3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Onregelmatige banden slijtage
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 21 maart 2009 01:36 AM
  [ # 31 ]

nee hoor onze LPG inbouwer monteer geen hulp veren of andere veren ...

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 21 maart 2009 02:28 AM
  [ # 32 ]

Wat mij betreft sluiten we deze thread met de conclusie dat mijn schoenen ook niet ongelijk slijten ondanks het feit dat ik met de hond altijd linksom loop

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
robbedoes50
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 25-01-2007

Gepost: 21 maart 2009 02:43 AM
  [ # 33 ]

mischien een rotonde s vaker links om nemen zou dat helpen

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 21 maart 2009 02:48 AM
  [ # 34 ]

Of de weg gewoon eens een keer in de achteruit doen, volgens mij slijten dan de voorbanden scheef af en zal de fysiotherapeut mijn nek even weer los moeten maken maar dan zijn we wel van het scheven afslijten af

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 21 maart 2009 02:48 AM
  [ # 35 ]

Blijft het feit dat bij rechtsrijdend verkeer het wegennet zo is aangelegd dat de meeste bochten naar rechts zijn, in welke richting je de route ook aflegt. Daar is ooit eens onderzoek naar gedaan (tja, waarnaar niet). Tel het voor de zekerheid eens na, dan kun je gelijk de zin of onzin van de hypothese toetsen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 21 maart 2009 03:16 AM
  [ # 36 ]

Karel, ik binnenkort mijn rechter en linker bochten kwa aantal vergelijken.

Ik laat het mijn vrouw niet weten want die laat mij opnemen ben ik bang
voor

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 maart 2009 02:11 AM
  [ # 37 ]

Very Happy

(tijdens je opname slijten de banden niet hard…)

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 22 maart 2009 12:59 PM
  [ # 38 ]

Bochten kunnen mss iets verschillen maar zeker niet van die aard om een onregelmatige slijtage teweeg te bregen.
Verder gaat het enkel om een achterband, en dan zou de voorband links of recht ook sterker moeten slijten. Want daar komt dan nog eens het meeste druk op in een bocht. (meer gewicht en sturen)

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Sauron
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-03-2009

Gepost: 23 maart 2009 10:42 PM
  [ # 39 ]

Ik heb daar ook last van.
Mijn rechterachterband slijt onregelmatig. Zolang het profiel maar boven de 1,6 mm zit (links en rechts) is het geen probleem bij de keuring.
Omdat de achteras een vaste as is kunnen de wielen aan de achterkant niet worden uitgelijnd. Wel kun je het e.e.a. laten nameten.
Het zou wellicht een ‘kromme’ achteras kunnen zijn. Maar om dat te herstellen is kostbaar.

Als je er bij het rijden geen last van hebt dan gewoon goed op het profiel letten en er mee leren leven.

Profiel  
 
harryhonda7
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 16-01-2007

Gepost: 30 maart 2009 11:22 PM
  [ # 40 ]

Even zonder gekheid want de meesten lachen erom, maar ik heb het ook, gisteren nog mijn velgen schoongemaakt, maar rechtsachter heeft aanzienlijk minder profiel dan de andere 3 (betreft hier de 18”). Er zijn toch meer mensen die daar last van hebben, anders melden ze het hier niet. grappig dat ik het hier nu lees, dacht gisteren echt dat het niet kon, maar bij de jaarlijkse citroen dag heb ik zo’n profiel metertje gehad en rechts is echt stukken minder. Dat wordt een duur geintje om die bandjes te vervangen…. Confused

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 30 maart 2009 11:24 PM
  [ # 41 ]

De vraag is natuurlijk: hoe komt dit?
Want die verklaring van de bochten is weinig geloofwaardig voor mij. Temeer omdat alle andere wagens daar dan ook last zouden van hebben en dit is zeker niet het geval.
Aangezien het enkel om het rechterachterwiel gaat denk ik spontaan aan belading rechts achter of een wiel dat niet geheel recht staat.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 31 maart 2009 02:13 PM
  [ # 42 ]

Even nagekeken gisteren, wel snel, niet gaan meten of zo, maar ik zie niet onmiddelijk een verschil op het profiel van de banden links of rechts. Gelukkig maar. Nu ja, ik vind wel dat de banden niet snel slijten, na ruwweg 30k km kan ik er schijnbaar toch nog zo’n 30k zeker bijdoen denk ik, mogelijk zelfs 50k, in vergelijking met focus, daar waren de voorbanden al versleten voor de 40k, maarja, daar reed ik wel wat sportiever mee Wink .

