1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Problemen kachel
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4311

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 22 maart 2009 06:54 PM

De ventilator van de kachel doet het soms wel en dan weer niet.
Waar moet ik dat in zoeken? Kapote motor of weerstand ergens?

En is de kachel motor makkelijk te vervangen?

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 maart 2009 06:56 PM
  [ # 1 ]

Geen verstand van XM, maar het lijkt me eerder een vuil connectortje.
En anders wacht je even. Het is inmiddels lente, dus die kachel heb je straks niet meer nodig.  Wink

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 22 maart 2009 07:13 PM
  [ # 2 ]

Ik heb er ook last van… Je zou kunnen beginnen met het vervangen van de motor. Is een klusje van nix.

1. De motor zit aan de bijrijderskant onderin het dashboard.
2. Schroef de plaat onder het dashboard los (voo de duidelijkheid bij het voetendeel). Zit met een paar torxen vast.
3. Dan zie je de kachelmotor al. Die zit met drie schroeven vast. Ik meen twee aan de voorkant en eentje achteraan. Die laatste is wat lastiger te bereiken.
4. Elektra loshalen en dan valt de motor al naar beneden.

@GM: frisse lucht is ook wel fijn Laughing

Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 841

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 22 maart 2009 10:33 PM
  [ # 3 ]

De blower van een XM is fragiel. Ook al hangt deze binnen, toch heeft deze last van invloeden van buiten, omdat deze direct in verbinding staat met de buitenlucht door een buis.
Zoals XMTurboCT (bijna mijn naam Wink) beschrijft, haal deze los en maak even de connectors schoon. Mocht het probleem nog bestaan, dan kan het heel goed zijn dat de schakelaar (draaiknop op het dashboard) vuil is en het signaal niet doorstuurgestuurd worden naar de blower. Dit sleepcontact schoonmaken is dan de beste optie.
Als ik je profiel bekijk is dit model van 1990, klopt dat?
Probeer de draaiknoppen eraf te trekken, voorzichtig. Dan de schroeven loshalen in de unit en trek deze er voorzichtig uit.
Nu kan je makkelijk bij de sleepcontacten.
...of heb je een V6 met een complete digitale unit??

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 22 maart 2009 11:03 PM
  [ # 4 ]

Ik heb inderdaad een V6 uit 1990 maar met draai knoppen en geen display.

Zal een die connectors schoon maken.

En ja , het word mooi weer , dat klopt. Maar een beetje frisse lucht is wel fijn zonder het getocht van een open raam.
En bij mij moet alles werken , ook de ventilator.

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten

Gepost: 22 maart 2009 11:53 PM
  [ # 5 ]

Kijk, dat is mooi, dat scheelt.
Dit soort perikelen zijn 9 van de 10 keer contacten. Boven in je hemel zit een thermostaatje, een ventilator en een sensor. Hier kan vuil in zitten, even loshalen en schoonmaken, probleem weg qua meting.
Bij jou dus de wellicht aan de sleepcontacten die de ventilator aansturen. Is dit het niet, dan ligt het bij de ventilator zelf. Je ziet meteen of de componenten zijn gecorrodeerd. Hier doe je niet veel aan, maar je ziet wel dat het weer veel invloed heeft hierop. Mocht het hieraan liggen, dus componenten op de ventilator zelf, dan is een slooponderdeel het makkelijkst. Maar ja…het blijft een gok, deze kan het een week doen, of een jaar. Ik heb er al 3 jaar een sloper inzitten van een type 2, werkt nog steeds prima. Wink

See, buy, fly C5 V6

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 23 maart 2009 07:40 PM
  [ # 6 ]
xm_turbo schreef:

Dit soort perikelen zijn 9 van de 10 keer contacten. Boven in je hemel zit een thermostaatje, een ventilator en een sensor. Hier kan vuil in zitten, even loshalen en schoonmaken, probleem weg qua meting.
Bij jou dus de wellicht aan de sleepcontacten die de ventilator aansturen. Is dit het niet, dan ligt het bij de ventilator zelf. Je ziet meteen of de componenten zijn gecorrodeerd. Hier doe je niet veel aan, maar je ziet wel dat het weer veel invloed heeft hierop. Mocht het hieraan liggen, dus componenten op de ventilator zelf, dan is een slooponderdeel het makkelijkst. Maar ja…het blijft een gok, deze kan het een week doen, of een jaar. Ik heb er al 3 jaar een sloper inzitten van een type 2, werkt nog steeds prima. Wink

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Als ik het goed begrijp zitten die sleep contacten waar jij het over hebt achter de draaiknop?

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten

Gepost: 24 maart 2009 10:36 AM
  [ # 7 ]
citro-power schreef:
xm_turbo schreef:

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Als ik het goed begrijp zitten die sleep contacten waar jij het over hebt achter de draaiknop?

Jazeker, maar pas op met de draaiknoppen lostrekken. Ik heb het gedaan met een stuk rubber tussen dikke tang. Heel voorzicht recht naar achter trekken.
De plastic delen waar deze knoppen op zitten breken namelijk vrij makkelijk of.
Als je de unit los hebt geschroefd zie je aan de achterzijde de sleepcontacten. Bij mij waren deze zwart-grijs van vuiligheid.

See, buy, fly C5 V6

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 30 maart 2009 08:47 PM
  [ # 8 ]

Die sleepcontacten waren inderdaad erg smerig.
Na een schoonmaak beurt doet de ventilator het weer.

Nu blijft nog het feit dat de ventilator enorm piept. Doet ie al een jaartje.
Ventlator uit balans denk ik of andere slijtage.

Ben dus opzoek naar een goede kachelmotor.

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten

Gepost: 30 maart 2009 09:24 PM
  [ # 9 ]

Piepende kachelventilator, ook gehad haha Laughing (zin achter het zachte schot aan bijrijderskant).
Ik heb er gewoon een klein beetje kruipolie in gespoten, niet teveel. Idem kan gebeuren bij het ventilatortje bij de deurverlichting in de hemel. Dit kan je makkelijk losmaken en schoonmaken. Een XM van het eerste type is net Lego Very Happy
Het zonnetje schijnt weer…dus sleuteltijd!!!

Edit: Domme tikfout…bestuurderskant moet natuurlijk bijrijderskant zijn Surprisedops:

See, buy, fly C5 V6

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 30 maart 2009 10:53 PM
  [ # 10 ]
xm_turbo schreef:

Piepende kachelventilator, ook gehad haha Laughing (zin achter het zachte schot aan bestuurderskant).
Ik heb er gewoon een klein beetje kruipolie in gespoten, niet teveel. Idem kan gebeuren bij het ventilatortje bij de deurverlichting in de hemel. Dit kan je makkelijk losmaken en schoonmaken. Een XM van het eerste type is net Lego Very Happy

Ja , die in de dakhemel heb ik ook al gesmeerd.
Maar als ik alles toch los moet hebben monteer ik liever direct een goede.

Maar de kachelmotor zit toch aan de bijrijders kant?

Profiel  

Mark Nijenhuis
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1260

- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Gepost: 30 maart 2009 11:46 PM
  [ # 11 ]
citro-power schreef:
xm_turbo schreef:

Piepende kachelventilator, ook gehad haha Laughing (zin achter het zachte schot aan bestuurderskant).

Ja , die in de dakhemel heb ik ook al gesmeerd.
Maar als ik alles toch los moet hebben monteer ik liever direct een goede.

Ja bijna rechts in de auto, de beschermplaat loschroeven (2 x torx of kruiskop) kan niet missen Wink

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 30 maart 2009 11:52 PM
  [ # 12 ]
Mark Nijenhuis schreef:

Ja bijna rechts in de auto, de beschermplaat loschroeven (2 x torx of kruiskop) kan niet missen Wink

O.K. , dank je.

Nu nog even een motor scoren.

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten

Gepost: 30 maart 2009 11:57 PM
  [ # 13 ]

Oe…stomme tikfout! Idd, bijrijderskant. Zijn Torx schroeven. Voorzichtig het kaartenbakje rechts lostrekken en je kan zo de hele boel los halen.
Je moet wel ondersteboven hangen om de complete unit los te halen, ik meen drie schroeven houden deze vast.
Is even prutsen, maar het lukt wel. Erin is ook even prutsen;)

See, buy, fly C5 V6

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 31 maart 2009 08:21 PM
  [ # 14 ]
xm_turbo schreef:

Oe…stomme tikfout! Idd, bijrijderskant. Zijn Torx schroeven. Voorzichtig het kaartenbakje rechts lostrekken en je kan zo de hele boel los halen.
Je moet wel ondersteboven hangen om de complete unit los te halen, ik meen drie schroeven houden deze vast.
Is even prutsen, maar het lukt wel. Erin is ook even prutsen;)

Prutsen lukt me prima hoor , geen probleem.

Nu nog even die motor opzoeken.

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 01 april 2009 01:02 AM
  [ # 15 ]

Volgens mij wordt er eentje aangeboden op Marktplaats.nl…

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook