De laatste tijd rijd ik in behoorlijk veel verschillende auto’s. Afgelopen vrijdag reed ik in een auto uit hetzelfde jaar als mijn Chic: 1991.. ‘t betreffende model auto is geintroduceerd omstreeks 1983 (net zoals de BX), en er is een restyle geweest omstreeks ‘90.. Ik moest die betreffende auto eventjes naar Rotterdam brengen, wat dus een ritje van zo’n 200km is. Tijdens die rit realiseerde ik hoe geweldige BXen eigenlijk zijn, qua comfort, qua interieurherrie, qua alles eigenlijk, en dan te weten dat ze toch al 15 jaar niet meer gemaakt worden..
De auto vrijdag was overigens een Golfje2…

Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
dat merkte ik laatst ook weer op toen ik in een Leen BX 19 TZI break stapte! HEERLIJK!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik merk het ook iedere keer weer wanneer ik na een chauffeursritje terug in de 16V stap, het is maar heel uitzonderlijk dat ik in een auto rijd die ik fijner vind dan de BX.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Mechuccio schreef:een auto rijd die ik fijner vind dan de BX.
tot nu toe denk ik nog maar 1, de Cx GTI turbo!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Totaal aantal Berichten: 1986
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Eens met de TS
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
McDean schreef:Mechuccio schreef:een auto rijd die ik fijner vind dan de BX.
bmw 745D high exclusive 2008 ops:
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Mechuccio schreef:McDean schreef:Mechuccio schreef:een auto rijd die ik fijner vind dan de BX.
bmw 745D high exclusive 2008
Gaan we schelden?

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja ik weet het, en ik schaam me er bijna voor, maar ik moet vaak in veel verschillende auto’s rijden als prive chauffeur, en laat ik zeggen dat ik in een 3 of een 5 na anderhalf uur helemaal kapot ben. de standaard volvo’s, volkswagens en zeker de audi’s daar doe je me ook geen plezier mee.
Maar de betreffende 745 is wel van een ander kaliber. De eigenaar woont in Duitsland en staat er op dat ik volle gaas dat stuk in DE rijd met dat ding en als ik na een half uur 245KM/h cruisen in de BX stap dan kom ik toch tot de conclusie dat die BMW toch wel wat fijner is, maar mag het ook met een leeftijdsverschil van 18 jaar en een prijsverschil van een euroton
En de laatste paar maanden ook wel vaker in een Volvo S80 V8 moeten rijden, die is ook zeker niet misselijk, maar zelfs daarna is de BX toch fijner om in te rijden.
In mijn tijd als privé-chauffeur ook nogal wat onder mijn kont gehad, maar de BX gooit hoge ogen (maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er toch wel een paar boven staan).
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Dat er inmiddels betere autoos zijn dan een BX zal duidelijk zijn (anders waren er al 15 jaar geen autoos meer verkocht).
Feit is dat de BX een vrij unieke combinatie van factoren blijft: veercomfort, ruimte, uitrusting, laag gewicht en dat alles tegen een lage prijs. Ik heb zat ander grut maar ik blijf nog zeer verknocht aan mijn BX-en.
Ich bin ein Breaker

Totaal aantal Berichten: 841
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Mechuccio schreef:McDean schreef:Mechuccio schreef:een auto rijd die ik fijner vind dan de BX.
bmw 745D high exclusive 2008
ops:
...wat zeg je?
See, buy, fly C5 V6

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Alles klopt zoals karel het beschrijft, maar toch… ik blijf er slechts aan verknocht om nostalgische redenen (enkel Type1), wat op zich natuurlijk niet verkeerd is.
Maar je krijgt veel comfort voor weinig centen. Wil je nog comfortabeler, dan zul je je moeten verdiepen in de oudere modellen of de recentere en duurdere/zwaardere modellen.
In dat opzicht is een BX gewoon een prima wagen, maar zeker niet heilig!
Nostalgie is leuk wmbt de typen 1 maar wel in combinatie met de rest. Ik “val” op veercomfort (maar geen zgn “comfortbollen” aub) of de combinatie snelheid/veercomfort. Een kale 1400 veert het fijnst; de TZD Turbo break rijdt het fijnst (stijfste koets, de lekkerste BX om hard mee te rijden).
Ich bin ein Breaker

Totaal aantal Berichten: 3865
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ben ook al wel eens een auto tegen gekomen die fijner rijdt dan een BX of gelijkwaardig, maar voor die tijd was het echt een heel erg fijne auto als je het vergelijkt met de concurrentie.
@ karel: heb sinds vandaag mijn basis BX weer op de 165 brede bandjes staan en het is meteen weer zo’n deinbak, hoeft niet zo van mij. Met wat bredere bandjes ligt ie wat strakker en heb je nog zat comfort.
Een echte basis BX is van voor dat bouwjaar (met het liggende motortje) en hoort op 145ers, niet op 165ers, mét de originele veerbollen, niet van die comfort-onzin. Als je dat allemaal hebt is er geen sprake van deining maar van echt veercomfort.
Ich bin ein Breaker

Totaal aantal Berichten: 662
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Mijn ‘92 Deauvilletje rijdt ook heerlijk hoor
Tuurlijk mist ze de charme van het oermodel, maar voor een absolute leek met 2 linkerhanden heeft ze toch wel wat voordelen.
En ik rijdt nog 100x liever in mijn bixje dan in de zwalkende splinternieuwe Vitara van mijn pa