






















Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
De ventilator van de kachel doet het soms wel en dan weer niet.
Waar moet ik dat in zoeken? Kapote motor of weerstand ergens?
En is de kachel motor makkelijk te vervangen?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Geen verstand van XM, maar het lijkt me eerder een vuil connectortje.
En anders wacht je even. Het is inmiddels lente, dus die kachel heb je straks niet meer nodig.
Ik heb er ook last van… Je zou kunnen beginnen met het vervangen van de motor. Is een klusje van nix.
1. De motor zit aan de bijrijderskant onderin het dashboard.
2. Schroef de plaat onder het dashboard los (voo de duidelijkheid bij het voetendeel). Zit met een paar torxen vast.
3. Dan zie je de kachelmotor al. Die zit met drie schroeven vast. Ik meen twee aan de voorkant en eentje achteraan. Die laatste is wat lastiger te bereiken.
4. Elektra loshalen en dan valt de motor al naar beneden.
@GM: frisse lucht is ook wel fijn
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
De blower van een XM is fragiel. Ook al hangt deze binnen, toch heeft deze last van invloeden van buiten, omdat deze direct in verbinding staat met de buitenlucht door een buis.
Zoals XMTurboCT (bijna mijn naam ) beschrijft, haal deze los en maak even de connectors schoon. Mocht het probleem nog bestaan, dan kan het heel goed zijn dat de schakelaar (draaiknop op het dashboard) vuil is en het signaal niet doorstuurgestuurd worden naar de blower. Dit sleepcontact schoonmaken is dan de beste optie.
Als ik je profiel bekijk is dit model van 1990, klopt dat?
Probeer de draaiknoppen eraf te trekken, voorzichtig. Dan de schroeven loshalen in de unit en trek deze er voorzichtig uit.
Nu kan je makkelijk bij de sleepcontacten.
...of heb je een V6 met een complete digitale unit??
See, buy, fly C5 V6























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik heb inderdaad een V6 uit 1990 maar met draai knoppen en geen display.
Zal een die connectors schoon maken.
En ja , het word mooi weer , dat klopt. Maar een beetje frisse lucht is wel fijn zonder het getocht van een open raam.
En bij mij moet alles werken , ook de ventilator.









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Kijk, dat is mooi, dat scheelt.
Dit soort perikelen zijn 9 van de 10 keer contacten. Boven in je hemel zit een thermostaatje, een ventilator en een sensor. Hier kan vuil in zitten, even loshalen en schoonmaken, probleem weg qua meting.
Bij jou dus de wellicht aan de sleepcontacten die de ventilator aansturen. Is dit het niet, dan ligt het bij de ventilator zelf. Je ziet meteen of de componenten zijn gecorrodeerd. Hier doe je niet veel aan, maar je ziet wel dat het weer veel invloed heeft hierop. Mocht het hieraan liggen, dus componenten op de ventilator zelf, dan is een slooponderdeel het makkelijkst. Maar ja…het blijft een gok, deze kan het een week doen, of een jaar. Ik heb er al 3 jaar een sloper inzitten van een type 2, werkt nog steeds prima.
See, buy, fly C5 V6























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
xm_turbo schreef:Kijk, dat is mooi, dat scheelt.
Dit soort perikelen zijn 9 van de 10 keer contacten. Boven in je hemel zit een thermostaatje, een ventilator en een sensor. Hier kan vuil in zitten, even loshalen en schoonmaken, probleem weg qua meting.
Bij jou dus de wellicht aan de sleepcontacten die de ventilator aansturen. Is dit het niet, dan ligt het bij de ventilator zelf. Je ziet meteen of de componenten zijn gecorrodeerd. Hier doe je niet veel aan, maar je ziet wel dat het weer veel invloed heeft hierop. Mocht het hieraan liggen, dus componenten op de ventilator zelf, dan is een slooponderdeel het makkelijkst. Maar ja…het blijft een gok, deze kan het een week doen, of een jaar. Ik heb er al 3 jaar een sloper inzitten van een type 2, werkt nog steeds prima.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Als ik het goed begrijp zitten die sleep contacten waar jij het over hebt achter de draaiknop?









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
citro-power schreef:xm_turbo schreef:Kijk, dat is mooi, dat scheelt.
Dit soort perikelen zijn 9 van de 10 keer contacten. Boven in je hemel zit een thermostaatje, een ventilator en een sensor. Hier kan vuil in zitten, even loshalen en schoonmaken, probleem weg qua meting.
Bij jou dus de wellicht aan de sleepcontacten die de ventilator aansturen. Is dit het niet, dan ligt het bij de ventilator zelf. Je ziet meteen of de componenten zijn gecorrodeerd. Hier doe je niet veel aan, maar je ziet wel dat het weer veel invloed heeft hierop. Mocht het hieraan liggen, dus componenten op de ventilator zelf, dan is een slooponderdeel het makkelijkst. Maar ja…het blijft een gok, deze kan het een week doen, of een jaar. Ik heb er al 3 jaar een sloper inzitten van een type 2, werkt nog steeds prima.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Als ik het goed begrijp zitten die sleep contacten waar jij het over hebt achter de draaiknop?
Jazeker, maar pas op met de draaiknoppen lostrekken. Ik heb het gedaan met een stuk rubber tussen dikke tang. Heel voorzicht recht naar achter trekken.
De plastic delen waar deze knoppen op zitten breken namelijk vrij makkelijk of.
Als je de unit los hebt geschroefd zie je aan de achterzijde de sleepcontacten. Bij mij waren deze zwart-grijs van vuiligheid.
See, buy, fly C5 V6























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Die sleepcontacten waren inderdaad erg smerig.
Na een schoonmaak beurt doet de ventilator het weer.
Nu blijft nog het feit dat de ventilator enorm piept. Doet ie al een jaartje.
Ventlator uit balans denk ik of andere slijtage.
Ben dus opzoek naar een goede kachelmotor.









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Piepende kachelventilator, ook gehad haha (zin achter het zachte schot aan bijrijderskant).
Ik heb er gewoon een klein beetje kruipolie in gespoten, niet teveel. Idem kan gebeuren bij het ventilatortje bij de deurverlichting in de hemel. Dit kan je makkelijk losmaken en schoonmaken. Een XM van het eerste type is net Lego
Het zonnetje schijnt weer…dus sleuteltijd!!!
Edit: Domme tikfout…bestuurderskant moet natuurlijk bijrijderskant zijn ops:
See, buy, fly C5 V6























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
xm_turbo schreef:Piepende kachelventilator, ook gehad haha
(zin achter het zachte schot aan bestuurderskant).
Ik heb er gewoon een klein beetje kruipolie in gespoten, niet teveel. Idem kan gebeuren bij het ventilatortje bij de deurverlichting in de hemel. Dit kan je makkelijk losmaken en schoonmaken. Een XM van het eerste type is net Lego![]()
Het zonnetje schijnt weer…dus sleuteltijd!!!
Ja , die in de dakhemel heb ik ook al gesmeerd.
Maar als ik alles toch los moet hebben monteer ik liever direct een goede.
Maar de kachelmotor zit toch aan de bijrijders kant?












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
citro-power schreef:xm_turbo schreef:Piepende kachelventilator, ook gehad haha
(zin achter het zachte schot aan bestuurderskant).
Ik heb er gewoon een klein beetje kruipolie in gespoten, niet teveel. Idem kan gebeuren bij het ventilatortje bij de deurverlichting in de hemel. Dit kan je makkelijk losmaken en schoonmaken. Een XM van het eerste type is net Lego![]()
Het zonnetje schijnt weer…dus sleuteltijd!!!Ja , die in de dakhemel heb ik ook al gesmeerd.
Maar als ik alles toch los moet hebben monteer ik liever direct een goede.Maar de kachelmotor zit toch aan de bijrijders kant?
Ja bijna rechts in de auto, de beschermplaat loschroeven (2 x torx of kruiskop) kan niet missen























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Mark Nijenhuis schreef:
Maar de kachelmotor zit toch aan de bijrijders kant?
Ja bijna rechts in de auto, de beschermplaat loschroeven (2 x torx of kruiskop) kan niet missen
O.K. , dank je.
Nu nog even een motor scoren.









Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Oe…stomme tikfout! Idd, bijrijderskant. Zijn Torx schroeven. Voorzichtig het kaartenbakje rechts lostrekken en je kan zo de hele boel los halen.
Je moet wel ondersteboven hangen om de complete unit los te halen, ik meen drie schroeven houden deze vast.
Is even prutsen, maar het lukt wel. Erin is ook even prutsen;)
See, buy, fly C5 V6























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
xm_turbo schreef:Oe…stomme tikfout! Idd, bijrijderskant. Zijn Torx schroeven. Voorzichtig het kaartenbakje rechts lostrekken en je kan zo de hele boel los halen.
Je moet wel ondersteboven hangen om de complete unit los te halen, ik meen drie schroeven houden deze vast.
Is even prutsen, maar het lukt wel. Erin is ook even prutsen;)
Prutsen lukt me prima hoor , geen probleem.
Nu nog even die motor opzoeken.
Volgens mij wordt er eentje aangeboden op Marktplaats.nl…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!