Bodemplaat nat xsara Picasso
Sauron
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-2009

Gepost: 08 maart 2009 02:01 PM

Hallo,

ik heb de volgende vraag.
Ik heb een xsara Picasso uit 2000 (eerste auto).
De laatste tijd zijn de ramen, en dan vooral het voorraam, aan de binnenkant erg nat als het vrij koud is.
Mijn gedachte ging uit naar lekkage. Ik heb onder de vloermat gekeken aan de passagierskant (leuk werk maar niet heus) en daar is het vrij nat. Weet iemand wat hiervan de reden zou kunnen zijn? De vloerbedekking aan de bovenkant is helemaal droog, wat volgens mij betekent dat het niet via de deuren komt.
Ik hoorde een kennis vertellen dat het wellicht zou kunnen komen doordat de afvoergaten / onluchtingsgaten van de bodemplaat wellicht zijn verstopt.

Heeft iemand hier ervaring mee (is niet te hopen trouwens)?
Heeft de xsara Picasso inderdaad dergelijke gaten en waar kan ik deze vinden?
Heeft iemand wellicht nog een ander idee?

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 08 maart 2009 02:24 PM
  [ # 1 ]

Heb je airco, dan is het hoogstwaarschijnlijk een verstopte airco afvoer.


Als de airco werkend is komt er veel condens vrij die afgevoerd wordt, als deze afvoer verstopt is blijft het vocht / water in de kachel staan en loopt op een gegeven moment weg onder je vloermat.

Je merkt eigenlijk niets omdat het water tussen de bodemplaat en je vloermat loopt.


Een vloermat is tegenwoordig voorgevormd met op de achterzijde een coating en een lijmlaag waar schuim op geplakt zit…. het water gaat in dat schuim zitten maar komt niet door de mat cq coating naar boven, dus het lijkt droog.


Er zitten geen ontluchtingsgaten in je bodemplaat, dat is pas over een aantal jaar Wink


Ontluchtingsgaten worden gebruikt in holleruimtes zoals deuren, kofferkleppen en oa dorpels….....

Remedie, afvoer checken eventueel schoonmaken, doorblazen met lucht en het hele zaakje droog maken…......

Profiel  
 
Sauron
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-2009

Gepost: 08 maart 2009 02:32 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie.

Ik heb inderdaad (handmatige) airco in de auto.

Je zegt in je antwoord dat de afvoer wellicht verstopt is.
Kun je mij aangeven waar ik deze afvoer kan vinden aan de binnenkant en aan de buitenkant van de auto?

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 08 maart 2009 02:40 PM
  [ # 3 ]

Bij een picasso weet ik niet direct waar hij zit…..

Bij de meeste types en merken zitten ze vaak op dezelfde plaats en dat is ..........................


Motorkap open en dan bij het schutbord, dat is het gedeelte onder je voorruit zeg maar. Dan ergens in het midden of aan de rechterkant is een slang die uit de kachel komt en naar beneden loopt, deze zit dan ook nergens op aangeloten omdat het een waterafvoer is, meestal is deze ongeveer een duim dik.


Vandaar dat er op parkeerplaatsen als het warm weer is vaak waterplasjes liggen,  Wink .

Profiel  
 
Sauron
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-2009

Gepost: 08 maart 2009 02:46 PM
  [ # 4 ]

Oke,

bedankt voor je info.

Ik ga de afvoer opzoeken en kijken of deze verstopt zit.

Toch nog een vraag hierover.
Als de afvoer verstopt zit dan blijft vocht in de kachel staan. Kan ik dat ook ergens binnenin zien door b.v. het dashboardkastje te verwijderen?
Zie ik dan ergens water ‘lopen’ als ik dan de airco gebruik?

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 08 maart 2009 07:12 PM
  [ # 5 ]

Neen de kachel is een “geslotenbak"waar je niet in kan kijken maar het is ook niet waterdicht….......

Je zult het ook niet zien lekken omdat het condenswater waarschijnlijk tussen de kachel en de vloerbekleding lekt waar je het niet kunt zien.

Ook is de kans groot dat de kachelbak nu droog is omdat het in de zomer is gebeurt en je dan de airco veel hebt gebruikt.

Het is onder de vloerbekleding gelekt en dat zie en voel je niet direct, tenzij het echt te gortig wordt of bij vochtig weer zoals jij het hebt ondekt.

Nogmaals de kachelbak kan nu droog zijn, het water onder de vloerbekleding kan niet zomaar weg of makkelijk verdampen dus dat zit daar nog .....

Profiel  
 
Sauron
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-2009

Gepost: 08 maart 2009 07:50 PM
  [ # 6 ]

Ok,

bedankt.

Profiel  
 
Sauron
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-2009

Gepost: 23 maart 2009 10:21 PM
  [ # 7 ]

Nou, ik heb het afvoerpijpje inmiddels gevonden.
Als je van de middenconsole het paneeltje aan de passagierskant losmaakt dan zie je het rubberen slangetje. Het komt uit de kachel en gaat met een tussenstukje de vloer van de auto in. Aan de onderkant van de auto is het zichtbaar. Ongeveer 25 cm vanaf de zijkant aan de passagierskant en ter hoogte van de scharnieren van de deur aan de voorkant.

Het slangetje is doorgeblazen met een compressor naar boven toe richting de kachel en naar onderen toe richting de vloer en was niet verstopt. Nu kan dit natuurlijk komen doordat er veel druk op komt en dat de verstopping op die manier is verholpen.

De auto is aan de binnenkant gestript en de bedekking aan de voorkant tegen het chassis was helemaal doorweekt. De auto is zo goed als mogelijk droog gemaakt. De bedekking is heel moeilijk te verwijderen, want dan moet eigenlijk ook het dashboard worden verwijderd. Nog maar even mee wachten dus.

Het lijkt er niet op dat het de airco is. Maar goed, nog even verder zoeken.
Kijken of het raam ergens lekt aan de voorkant.

Profiel  
 
oetje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 19-12-2007

Gepost: 09 december 2009 12:00 AM
  [ # 8 ]

Hoi,

Heb een vergelijkbaar probleem.De opbervakken achter de voorstoelen zijn vochtig. De airco afwatering schijnt in orde te zijn.. Had jij het probleem nog gevonden?

Tips voor mij, waar te kijken? Deurrubbers???

groet,
Frans

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook