De man bij wie ik zaterdag het elek. leer heb gekocht liet mij bij zijn XM zien dat deze nog soepeler veerder als de mijne. De mijne is een stuk stugger. Hij had het over opnieuw op druk brengen van de bollen.
Hoe weet ik of dit nodig is en wat gaat dat kosten.
Tevens klappert mijn linkse achterwiel bij dwarsrichels en kinderkopjes, het geluid lijkt als of de achterklep niet gesloten is, hij had het over 1 of ander stangetje maar ik heb het niet helemaal begrepen.
Wat kan hij prcies bedoelt hebben en is dit zelf te doen.
Iemand misschien nog andere zweeftips, het systeem geeft geen fout melding aan, allen maar dat alles normale is.
Bollen op druk brengen of laten checken kan bijvoorbeeld bij Chyparse in Almere. Wel een stukje rijden vanuit Noord-Brabant. Dat stangetje zit alleen aan de voorzijde van een XM. Dat is de beruchte pokkepokstang als ik me niet vergis. Vervangen is zelf te doen, naar het schijnt. Heb er zelf geen ervaring mee.
Misschien is de XM Club sleutelmeeting in 18 april in Aalsmeer iets voor je? Onder begeleiding van monteurs van Gert de Jong zelf aan je auto klussen…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
bollen laten checken en vullen, heb ik ook net gedaan. maar wat bij mij nog een groter verschil maakt is de spoelolie die er vorige week is in gegaan en hij zweeft met de dag beter, echt een aanrader.
Hoe weet ik of dit nodig is en wat gaat dat kosten
Als dit nieuw voor je is, is er waarschijnlijk niet veel onderhoud gebeurd aan het veersysteem? Wanneer is de LHM voor het laatst ververst bijvoorbeeld? Periodiek onderhoud is nodig om een XM lekker te laten veren…
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Je zegt: het systeem geeft geen foutmelding. Welk systeem, de veercomputer? Lees je die zelf uit met het DHZ kastje of laat je het bij een dealer doen?
Er kan heel veel aan het veersysteem gesleuteld worden voordat het goed is. Bollendruk, hydrauliek, elektrisch geregelde kleppen, veercomputer.
De volgende draadjes geven veel info, maar het is ook veel leeswerk :
en laat de xm regelmatig gymnastieken, beetje knikken en knakken dus.
bij mn vorige xm wees de oude eigenaar naar de hoogteregelaar en zei “dat ding raak ik nooit aan en hij staat altijd in de rijstand” die xm was dus ernstig vervuild en heb ik twee keer moeten laten spoelen
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
ronaldeponald schreef:en laat de xm regelmatig gymnastieken, beetje knikken en knakken dus.
bij mn vorige xm wees de oude eigenaar naar de hoogteregelaar en zei “dat ding raak ik nooit aan en hij staat altijd in de rijstand” die xm was dus ernstig vervuild en heb ik twee keer moeten laten spoelen
Volgens mij spoel je niet door te gymmen…. correct me if i’am wrong.
Maar kwaad kan het zeker niet


































Totaal aantal Berichten: 15735
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik denk zomaar dat die mens bedoeld dat hij de auto twee maal heeft laten vullen met spoelolie voor al het vuil er uit was, omdat de vorige eigenaar nooit ‘gegymnastiekt’ had Mark


































Totaal aantal Berichten: 15735
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En met de auto bedoel ik natuurlijk het hydraulisch systeem he, voor er hier topgear achtige situaties worden aangehaald…
vanuit braabant kun je ook eens in benden leeuwen kijken bij renard, is ook een “bollenspecialist” en wat minder ver als chyparse
XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Re: Nog beter zweven, mogelijk probleem ?
Dat geluid had ik ook. Was gewoon de stabilisator stang bij het wiel die niet goed vast zat.. XM even (veilig) op hoogte brengen en vastdraaien!
Re: Nog beter zweven, mogelijk probleem ?
sjorsh schreef:Dat geluid had ik ook. Was gewoon de stabilisator stang bij het wiel die niet goed vast zat.. XM even (veilig) op hoogte brengen en vastdraaien!
Je stabilisatiestang of je reaktiestangetje?
XM TCT Ambiance`94




Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Re: Nog beter zweven, mogelijk probleem ?
Dirk de Pirk schreef:sjorsh schreef:Dat geluid had ik ook. Was gewoon de stabilisator stang bij het wiel die niet goed vast zat.. XM even (veilig) op hoogte brengen en vastdraaien!
Je stabilisatiestang of je reaktiestangetje?
Ehm volgens mij is dat de stabilisator stang.. Of zit er achter ook een reaktiestang?
Wat ik tot nu heb vastgesteld:
Mijn sport lampje brandt niet bij het starten.
Als ik hem op sport stand zet wel maar ik voel nauwelijks
verschil.
Ik heb alleen maar de display om fouten aan te laten geven:
Deze geeft Vering Normaal.
Als je de vering indrukt is tie vanachter erg soepel terwijl de voorkant
erg hard is.
Hij gaat wel goed omhoog en omlaag als je de verschillende standen
pakt. De pomp slaat dan ook niet vaker aan.
Olie zier er op eerste gezicht mooi groen uit en ik heb nog
geen lekkages kunnen vinden.
Als je deur open doet hoor je niets en de wagenhoogte blijft gelijk
( ik had begrepen dat de wagenhoogte zou veranderen )
Ik heb de auto nog maar een week dus weet niet precies wat er
onderhoud aan het veersysteem is gedaan, over het algemeen maakt
de auto een nette indruk
IK ben bezig om alle draadjes over het systeem lezen maar er is
veel over geschreven.
Morgen gaat op tie even op blokken om te kijken waar de rammel
vandaan komt.
Deze geeft Vering Normaal.
Dat zegt niks, daarmee vertelt ie alleen of ie in de normale stand of de sportstand staat.
Als je de vering indrukt is tie vanachter erg soepel terwijl de voorkant
erg hard is.
Volgens mij kun je een XM niet zo lekker laten deinen als een BX of DS, het gevoel bij indrukken zegt niet zoveel.
Als je deur open doet hoor je niets en de wagenhoogte blijft gelijk
Van wie had je dat begrepen? Klopt niks van, je moet hooguit een tikje horen na bepaalde tijd. De wagenhoogte wordt mechanisch geregeld, niet elektronisch.
Ik heb de auto nog maar een week dus weet niet precies wat er
onderhoud aan het veersysteem is gedaan, over het algemeen maakt
de auto een nette indruk
Meestal kun je bij aanschaf van een XM eerst alle veerbollen vervangen en het veersysteem spoelen/verversen voor ie goed veert…






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Sportlampje brandt niet bij het starten: Dit houdt in dat de VC in storing is gevallen. Hierdoor zal de VC (veercomputer) altijd in de harde stand staan. Je zou bij het instappen wel de kleppen moeten horen, want ook een VC in storing zou altijd naar ‘zacht’ moeten gaan bij openen van de portieren. Dat de wagenhoogte niet verandert bij het openen van de deuren klopt.
Dat je display toch vering normaal geeft is normaal, die geeft namelijk de instelling weer die jij hebt gekozen.
Dat achter zachter is dan voor lijkt me niet helemaal ok, heb je de bollen allemaal al laten checken?
De stroingen kan je ut de VC lezen, en vervolgens de VC resetten. Kijken welke storingen dan terugkomen. Uitlezen en restten kan bij de dealer, of met een zelfgemaakt kastje of zo’n kastje bestellen bij malle pietje[/url]
Volg je hart, gebruik je hoofd.