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 01 april 2009 02:23 PM
  [ # 43 ]

Hier is ook iets gezegd over scheve achteras, gisteren op ‘Wegmisbruikers’ op tv gezien: iemand die daar zijn auto mocht voor laten staan, al was het daar wel duidelijk, kon je meten vanaf de wielen tov de wielkassen dacht ik, misschien eens het proberen waard.
Nog even een gedacht/theorie over die bandenslijtage : er komt meer druk te staan op de band aan de buitenkant van de bocht,  maar een band slijt niet door druk op zich, maar eigenlijk alleen door wrijving. Als je sportiever rijdt, en de gripgrens dichterbij komt, zal een band aan de buitenkant meer slijten dan bij een rustige rijstijl, maar dit is niet het enige waar je rekening mee moet houden. Je moet ook rekenen dat de band aan de binnenkant van de bocht weliswaar minder druk krijgt en een kortere weg aflegt, maar wel meer ‘schuurt’ (wrijving) over de weg, zeker bij korte bochten.
Echte cijfers zijn natuurlijk afhankelijk van rijstijl en graad van de bocht en wegdek enzovoort, maar vergeet niet dat bij een normale rijstijl er nog steeds veel gewicht rust op de band aan de binnenkant, al slijt die misschien 10% minder snel door de kortere weg, toch zal die zeker nog evenveel slijten als de band aan de buitenkant van de bocht door de hogere wrijving.
Als je enkel rekening zou houden met meer druk en meer slijtage aan de band aan de buitenkant, wat bij een zeer sportieve rijstijl wel zo zal zijn (maar dan rij je beter op circuit), is het trouwens ook zo dat die buitenste band niet gelijkmatig zal slijten, maar vooral aan zijn eigen buitenkant, vermits een band van rubber is en de wrijving daar het grootst zal zijn (al zal mogelijk in racebanden, en misschien in minimale mate ook in gewone banden, dit gecompenseerd worden door iets slijtvastere rubbersamenstelling op die plaatsen te produceren)
In elk geval had ik mij de focus een redelijk sportieve rijstijl (niet extreem), en daar was toch geen duidelijk verschil wanneer de banden vervangen dienden te worden, de slijtage was nagenoeg gelijk.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 14 mei 2009 01:11 AM
  [ # 44 ]

Ik heb in deze thread wel vaker geroepen dat het allemaal onzin was maar ik moet daar op terug komen. Vanmiddag bij Euromaster geweest (LM heft daar een contract mee) die mij aangaf dat alle banden behalve linksachter vervangen moest worden. Mijn vraag lag natuurlijk voor de hand maar de man gaf mij alleen aan dat het zo was dat alle linker achterbanden langer meegaan. Ik dacht natuurlijk aan dit topic en vanavond had ik het er met mijn zoon over die voor een groot bedrijf werkt met heel veel bestelbussen en die hebben een onderzoek naar dit fenomeen gedaan en je raadt het nooit.

Het heeft niet te maken met meer linker dan rechter bochten, het heeft alleen te maken met rotondes.

Ja dat is niet raar want rotondes worden altijd rechtsom gereden en we hebben inderdaad nogal wat van die rotondes. Voor mij een goede verklaring.

Voor alle mensen waar ik wel eens wat lacherig commentaar op heb gegeven, het is dus echt waar. De banden linksachter doen het langer dan de andere banden (behalve de reserve band natuurlijk , als je die hebt)

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 14 mei 2009 12:52 PM
  [ # 45 ]

Daar had ik ook niet aan gedacht, die rotondes.
Want dat bochtenverhaal geloofde ik van geen kanten.

Maar ja, daar zou ik nog kunnen inkomen.
Al valt het bij mij met die 1e rotonde per dag nogal mee denk ik Laughing

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook