhut bergop trekt is dan ook meer dan alleen onhandig.

Onherstelbaar stuk is het dan ook weer niet…het feit dat de boel in noodloop gaat, is toch wel een indicatie dat Citroën zelf ook rekening houdt met meer schade.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 22 februari 2009 09:48 PM
  [ # 5 ]
eviltwin schreef:

Als het FaP niet meer kan regenereren gaat de motor in noodloop en dat is voor de meeste mensen “stuk”. In noodloop gaan terwijl je een sleurhut bergop trekt is dan ook meer dan alleen onhandig.

Onherstelbaar stuk is het dan ook weer niet…het feit dat de boel in noodloop gaat, is toch wel een indicatie dat Citroën zelf ook rekening houdt met meer schade.

dat klopt wel, maar best ook…. iedere jonge wagen heeft wel genoeg elektronica aan boord voor een noodloopprogramma te hebben als er iets fout gaat, dit is namelijk om te verkomen dat de motor stuk gaat als er belangrijke componenten niet meer werken Smile maar best ook , want met een auto rijden is nu al een kostelijk ding geworden…..

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 23 februari 2009 06:44 PM
  [ # 6 ]

Ok bedankt voor de uitleg, ik had al een vermoeden dat het wat ingewikkelder in mekaar zat dan enkel het motortoerental.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 23 februari 2009 09:52 PM
  [ # 7 ]
eviltwin schreef:

Als het FaP niet meer kan regenereren gaat de motor in noodloop en dat is voor de meeste mensen “stuk”. In noodloop gaan terwijl je een sleurhut bergop trekt is dan ook meer dan alleen onhandig.

Onherstelbaar stuk is het dan ook weer niet…het feit dat de boel in noodloop gaat, is toch wel een indicatie dat Citroën zelf ook rekening houdt met meer schade.

bij mijn vorige C5 werd er geen eloyse meer gedoseerd
dus hij liep het regeneratie proces wel af maar er gebeurde verder niet veel. dus het gevolg was roetwolken uit de uitlaat.
maar de motor is nooit in het noodprogramma geschoten…...
Wink

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 24 februari 2009 10:13 AM
  [ # 8 ]

.

ronama schreef:
eviltwin schreef:

Als het FaP niet meer kan regenereren gaat de motor in noodloop en dat is voor de meeste mensen “stuk”. In noodloop gaan terwijl je een sleurhut bergop trekt is dan ook meer dan alleen onhandig.

Onherstelbaar stuk is het dan ook weer niet…het feit dat de boel in noodloop gaat, is toch wel een indicatie dat Citroën zelf ook rekening houdt met meer schade.

bij mijn vorige C5 werd er geen eloyse meer gedoseerd
dus hij liep het regeneratie proces wel af maar er gebeurde verder niet veel. dus het gevolg was roetwolken uit de uitlaat.
maar de motor is nooit in het noodprogramma geschoten…...
Wink

waarschijnlijk omdat het ook geen enkel negatief effect kan hebben op schade berokkenen aan de motor, de enige wie er slecht bij vaart is moeder natuur… en kreeg je dan geen foutmelding op je schermpje? van uitlaatgas probleem ofzo? want dat zou er nu net wel weer moeten zijn…

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 24 februari 2009 07:49 PM
  [ # 9 ]

Re: .

nope….. Wink

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 24 februari 2009 11:04 PM
  [ # 10 ]

.

vaag, voor een c5 zou dat er wel mogen opkomen…

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 25 februari 2009 04:45 AM
  [ # 11 ]
ronama schreef:

bij mijn vorige C5 werd er geen eolys meer gedoseerd
dus hij liep het regeneratie proces wel af maar er gebeurde verder niet veel. dus het gevolg was roetwolken uit de uitlaat.

Dit strookt niet met de werking van de regeneratie.

En had je niet een scheurtje in een leiding? Dat maakt het wat moeilijker voor de motor om aan zelfdiagnose te doen.

Geen Eolys Arrow  (na verloop van tijd) geen Regeneratie
Arrow  Roetfilter blijft vuil Arrow  Melding
Arrow  (na verloop van tijd) Roetfilter raakt verstopt Arrow  Noodloop.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 25 februari 2009 07:56 PM
  [ # 12 ]

nee de gescheurde leiding naar het fapfilter was al eens vervangen omdat die leiding op den duur afgebroken was…
dat was net voordat de auto 2 jaar werd…

bij de laatste storing maakte de turbo een nogal extra fluitend geluid en er kwamen dikke zwarte roetwolken uit de uitlaat tijdens het optrekken.
je weet wel a la volkwagen etc… Laughing

hierop is de eloysetank vervangen en een berekenaar of zoiets… iig een computertje….
en dat was ff voordat ik hem ingeruild heb….

vertrouwen in het hele roetfilter gedoe was weg.. Surprisedops:

maar als ik eerlijk moet zijn heeft mijn vorige 1.6Hdi nooit zo lekker gereden als mijn huidige 1.6HDI
deze is veel soepeler en geen last meer van stotteren bij een 2000 rpm

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook