Ik begrijp het bijna maar nog niet helemaal. Inderdaad een CX2500 automatique maakt bij 120 redelijk wat toeren. Mij heeft dit de afgelopen 50.000km nog nooit gestoord. En die krukaslagerreparatie: tja, die zit er mogelijk aan te komen. Maar dat wordt weer gecompenseerd door het feit dat de CX-automaat niet bij 2,5 ton gereviseerd hoeft te worden zoals zoveel andere bakken. Daar had ik voor 2009 rekening mee gehouden, maar de monteurs waar ik een revisie aan voorstelde keken mij niet begrijpend aan. Conclusie: niet nodig en hoppa: weer verdiend!
moyen-achat schreef:Ik begrijp het bijna maar nog niet helemaal. Inderdaad een CX2500 automatique maakt bij 120 redelijk wat toeren. Mij heeft dit de afgelopen 50.000km nog nooit gestoord. En die krukaslagerreparatie: tja, die zit er mogelijk aan te komen. Maar dat wordt weer gecompenseerd door het feit dat de CX-automaat niet bij 2,5 ton gereviseerd hoeft te worden zoals zoveel andere bakken. Daar had ik voor 2009 rekening mee gehouden, maar de monteurs waar ik een revisie aan voorstelde keken mij niet begrijpend aan. Conclusie: niet nodig en hoppa: weer verdiend!
Hmm….....ik zit nu net ook met die klus…....
Mijn Madame heeft 256.000 km en de bak begon al slecht in de achteruit te schakelen.
De vooruit-versnellingen gingen nog wel, maar die kwamen er toch ook wel aan.
Nu dus ook een krukaslager defect, reden om een ander blok + bak erin te (laten) zetten met 123.000 km op de teller.
E.e.a. zal zeker ook met onderhoud te maken hebben, ik heb nochtans altijd bij 10.000 km ook de ATF laten vervangen, maar omdat je nooit de volledige 6 liter eruit krijgt is dat maar 2.5 liter per keer.
Ook de oliekoeler moet goed zijn, dus regelmatig controleren op dichtzitten en vuil ertussen.
Verder rijdt een 2500 automatique zalig, 120 is hard zat in Nederland en ik zou geen andere CX wensen.
En al helemaal niet die nerveuze 4-bak van de XM, wat is DAT een onding…...dat zenuwachtig heen-en-weer gependel bij 50 tussen 2 en 3….
Nee, die ouderwetse 3 bak bevalt mij prima.
Soepeltjes bij 50 al in zijn 3 en zo door naar de 180 als je dat nodig vindt.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het vroegtijdig overlijden van de krukaslagers ( iets wat bij een handbak cx écht niet voor de 3,5 ton zal gebeuren, een enkele tubo daargelaten) geeft al aan dat het blok niet van langdurig toeren maken houd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
KT88 schreef:En al helemaal niet die nerveuze 4-bak van de XM, wat is DAT een onding…...dat zenuwachtig heen-en-weer gependel bij 50 tussen 2 en 3….
DE XM-bak bestaat niet. De laatste serie V6 heeft een heel andere bak. Hoe die schakelt weet ik niet (alleen ooit 1 proefritje) maar deze schakelt geweldig. Boterzacht en past bij het relaxede karakter van de XM.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Ik heb 2 XM-en gehad (serie 1), een V6 12 klepper en een 2 liter 8 klepper en allebei de bakken hadden dat zenuwachtige…....(nog altijd beter dan met de hand in de bak met olie moeten roeren, mind you!)
Nu hadden die ook wel ruim 2 ton erop zitten, dus dat zou mee kunnen spelen.
Maar voor mij is het goeige, lobbige karakter van de ZF 3 bak een feest.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
2.0 8V en V6.12 hebben dezelfde automaatbak…...
Maar erg ontopic is dit niet.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tjerk schreef:2.0 8V en V6.12 hebben dezelfde automaatbak…..
Niet geheel….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
waterman771 schreef:Tjerk schreef:2.0 8V en V6.12 hebben dezelfde automaatbak…..
Niet geheel….
Paar kleine verschillen ja. Maar een echt andere bak is het niet.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Blok dat ik op het oog heb heeft een dikke 2ton gelopen.
Zou dus nog best effe mee moeten kunnen.
Langs de andere kant, lpg erop en veel toeren maken lijkt me ook niet echt interessant…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Het advies bij een CX automaat is, niet langdurig hoog in de toeren rijden. Maar dan gaat het meen ik over +4000/4500toeren. Die 120 moet het blok toch makkelijk langdurig aan kunnen. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat het blok er niet van houdt om in de versnelling stil te staan, bij een verkeerslicht bijvoorbeeld.
De XM bak vind ik een k-bak. Slechte ervaringen mee, de CX bak juist alleen maar goede. Maar inderdaad, een 4 bak was fijner geweest.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Da’s ook shit: heppie een 2.5 injectie en dus de power onder je kont, mag je er maar 120-130 mee omdat anders de bakverhouding voor krukaslagerschaaldodende (3 x woordwaarde) toerentallen zorgt…
Dan mag een ZF nóg zo prettig rijden, maar wat heb je dan aan zo’n groot blok?
‘Spirit of avant-garde’


Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Helaas klopt het verhaal van de problemen met de drijfstanglagers. De automaatbak zelf vind ik prima: nooit schakelproblemen en ook stilstaan in z’n drive doet ie zonder morren. Alleen rammelt dan de distributieketting. In de auto hoor ik het niet, behalve met open raam. Ik zou zeker geen CX GTI automaat kopen als je power zoekt of wilt (kunnen) scheuren. Het is wel een heerlijke auto voor de rustige rijder om rustig ontspannen mee te zweven. Zeker buiten de snelweg is ie heerlijk. Zelf rijd ik op de snelweg niet harder dan 120-130. Dan is ie nog tamelijk stil, zeker vergeleken met m’n DS….
Pascal schreef:Da’s ook shit: heppie een 2.5 injectie en dus de power onder je kont, mag je er maar 120-130 mee omdat anders de bakverhouding voor krukaslagerschaaldodende (3 x woordwaarde) toerentallen zorgt…
Dan mag een ZF nóg zo prettig rijden, maar wat heb je dan aan zo’n groot blok?
Zo’n Automatique is gemaakt om lekker rustig te cruisen.
In dit land mag je nergens harder dan 120, als je dat al haalt…...100 en zelfs 80 is gebruikelijker.
Opmerkelijk feit: mijn krukaslager is er pas goed aan gegaan na een ritje Duitsland alwaar ik op bepaalde stukken 160….180 heb gereden…...
Wie snel wil, moet gewoon een Turbo 2 handbak hebben.
Maar ik rij geen CX vanwege eventuele sportwagen-ambities….....
@ CitroenBX: een blok met 2 ton erop…....als je dat blok los hebt, kun je wellicht beter meteen die lagers aanpakken dan heb je voorlopig wel weer plezier ervan.
Of een ZF bak na ca. 2.5 ton nu wel of niet aan revisie toe is kan ik niet goed beoordelen, de mijne zat er in ieder geval wel aan te komen.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik neem ook aan dat jullie weten dat een automaat-motor anders is dan een handbak-motor hé...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Que? Nee, wat is het verschil tussen een 25 GTi en 25 GTI automaat blok??
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )