1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
LPG onderhoud
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 31 maart 2009 12:29 PM

Hallo mensen,

11 maart de DS weer van stal gehaald en weer lekker aan het toeren. Na een rit van zo’n 120 km merkte ik vlak voor thuiskomst een harder wordend geluid vanuit de uitlaat. Ik verdacht een lekke uitlaat. De hand op de uitlaat houden leverde dat de motor iets zwaarder ging lopen maar niet afsloeg. Een echt lek kon ik echter niet vinden. Doorgereden leverde nog meer bijgeluiden. Toch maar even langs Sanders en ze ontdekten dat de laatste 2 bouten van het uitlaatspruitstuk gebroken waren. Ze hebben toen een ringetje over het gat gehouden en met een MIG lasapparaat het bout-uiteinde hieraan gelast. Vervolgens nog een moer op die ring lassen en voorzichtig met een steeksleutel draaien. 8 keer afgebroken, opnieuw lassen en rond middernacht had Joep beide bouten vervangen, top job !!  Laughing

Nu rijdt ik weer lekker sinds deze beurt maar merk toch dat met accellereren dat dit een beetje haperend gaat. Nu verdenk ik hier drie dingen van :
1) Gebroken accu + pool, gisteren ontdekt, haal straks een nieuwe, maar de huidige klemt nog goed.
2) Verstopte LPG verdamper (ik moet nog eens proberen of dit euvel ook op benzine voorkomt)
3) Versleten stroomverdeler (ik heb wel lumenition gemonteerd in de tijd dat 123-ignition nog niet bestond).

In het 2e geval heb ik ergens wel eens iets gelezen over dat je regelmatig “emulsie” moet aftappen. Wat merk je als je dat (lang) niet hebt gedaan ?
Als je dit aftapt, hoe weet je dat je alles hebt afgetapt ?
Mijn verdamper heeft geen aftapper aan de onderkant, er zit wel een dikke soort aftapper aan de zijkant (horizontaal), verder is er niets wat op een aftapper lijkt, waar zit zo’n ding ?
Ik zal vanavond eens foto’s maken van de verdamper.

Alvast hartelijk dank,

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 maart 2009 01:38 PM
  [ # 1 ]

Ik heb het nog nooit afgetapt. Als je verdamper zo’n plug heeft zit ie aan de zelfde kant als waar je slang naar het keelstuk op zit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 01 april 2009 12:39 AM
  [ # 2 ]

Dat is m’n punt. Ik heb ergens wel eens iets gelezen hierover, maar weet niet meer waar. De foto’s :
 
Ik gok dat het de plug in het midden van de foto moet zijn ?
 
Hier rechts in beeld
 
Ik heb trouwens ook geen idee hoe zo’n ding nu eigenlijk werkt en kan daarom ook niet inschatten waarom emulsie een probleem kan zijn.

Nieuwe accupool gemonteerd vandaag. Gelijk de gelegenheid genomen om de draden weer iets netter te organiseren.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 april 2009 12:50 AM
  [ # 3 ]

LPG heeft altijd een zekere hoeveelheid “restolie” die neerslaat in de verdamper. Mogelijk heeft de huidige LPG een betere kwaliteit als vroeger (dus minder vettige troep) en worden de verdampers daarom ook anders geconstrueerd.
In de jaren 80 van de vorige eeuw (...) zat de aftapplug echt aan de onderkant; ben ooit in Citroen garage getuige geweest van inbouw door stagaire die de verdamper exact ondersteboven had gemonteerd: de aftapplug zat boven!

Als de vettigheid de beweeglijkheid van de membramen in de verdamper gaat hinderen wordt tegenwoordig wellicht de verdamper vervangen door een nieuwe?

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 april 2009 01:02 PM
  [ # 4 ]

Er zitten meestal twee membranen in. Een voor de hoge druk en 1 voor de druk waar je op rijdt.

Het princiepe is dat een veer het membraan wegduwt waardoor een gaatje opent waar de gasdruk op staat. Die druk drukt het membraan en dus het gaatje weer dicht. Dan daalt de druk en gaat het gaatje open..  enz enz..

Als het membraan vies wordt of geblokkeerd door smurrie is dat niet goed.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 02 april 2009 12:50 AM
  [ # 5 ]

OK, zo’n plug verwacht ik dus aan de onderkant, maar daar zit ie bij die van mij niet. Die op deze foto :
 
zit dus aan de zijkant. Als dit de aftap plug is, moet ik dus de verdamper los halen om deze te kunnen kantelen en zo volledig te kunnen aftappen ?
De verhalen lezend loopt ie leeg en komt er daarna dus niet nog andere vloeistof achteraan ?

Alvast bedankt,

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 april 2009 01:21 PM
  [ # 6 ]

Nee, tenzij deze dop in het water citcuit zit. Dan komt er water uit.

BTW waarom zit je benzine afsluiter DAAR?
Daardoor heb je enorme einden extra benzine slang nodig en duurt overschakelen van gas op benzine onnodig lang.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 april 2009 01:23 PM
  [ # 7 ]

Nog iets:
opdeze foto:

zie ik bovenaan een afgedopt gat. dat zou ik aan de onderkant verwachten en de gasslang naar je carb boven. Dan kun je dat gat ook gebruiken voor aftappen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 02 april 2009 10:50 PM
  [ # 8 ]
bogaard77 schreef:

Nee, tenzij deze dop in het water circuit zit. Dan komt er water uit.
BTW waarom zit je benzine afsluiter DAAR?
Daardoor heb je enorme einden extra benzine slang nodig en duurt overschakelen van gas op benzine onnodig lang.
Nog iets: opdeze foto:
 
zie ik bovenaan een afgedopt gat. dat zou ik aan de onderkant verwachten en de gasslang naar je carb boven. Dan kun je dat gat ook gebruiken voor aftappen.

Ik rijd hier al die tijd al mee, nu bijna 7 jaar. (Beide kanten op) overschakelen duurt inderdaad best lang. Onder de 50 km/h schakel ik niet over omdat ik bijna stil sta voordat ie op benzine aanslaat. Hierbij zorg ik altijd dat ik achter me behoorlijk wat ruimte heb tot de eerst volgende auto.
Met afgedopt gat bedoel je die rubber dop ?
Uit deze tekst krijg ik de indruk dat dit ook al zo’n op de kop gemonteerde verdamper is…

Vandaag de Xantia opgehaald bij Joep en René. Hier ook deze DS kwestie nog eens aangehaald van het iets onregelmatig rijden bij constante snelheid, met name met warme motor. Ze hadden eerder al wat negatieve ervaringen met Lumenition en hebben me een reserve unit meegegeven om te proberen.
Mocht het hiermee over zijn of juist nog erger worden dan hoef ik niet verder te zoeken en alleen nog maar te sparen voor een 123 ignition…  Laughing

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 april 2009 12:28 PM
  [ # 9 ]

Lumi is k*t

Nee hij zit niet op zn kop. sommige verdampers hebben twee uitgangen voor dubbele keelstukken. Gebruikelijk is om de bovenste te nemen als je er maar 1 gebruikt.

Die benzine afsluiter zou je kunnen verplaatsen naar je schutbord vlak naast de zekeringen kast. Wordt de leiding korter en heb je dat probleem veel minder.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 april 2009 01:06 PM
  [ # 10 ]
bogaard77 schreef:

Lumi is k*t

Inderdaad. Lumi is een draak van een ding dat veel mensen tot wanhoop heeft gedreven…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 april 2009 01:48 PM
  [ # 11 ]

Ik sluit me daarbij aan. Je zal zo’n vakking vinnetje breken (been there…)

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 05 april 2009 02:17 PM
  [ # 12 ]
Penny Lane schreef:

Ik sluit me daarbij aan. Je zal zo’n vakking vinnetje breken (been there…)

Derk

Ok, ik merk dat Lumenition door 123-ignition en tijd achterhaald zijn gebleken en over tijd problemen zijn gaan geven. De problemen die ik meld zijn echter nog niet zeer ernstig. Ze beginnen nu de categorie ‘licht hinderlijk’ te betreden.
René had me een nieuwe Lumenition computer meegegeven en hierbij heb ik de stroomverdelerkap ook nogmaals geopend en zag dat het vaantje een sneetje had veroorzaakt in het kabeltje naar het optisch oog.
De verzekering van de tegenpartij van de schade van de Xantia heeft eindelijk begrepen dat als een klant van hun schade veroorzaakt, dit juridisch allemaal klopt, dat ze dan moeten uitbetalen (na ruim 5 maanden). Nu denk ik eraan deze schade minimaal te laten repareren en van wat over is een 123-ignition te kopen (voor de DS)...  Laughing

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 april 2009 01:25 PM
  [ # 13 ]

Doen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 06 april 2009 02:12 PM
  [ # 14 ]

Ja doen idd!! Die 123 loopt ze echt erg mooi op!

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 06 april 2009 02:23 PM
  [ # 15 ]

De 123 is voordelig verkrijgbaar bij Benjamin. Maar als er meer mensen een 123 overwegen, net zoals ik, kunnen we dan niet een voordeeltje halen bij een inkoop van meerdere stuks, zeg 10 stuks… of werkt dat niet zo. Wat denken jullie?

salut

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook